R
mg765 skrev:
Står inte grannens hus ruggigt nära bergväggen?

Normalt är väl slänten "din", så vill göra något med den så förväntas det vara ditt ansvar. Vet att det finns en ganska ny tråd här på byggahus som täcker ämnet.

Jag skulle nog satsa på en stödmur och staket. Alternativt förlänga slänten så den inte blir lika brant.
det är trådskaparens kåk du menar (y)
 
Oj här kom det många svar.. TS (jag) har huset till vänster, vi har inte gjort något med tomten - alltså inte höjt, bara planat ut för att passa huset som är ett sluttningshus

Ja huset till höger står väldigt nära berget ja... vi valde ha en bit emellan så vi kan ha en altan på baksidan - de kommer ha 2 m till berget tror jag...
Slänten är inte vår- det är den höga kanten som är vår tomgräns - så då borde slänten vara deras.. så räknar jag det iaf...
Vi har som sagt inte pratat med dem än (grannarna) så vi vet ju inte vad de tänkt - inte tänkt...

är inte så säker på att vi har marklov här I Gbg...
 
Huset6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårt hus till vänster - grannens till höger
Branten är bakom den blå container...


oj - bilden blev på sniskan.. aja... hinner inte ändra nu....
 
Som flera har kommenterat; hur ser marklovet ut?
Antag att fastighetsägaren har fått marklov på det som din bild visar. I så fall måste byggnadsnämnden enligt PBL ge sakägare (TS/Myresjöhus) rätt att yttra sig. Då har ju Myresjöhus yttrat sig över sitt eget ärende, eller?
Om det finns marklov, när blev det beviljat? Före eller efter TS tecknade avtal med Myresjöhus?
 
R
ok, tolkade det som att ni hade huset till höger men då ligger de på ditt ansvar att inte jorden trillar ner till han till höger.
 
Roland112 skrev:
ok, tolkade det som att ni hade huset till höger men då ligger de på ditt ansvar att inte jorden trillar ner till han till höger.
Nja. Kan din granne (som i dagsläget ligger lite högre) gräva en stor och djup grop precis invid er tomtgräns och sen säga att du måste se till att ingen av din jord eller staket eller växter ramlar ner i hans grop? Eller är hans grop hans ansvar att sköta? Och kanske hans ansvar att se till att han inte skadat din tomt och dina byggnader genom att gräva så mycket på sin?
 
Det har aldrig varit någon diskussion om något marklov...
Tomten har styckats av, kontrollmätts - efter detta har vi har fått (köpa ;) ) nybyggnadskarta, sen bygglov..

aldrig något om marken I sig...

Tomterna styckades ju såklart samtidigt.. vårt bygglov beviljades före grannarnas.. och där finns ju höjder med.. men jag vet inte... stökigt oavsett....

Så här står det på stadsbyggnadskontorets hemsida:

•schaktningar eller fyllningar som avsevärt ändrar höjdläget kräver marklov inom detaljplanelagt område. Gränsen för höjdförändringar som är lovpliktiga är 0,5 meter.

Schaktning och fyllning som görs i samband med byggnadsarbeten kräver inte ett separat marklov eftersom markarbetena prövas i själva bygglovärendet. Den färdiga markhöjden behöver därför framgå av handlingarna i bygglovansökan. Uttrycket schaktning innefattar både jord- och bergschaktning samt sprängning. I samband med sprängning ska ett tillstånd lämnas av polisen.
 
Redigerat:
Du bör kolla utsättningskartan.

Mitt hus/förråd ligger lägre än grannens - visserligen bara 40-70 m lägre - men jag bekostade mur mot grannen just för att min tomt ligger längst ner i backen. Jag såg till att det las dränering på min sida muren om utifall att inte riskera vatten om det skulle regna ymmigt. Muren är min och i min kommun var det mitt ansvar pga att mitt förråd placerades lägre än grannens motsvarande.
 
Hm, det blir andra gången jag redigerar detta inlägg. Det känns bara som att det är något som saknas. Jag får inte ihop det. Jag förstår att ni har tecknat avtal med Myresjöhus, om det råder inget tvivel. Ur vilket perspektiv har ni tecknat avtal, som fastighetsägare eller som blivande fastighetsägare.

Har ni fått lagfart på fastigheten som nu håller på att bebyggas eller ska det ske senare?
 
Redigerat:
m_gotesdotter skrev:
Det har aldrig varit någon diskussion om något marklov...
Tomten har styckats av, kontrollmätts - efter detta har vi har fått (köpa ;) ) nybyggnadskarta, sen bygglov..

aldrig något om marken I sig...

Tomterna styckades ju såklart samtidigt.. vårt bygglov beviljades före grannarnas.. och där finns ju höjder med.. men jag vet inte... stökigt oavsett....

Så här står det på stadsbyggnadskontorets hemsida:

•schaktningar eller fyllningar som avsevärt ändrar höjdläget kräver marklov inom detaljplanelagt område. Gränsen för höjdförändringar som är lovpliktiga är 0,5 meter.

Schaktning och fyllning som görs i samband med byggnadsarbeten kräver inte ett separat marklov eftersom markarbetena prövas i själva bygglovärendet. Den färdiga markhöjden behöver därför framgå av handlingarna i bygglovansökan. Uttrycket schaktning innefattar både jord- och bergschaktning samt sprängning. I samband med sprängning ska ett tillstånd lämnas av polisen.
Vad står i grannarnas bygglov?
Ligger huset i detaljplanerat område?
 
R
förstår inte riktigt problemet, hade jag haft tomten till vänster som ligger lite högre än grannen hade jag varit toknöjd (y)
 
Håller med, men han är väl rädd att hans ungar skall trilla ner till grannen. Sen är ju slänten helt klart för brant, och det bör nog ordnas om inte delar av tomten också skall trilla ner.
 
yonna skrev:
Du bör kolla utsättningskartan.

Mitt hus/förråd ligger lägre än grannens - visserligen bara 40-70 m lägre - men jag bekostade mur mot grannen just för att min tomt ligger längst ner i backen. Jag såg till att det las dränering på min sida muren om utifall att inte riskera vatten om det skulle regna ymmigt. Muren är min och i min kommun var det mitt ansvar pga att mitt förråd placerades lägre än grannens motsvarande.
Nej, är det bara 40-70m lägre finns det ju knappast någon anledning till åtgärd.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Hör efter med samhällsbyggnadskontoret i din kommun om vad som gäller just er. Det finns regler för detta men dessa regler skall sedan tolkas av kommunens bygglovsnissar. Därför kan det skilja ganska mycket från kommun till kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.