Behöver vädra lite...
Jag vill montera x antal utomhusarmaturer (vägg) som ska styras med ett skymningsrelä.
Har tänkt mig borra ut via ett uttag i vardagsrummet. VP rör rakt ut in i en utanpåliggande kopplingsdosa. Sen EKK till ett uttag. Även en annan EKK till skymninsrelät och vidare till alla armaturer. Ska jag ha en brytare inomhus? Bara funderar hur hade ni löst det?
 
tommib
Finns det ingenstans utomhus som du kan koppla på så att du slipper göra (mer) hål i huset?
Annars är det väl ett vedertaget sätt att göra som du tänker. Du måste dock beakta risken för överbelastning av gruppen, ledningslängd mm. Tänk på att borra snett neråt-utåt så att ev kondens rinner ut.
 
3 sidor av huset saknar uttag. Eller snarare, det fanns bara 2 armaturer på framsidan. Inget på sidorna eller mot trädgården. Kolsvart. Visst kommer jag att borra ut lite ner. Insidan kommer att tätas med silicon. Utsidan med lite isolering. Så att ev kondens kan rinna ut.

Frågan är om jag ska ha en brytare som bryter strömmen till uttaget och armaturer.
I.s.f. monterar jag en enkelpolig utanpåliggande.

Vad tycks?
 
  • Gilla
Fixochtrixaren
  • Laddar…
Du kan inte gå med kabel över vinden och borra dig ut i takfoten istället?
Då kan du även styra alla lampor från samma punkt, bra ut både skymmningsreläperspektiv och från möjligheten att tvångsköra extra.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Corre. Det hade varit perfekt. Pulpettak. Ingen vind.
 
Att utnyttja vinden för kabelförläggning kan vara bra. Antingen bygger man stjärna eller delar man slingan runt huset i två halvslingor som utgår från den gemensamma matningspunkten.

Att bygga en slinga runt hela huset gör att kabellängden kan nå kritiska längder p.g.a utlösningsvillkor.
 
All el utomhus bör ligga på en egen säkring, helst också egen JFB, i centralen. Detta bör ses som ett krav om det dessutom handlar om uttag utomhus.

Om det enbart handlar om belysning kan du kanske sno ström från befintliga grupper.

Strömbrytare för manuell manövrering brukar vara en god ide.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Bör. Ja. I vårat tidigare hus byggt 2010 ( ja vi såld det) som byggdes helt av större husbyggarföretag, lade de ett uteuttag och utebelysning på garagesäkring. Några andra uteuttag och utebelysning på vardagsrumsbelysning (gruppen delades med 2 sovrum).

Iaf var det bara info.

Nu har vi ett hus från 2008 med en elcentral nästan i mitten av huset! Och betongplatta. Ingen vind. 2 JFB. Uteuttag och utebelysning kan jag smälta att ha liggande på samma som inomhus. Inga större belastningar blir det. Men jag behöver även att installera en LLVP i garaget. Och här blir det problem. Att dra en utomliggande kabel längst vardagsrummet till garaget, känns fel. Men den MÅSTE ligga på egen säkring.

Vet inte hur jag ska göra. Det måste bli klart innan vintern.

I förra huset var det bara att krypa ner och dra alla kablar.
 
Redigerat:
Var sitter Fasadmätar skåpet?

Annars så ber du en elektriker att sätta lite plint och säkring i detta (finns ju en DIN skena för just detta). Sen på detta så kan man sätta ett Astro ur om man så vill. Annars så klammrar man bara sig upp vid "underslaget" av taket och sen går man till höger och vänster dit man vill och sen sätter en dosa vid varje armatur. Jag ogillar starkt att man "sy" ytterbelysning mellan armaturer och använder det som ett kopplingsutrymme. Man får bara problem i framtiden med detta om man skulle vilja flytta en armatur eller slopa en helt. Dessutom så brukar de vara grymt trångt i de flesta armaturer redan med en kabel så.

Din luftvärmepump kan du även hämta härifrån. Men låt en elektriker utföra all installation. Det blir snyggast och säkrast. För att inte tala om så är det mycket lättare att kunna sälja huset i framtiden med ett uppvisat kvitto på vad man ha gjort för evt värdeökning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Att koppla utearmaturer utan kopplingsdosor kommer inte på fråga.
Tack för alla tips. :)

Btw Tänkte inte på det att det finns ett fasadmätarskåp.
 
Redigerat:
Håller med båda föregående "talare" som förespråkar egen JFB/PSA och att överväga inkoppling i fasadmätarskåpet.

Jag gjorde själv på detta sättet när jag byggde trädäck i sommar, vid husbygget hade jag förberett med tomrör bakom fasadpanelen upp till skåpet (som sitter på fasaden ovanför det nybyggda trädäcket). Jag monterade en PSA på skåpets dinskena, och drog N1XV som klamrades på bärlinorna, totalt blev det 4st utomhusuttag.
Redan under den här sommaren har jag fått återställa PSA:n en gång när en skarvsladd glömdes i ett av uttagen under några regniga dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.