Det där var det dummaste jag hört! Menar inte att du har fel McStewart, bara att det var ett rejält korkat besked av sbk. Det innebär ju att den övre grannen måste bekosta en åtgärd som den nedre grannen tjänar på. Samtidigt innebär servitutet att den övre grannen kan lägga tillbaka utfyllnadsmassor på samma ställe som den övre grannen precis har plattat till, för att slippa bygga den stödmur som punkt 3 säger att de är skyldiga att bygga...? Moment 22 någon...?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
ok, fast det är ju inte mot gatan utan längst bak - där är det ett berg.. nere vid gatan har vi samma nivå -
sen har de grävt ut sin helt och vi inte..
Det låter ju jättekonstigt att vi skulle bekosta det eftersom de gjort detta efter oss... man kan ju inte säga att de endast plattat ut tomten utan de har ju verkligen grävt ut hela tomten och sänkt den ursprungliga marknivån med flera meter... men som sagt, klart att vi skall ha diskussionen med dem...

har pratat med stadsbyggnadskontoret och vår kontrollansvarig som säger att I princip är det grannen som skall säkerställa det, men klart att det är bra om man är överens...
 
Redigerat:
Vi båda köpte en oavstyckad tomt som delades till två.. där vår del har sålts som lämplig för ett suteränghus, och vår del var ursprungligen mer sluttande än den andra ...
De hade absolut kunnat sätta huset på befintlig marknivå och inte grävt ut så mkt...
Så grannen ägde tomten när den grävdes ut
Myresjöhus har väldigt tydligt I all kommmunikation att de inte ansvarar för finplanering eller murar...(det står även på ritningen...)
så de kommer inte ta på sig något...
 
Billigast och snyggast är väl en Gabionmur?
Gabionkorgen är som att fälla ut en flyttkartong, och sedan tippa i sten.

Sedan skulle jag borra mig in i berget bakom och göra ett hemligt Batmangarage!
Ett litet skengarage med port framför.
 
ok, skall kolla detta med Gabionmur - inte hört det namnet :)

absolut, batman garage står högt upp på listan :wow:
 
harry73
m_gotesdotter skrev:
oh no... detta är Myresjöhus svar (min fråga längst ner)

Hej,
>
> Jag förstår om du tycker slänten är brant, men i vårat åtagande ingår ingen finplanering eller murar.

> Hej
>
> Jag undrar lite vad tanken är mellan våra hus.. Är det helt upp till oss att lösa el vad? Det är ju jättehögt och ytterst farligt för en 2åring så dit kan vi ju inte ens flytta utan någon åtgärd först..
>
Bygga en stödmur för att få till en höjdskillnad är väl ingen finplanering men en förutsättning för att kunna sänka marknivån
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R
jag har samma situation hemma. Våra hus är byggda på 90-talet och vi har nivåskillnad mellan oss och grannens tomt (vi har tomten som ligger lägre). Grannen hade på den tiden innan vi bode där satt dit l-stöd (betongskivor) för att hålla sin del av tomten på plats.
Nu ca 20 år senare så har det ju blivit sättningar så muren lutar in mot min tomt på vissa ställen så jag kontaktade göteborgs kommun för att reda i det hela. Denne sa att markägaren som har jordmassor som kan tänkas trilla ner på min tomt har det fulla ansvaret att se till så att inte detta sker, dvs min granne är skyldig att bekosta jobbet för att se till så att hans jordmassor hålls på plats. Om de har samma regler i din kommun faller alltså detta ansvar på din granne med jordmassorna.
I ditt fall verkar de ju dock ha kastat ner jordmassorna även på din sida tomten vilket du snällt kan be byggkillarna att ta bort, alternativt låter du de vara och oldar gräs i den skarpa slänten för att binda jorden på plats så att jorden inte ramlar in till dig när de regnar.
 
Redigerat:
KristinaRT
Frågan är väl kanske snarast vad marklovet säger....
Har grannen verkligen tillstånd att gräva ur så mycket, och om så är fallet - har inte kommunen ställt krav på att de ska vidta åtgärder för att förhindra ras? Om det inte finns tillstånd för denna nivåförändring, borde sbk ta en rejäl titt på ärendet....
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Roland112 skrev:
jag har samma situation hemma. Våra hus är byggda på 90-talet och vi har nivåskillnad mellan oss och grannens tomt (vi har tomten som ligger lägre). Grannen hade på den tiden innan vi bode där satt dit l-stöd (betongskivor) för att hålla sin del av tomten på plats.
Jo, fast var det inte så att den grannen i det fallet fyllde ut sin tomt? Då faller nog ansvaret på den som gjorde förändringen. I det här fallet har man grävt ut. Det är inte med nödvändighet samma sak.

Så historien över hur saker kom till och vilka tillstånd, planer och överenskommelser som förelåg då (och gör det idag) är relevant för vems ansvaret är.

(I mitt eget fall så har grannen en stödmur på sin tomt för att hålla sin utfyllnad kvar, och i dess förlängning så agerar min garagevägg stödmur... Inte en helt ideal situation rent juridiskt... :) Men i praktiken så fungerar det alldeles utmärkt.)
 
R
jag tolkade det som att trådskaparen är den som äger huset till höger?
 
Måste skilja på områden där marklov krävs (inom DP) och där det inte behövs.
Vi vet inte vilket som är fallet hos TS.

Antingen gäller det som regleras i lovet. Vilket då kommunen kan agera på om det inte följs.
Eller så gäller att den som vidtar en åtgärd ska säkra att den inte orsakar skada för andra.

Men i just detta fall tycker jag det verkar osannolikt att grannen inte tänkt göra något. Med tanke på den stora höjden och att det dessutom är nära hans eget hus. Att det inte ingår i Myresjöhus uppdrag betyder ju inte att det helt saknas plan från grannens sida...
 
Roland112 skrev:
jag tolkade det som att trådskaparen är den som äger huset till höger?
Aha, OK. Enligt TS så: "Ja - Grannen har grävt ut för att bygga sitt hus, medan vår tomt typ behållt sin karaktär (givetvis tillkommande massor också eftersom vi har ett sluttningshus, så fylldes det ut efter plattan och betongväggarna var på plats) men vi har inte höjt tomten"

Så TS tomt är den till vänster i bilden.
 
Står inte grannens hus ruggigt nära bergväggen?

Normalt är väl slänten "din", så vill göra något med den så förväntas det vara ditt ansvar. Vet att det finns en ganska ny tråd här på byggahus som täcker ämnet.

Jag skulle nog satsa på en stödmur och staket. Alternativt förlänga slänten så den inte blir lika brant.
 
R
lars_stefan_axelsson skrev:
Aha, OK. Enligt TS så: "Ja - Grannen har grävt ut för att bygga sitt hus, medan vår tomt typ behållt sin karaktär (givetvis tillkommande massor också eftersom vi har ett sluttningshus, så fylldes det ut efter plattan och betongväggarna var på plats) men vi har inte höjt tomten"

Så TS tomt är den till vänster i bilden.
yes.
 
R
och till TS, det är kan jag säga alltid negativt om nu grannhuset kommer högre än grannhuset för då har de insyn till er 24 timmar om dygnet vilket är extremt störande. Vi har som sagt detta problemet och tillslut så störde vi oss såpass på detta att jag byggde långa träboxar I sektioner på totalt kanske 12meter, I dessa satte jag Thuja plantor och det var guld värt kan jag säga. Man vill ju kunna gå runt naken ibland =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.