Hej på er.

Vi funderar på att bygga en inomhuspool när vi nu ska bygga nytt hus.
Är det någon här inne som har erfarenhet av att bygga inomhuspool?

Om det blir dyrt så bygger vi först en utomhuspool som vi bygger in om något år. Allt för att spara kostnader initialt.

//Micke
 
Med en inomhuspool ställs det höga krav på ventilation och även poolrummet. Då det är en öppen vattenyta avdunstar det vatten dygnet runt som måste tas han om via ventilation eller avfuktare, så FTX är ett måste för att inte uppvärmingskostnaden skall bli för hög.
 
Ja att det krävs bra ventilation och avfuktare förstår vi. Men vi vill även ha tips på själva poolbygget, olika tekniker för att göra poolen.
 
Konstruktionsmässigt är det nog inte så stor skillnad mot att bygga utomhus, förutom att flera pooltyper (typ rampooler) går bort av naturliga skäl.

Eftersom det är lite knepigt att komma åt med grävmaskin skulle iaf jag satsa på de varianter som inte kommer kräva någon service på poolens utsida under överskådlig framtid. Dvs, glasfiber eller plastkopp, betongpool, thermopool ser jag som realistiska alternativ för ett inomhusbygge.

För egen del skulle jag nog ha svårt att låta bli en kaklad betongpool om jag byggde inomhus, utomhus tycker jag det är för knepigt med frysrisk och kakelplattor.
 
En inomhuspool ska vara gjuten tycker jag, alternativt termoblock. Det måste vara en solid konstruktion och väldränerat runt om så inte vatten kan komma in (eller mot) huset.

Kolla på poolforum.se där finns några med inomhuspool.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.