Hej,

Jag har letat länge och väl efter ett skåp som jag ska ha nätverks prylar i och efter som det ska sitta i hallen så måste det vara diskret.

Tillslut har jag hittat IKEA Valje

valje-vaggskap-med-dorr-vit__0290124_PE424838_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att den måste modifieras på en rad olika vis för att passa :

  1. Limma ihop för att få det mer stabilt.
  2. Borra runt hål i toppen där nätverkskablar ska gå in.
  3. Såga ut fyrkant i bakstycke där en adapter med 4 strömkontakter ska sitta.
  4. Åtgärda upphängningen

Det är egentligen bara upphängningen som jag inte riktigt vet hur jag ska ordna. Problemet är att den ska monteras på en list vilket gör att man troligen måste ha utrymme ovanför för att hänga på skåpet. I mitt fall måste den dock monteras ända upp i taket utan någon glipa. Monterinsanvisningarna finns här

2015-08-26_2133.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första tanke var att göra hål i bakstycket så att man kunde sätta skruver i de 2 hålen på hållaren men det vill till att man även borrar hål i metall hållaren. Dock osäker på hur hållbart detta verkligen blir. Bakstycket ska tydligen vara ganska tunt så IKEA rekommenderar inte själva att bara sätta skruver i bakstryket.

Något förslag på hur man kan fästa? Eller måste jag kanske köpa byggbeslag för detta?
 
Ett tag sedan denna tråd lades upp så problemet kanske redan är löst. Men jag hade nog valt att sätta 2 lite större vinklar invändigt i skåpet och sedan skruvat genom vinkeln i väggen. styrkan i detta hänger iofs på kvaliten på stommen. Och man skulle egentligen velat ha vinkel liggande dikt an mot väggen. Slängde ihop en snabb bild med mina Paint skills för att illustrera. Bilden är tänkt att visa lösningen ovanifrån Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi valde att borra i de metall fästena som visas på sista bilden i min föregående post och då sätta små distanser till väggen som blev lika djupa som lådan så att säga. Det fungerar mycket bra! Din idé e dock god och hade säkert fungerat väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.