Hej! Jag är i planeringsfasen av våtrumsskiktet, vad gäller här egentligen? Vi vill ha halvkaklat, dvs upp till tak i dusch men halvt i övriga badrummet.

Fråga 1, sätter man folie bakom hela och målar över det som inte blir kaklat? (skulle tro att det inte går)
Fråga 2, sätter man då folie hela vägen och målar enbart hälften? (låter också konstigt)
Fråga 3, sätter man då i så fall folie i hela, våtrumstapet, på folie där kakel slutar?

Vad är då våtrumstapet ska denna överlappa våtrumsfolie eller går den att sätta på foliet, låter också lite knasigt...


Mvh lite vilsen i våtrumsdjungeln.
Jacob
 
Njaa.. Själva folien skall du bara ha bakom kakel. Om du skall måla på övriga ytan så får du följa våtrumsreglerna för målade ytor. Finns system att följa där precis som för kakel och våtrumstapet. Samma med våtrumstapet, den är tätskikt i sig själv.

Det kan bli lite trickigt att hitta instruktioner för hur du på ett korrekt sätt skarvar målning eller tapet mot folien. Är tveksam om det överhuvudtaget finns anvisningar för det. Och följer du inte anvisningar från tillverkarna (då anvisningar från både folietillverkaren och färgtillverkaren) så har du inte ett godkänt tätskikt.
 
Precis det jag är ute efter! Har kontaktat lokala målarfirman som ska kolla upp vilket system som lämpar sig bäst, jag vill ju inte ha en 70-tals väv med synligt mönster. Det verkar som många firmor som man lejer in medvetet avviker från reglerna i dessa fall och "garanterar" arbetet i alla fall.
Så det ser ut som jag får göra som jag tänkt men sätta väv en meter ut från foliens våd, överlappande 30 mm. Där kan jag fästa kakel över. Efter 1-meters våden så kan jag fortsätta med enbart måleri-baserat tätskikt.

Jag får återkomma här i tråden om jag får ett vettigt svar.
 
Vi har nästan samma lösning som du tänkt dig, med en kaklad duschhörna men har resten av väggarna med väv.

Plattläggaren ansåg att folien skulle gå en meter utanför duschen och satte det så. Sedan satte vi väv och våtrumsgrund direkt ovanpå den. Vilket inte alls blev något problem, spacklade skarvarna i folien före grundningen med våtrumsgrund för att få en slät yta. Vi använde Fluggers våtrumssystem.

Kanske är lite mycket kaka på kaka men hellre det än att det blir skarvar mellan de olika tätskikten.
 
  • Gilla
jaob
  • Laddar…
Å tusan, vad var det för våtrumsfolie, kommer ni ihåg det? :)
 
De använde LIP-folie.
 
Kan de va så att du till och med har inspirationsbilder? Ok, LIP, då lär de gå bra med de övriga standard också. Mycket spännande. Låter faktiskt som att ni gjort på samma sätt som jag tänker göra ändå, då kör jag folie hela vägen och väv på den bit som ska målas, för säkerhets skull. De ska ju ändå vara folie på ytterväggar.
 
Jag fick rekommendationen att skarva mellan tätskikt folie och väven bakom sista plattan.
Väv med våtrumsfärg är ju tätskikt i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.