Har klurat ett tag på att byta ut gjutjärnskaminen mot någon annan kamin som fördelar värmen över längre tid. Tar tacksamt emot allmänna synpunkter och konkreta tips.

Krav: Måste kunna stå på träbjälklaget, max c:a 300 kg. Ska högst kosta 25 tkr, gärna mindre. Max 700 mm bred.

Alternativ:

Pelletskamin - går nog dess värre bort. Merparten är dyra, fula och elektricitetskrävande. Eldar hellre med ved. Den stora fördelen är naturligtvis kontinuerlig drift.

Täljstenskamin - finns en del som kan stå på träbjälklag som ger värme åtminstone några timmar efter avslutad eldning. Ingen teknik som kan krångla - stor fördel. Hyfsat pris. Söker en som brinner rent med hög verkningsgrad. Ex: Kaminkungen Cronos eller J. Davidsson Oden 6318.

Gjutjärnskamin med blålågeförbränning/katalysator. Intressant i teorin, kan styras och strypas med bibehållen ren förbränning. Nackdelar: Stor strulfaktor med katalysator som dessutom behöver bytas ut efter några år? Kräver tillsyn fram till att kaminen når tillräckligt hög temp för att koppla på katalysatorn. Ex: Kaminer från Vermont, Woodstock, Godin Celtic, Waterford Stoves.

Fler innovativa idéer? :)
 
Om det primära är att lagra värme en tid, typ 12 timmar, så får du sikta in dig på en 1000 kg pjäs. Vissa tillverkare hävdar att deras 500 kg bidrar i 7-8 timmar efter släckning, men det handlar om några enstaka grader över omgivningstemperatur. Ett normalt träblälklag klarar 500 kg. Ett alternativ är en vattenmantlad om du kan koppla in det. Såg en vattenmantlad Wham för 28 tusen, som dessutom såg bra ut.

Matsson
 
Hej!

För att testa effekten av en lättare täljstenskamin skulle du kunna bädda in din nuvarande gjutjärnskamin i något värmelagrande material (tegel, sten, kanske tom täljsten!). Det borde ju räcka att bara stapla tegelstenar omkring, bara man ser till att inte ställa för luftintagen, så bromsar och lagrar man lite av den vassaste värmen. Det är ju ungefär samma sak som t ex Oden, en gjutjärnsspis med lite sten omkring. Och 16 kilopix billigare! :)

/Elin

 
...annars kan en LP-kamin kanske vara nåt?

http://www.spiscenter.se/sv/index.html

Vi har en likadan kassett i vår öppna spis och den fungerar prima. Som du säger; det är en stor fördel med så få delar som kan krångla som möjligt!

Väger 500 kg, men ska enligt deras försäljare gå att ställa på bjälklag...

/Elin

Edit: glömde skriva vilken jag menade; LP-325
 
Tack för tips! Ett ton täljsten blir det däremot inte tal om: alldeles för dyrt, alldeles för tungt och överdimensionerat. Vi ska som sagt inte ha den som primär värmekälla utan som komplettering. Jag är fullt medveten om begränsningarna med säg 150 kg täljsten plus 100 kg gjutjärnskamin. Men det ger ett bra bidrag till huvudsystemet, är relativt billigt, ger mindre explosiv värme jämfört med vanlig gjutjärn och dominerar inte rummet (med torpstugehöjd till tak).

En del LP-kaminer är fina. Kollade på dem i butik idag men även de känns för klumpiga för rummet. Dessutom skulle jag nog ändå börja oroa mig över att ställa 500 kg på träbjälklaget.

Lutar alltså åt en Oden (den större modellen) eller liknande från andra fabrikat. Cronos finns fortfarande med i tankarna men föredrar gjutjärnskonstruktion med 10 års garanti framför plåt. Kvar att utvärdera är katalysatorkaminerna från Vermont Castings samt någon med omvänd förbränning. Spännande konstruktion. Tvivlar dock på att de håller vad de lovar i brinntid. Plus att det är många delar som kan krångla. Kaminbutiken verkade ha noll koll trots att de säljer Vermontkaminer...
 
Jag har en vermont castings modell encore och är helnöjd med den. Men har dock inte utvärderat hur lång brintid den har å så. Dels pågrund av taskigt bränsle (lastpall) och dels för att det inte varit så kallt ännu. Men tycker det är storskillnad på min brors contura 460 och min Vermont castings kamin. Dessutom tycker jag de är prisvärda. Har bara haft den sen i sommras och har inte haft några problem emd saker som gått sönder.
 
OK, det låter ju bra. Det som är en fördel (i marknadsföringen...) med dem i jämförelse med ex. vår Jötul, är möjligheten att justera ner spjället, indirekt effekten, med bibehållet god förbränning om jag förstår det rätt. Tittar lite på Vermont Resolute Acclaim som saknar katalysator men som har omvänd förbränning. Katalysatorn behöver ju trots allt bytas ut efter några år.
 
Kaminen kommer ju inte att sluta fungera att elda i om katalysatorn slits ut. Däremot så upphör ju då effekten av katalysatorn.
 
Jo iofs sant men det medför dessutom att poängen med kaminen försvinner - att verkningsgraden minskar och att man inte kan strypa ner brasan utan att riskera tjärbildning/sotbrand. Det blir en vanlig men ovanligt dyr gjutjärnskamin alltså. (Å andra sidan lär det väl finnas ersättningskatalysatorer att köpa.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.