Vi har haft ambitionen att återställa den äldre stilen i vårt 20-talshus. Stommarna är från IKEA men med andra socklar, täcksidor, handtag tillsammans med snickrat skafferi och spiskåpa. Det som saknas är en snygg hushållsmaskin mellan kaffebryggaren och radion ;)
 
  • Kitchen-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kitchen-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kitchen-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kitchen-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kitchen-5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Caroline och 5 till
  • Laddar…
Jäkligt snyggt!
Vad är det för lådfronter?
 
Tack :) Bodbyn heter fronterna.
 
Ert kök ser jäkligt bra ut! Men att "återställa den äldre stilen" tycker jag inte det handlar om. Kök såg verkligen inte ut sådär på 20-talet. Stilen är någon slags hittepånostalgistil.
Inget fel i det, dock. Jag tycker det är skitsnyggt och mitt eget kök i vårt 1800-talshus går lite åt det hållet också (inte alls lika genomarbetat som ert, men jag har i alla fall original vedspis kvar :wow:).
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Absolut. Det är inte äkta 20-tal. Det är varmluftsugn och induktionshäll vilket underlättar vardagen lite mer än en vedspis ;) Men tidigare hade vi plastmatta och blå, plastlaminerade köksluckor från 70-talet så vi är nöjda med förändringen. Det hade varit riktigt snyggt med en äkta spis men den platsen har vi tyvärr inte.
 
DubbelAdam skrev:
Absolut. Det är inte äkta 20-tal. Det är varmluftsugn och induktionshäll vilket underlättar vardagen lite mer än en vedspis ;)
Jo, men egentligen är det väl inte något som är 20-tal? Det är inte bara vitvarorna som är moderna.
Men som sagt, ta det inte som kritik till stilen eller arbetet. Jag gillar det verkligen, ni har ett skitsnyggt kök!
Nu råkade det bara bli ert kök som fick klä skott för hela det här begreppet. Det är som när inredningstidningarna skriver "lantkök". Jättesnygga, men hade du visat ett sådant kök för min farmor när hon levde och sagt "titta farmor, ett lantkök, precis som ni hade på torpet" så hade hon inte känt igen sig.
 
Jag förstår vad du menar och håller med. Här hemma är det en ständig debatt om hur jag gärna vill ha det närmre byggnadsvårdens alla normer medan min sambo gärna tar "billiga genvägar". Kul att du gillar det vi skapat :)
 
DubbelAdam skrev:
Kul att du gillar det vi skapat :)
Hatten av! Det enda jag skulle ändrat på var den läskiga kaffebryggaren. Ut med den och in med en riktig handvevad väggmonterad kaffekvarn från förra sekelskiftet! Det är verkligen en gammal grej som fortfarande funkar i vardagen, jag handvevar allt mitt kaffe! :D
 
Norrhyttan skrev:
Hatten av! Det enda jag skulle ändrat på var den läskiga kaffebryggaren. Ut med den och in med en riktig handvevad väggmonterad kaffekvarn från förra sekelskiftet! Det är verkligen en gammal grej som fortfarande funkar i vardagen, jag handvevar allt mitt kaffe! :D
Min morfar körde sin gamle kvarn med skruvdragaren.. *fniss*
 
Vi har kört samma idé i vårt 1700-talshus - bodbyn (fast grå), inte IKEA-handtag, öppna hyllor o.s.v.

Alltid en svår avvägning här hemma också ifall man ska kompromissa med historien eller tvingas leva i ett museum :) (ytterligheterna supermodernt kök med högblanka luckor utan handtag eller endast vedspis och inget rinnande vatten är ju uteslutna båda två, så kompromiss blir det ju alltid).
 
Redigerat:
Jättefint kök, det ska ni vara nöjda med (y)
MVH Sandra
 
  • Gilla
DubbelAdam
  • Laddar…
osiris skrev:
Vi har kört samma idé i vårt 1700-talshus - bodbyn (fast grå), inte IKEA-handtag, öppna hyllor o.s.v.
Finns det bilder? jag var sååå sugen på de gråa luckorna.. vi köpte dock en annan lucka helt efter att ha varit och tittat på kök :)
 
Köket är inte helt klart, men jag kan nog trolla fram några "in progress"-bilder :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi fastnade för skålade handtag från Barahandtag. IKEAs kändes inte helt rätt här heller.

Köket som man använder så pass ofta och mycket måste ändå fungera bra så lite moderna finesser måste finnas. Jag installerade även en avfallskvarn. Kan varmt rekommenderas för att slippa lukt och bananflugor (om din kommun tillåter kvarn till avloppet).
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Än så länge är känslan ganska avskalad och lite industriell, med belysning, hyllor och andra detaljer är tanken att känslan ska bli mjukare och mer gammeldags. Detta är typ ena fjärdedelen av köket - snett till höger finns kyl/frys och en arbetsbänk ut mot fönstret.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom finns andra delen av köket med mer skåp och bänkar - för mer "torrt" arbete som bakning.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är egentligen emot att posta bilder på en massa stök, men jag ska ta bra bilder när det är klart :)
 
Redigerat:
  • Gilla
hakan001 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.