Kikar på lite klippare och konstaterar att Bosch klipper med intelligens. Det måste ju ta färre klippningar än att klipparen bara åker runt helt planlöst?

Jag ser ju hellre att min klippare kör 3dagar i veckan istället för att den går helt planlöst varje dag. Sliter ju mer på maskinen.

Tittar på klippare för ca 1300kvm.

http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/bara-hälften-klipper-som-de-lovar

Logicut lär in gräsmattans layout och ser till så att maskinen inte missar en fläck eller tar samma yta två gånger
 
Redigerat:
För mig som bara har cirka 400 kvm gräsmatta funkar en bosch indego utmärkt. Jag kör igång den när barnen lagt sig och sen är klippningen klar 3 timmar senare.
 
Slumpmässig klippning ger ett väldigt snyggt och jämnt resultat, men framförallt fungerar det!
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
legion skrev:
Slumpmässig klippning ger ett väldigt snyggt och jämnt resultat, men framförallt fungerar det!
Boschen byter ju håll nästa klipp så det blir ju också varierat.
Måste ju krävas mindre klipptid och slita mindre på maskin i och med färre gångtimmar med detta system? Eller tänker jag fel.
 
Min gissning är att helt slumpmässig styrning ger bättre resultat än dålig intelligent dito. /M
 
MagHam skrev:
Min gissning är att helt slumpmässig styrning ger bättre resultat än dålig intelligent dito. /M
Så kan det ju vara. Måste ju vara en bättre metod om den hade varit exakt med t.ex GPS. Mindre timmar på maskinen för samma jobb.

Kikade på denna. Den är ju inte jättelogisk och smart. Missade lite men jag antar nästa klipp så har den tagit allt snyggt.
https://youtu.be/3kVDKu6MrKk?t=313
 
Tror det är problemet. Det är inte jättelätt att klippa allt när den gör det så där. Klipparens navigering/styrförmåga blir lite för inexakt och den missar grejer. Vore helt klart intressant och veta om den missa samma grej nästa gång eller om det blir andra delar.

/T
 
Du tänker rätt och i teorin är Boschs klippare överlägsna. Tyvärr verkar de behäftade med betydligt fler hårdvarumässiga fel och mjukvarubuggar jämfört med t.ex. Husqvarnas automower vilket gör att de i praktiken fungerar sämre.

Jag har kikat på robotklippare i flera år och när Bosch lanserade sin så var det solklart den jag skulle ha. Till nästa säsong kommer jag köpa en klippare, men det blir då en Husqvarna av den orsaken att om jag ska ha en robotklippare så ska klippa automatiskt och inte stå på service titt som tätt.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Ok då var det lite det jag misstänkte. Bosch ide är bra om den fungerar :)
Nu får det bli att klipparna går mycket men allt blir klippt i alla fall. Då lutar det åt HQ.
 
Tillräckligt mycket slump blir förvånansvärt välordnat. Prova att singla slant många gånger (säg, 1000) och räkna hur många utfall du får av varje resultat, och du kommer (med extremt stor sannolikhet) att hamna väldigt nära 50%.

Det är därför slumpmässigt urval funkar så bra i statistik, och det är därför slumpmässiga rörelsemönster på klippare är så effektiva.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Troberg skrev:
Tillräckligt mycket slump blir förvånansvärt välordnat. Prova att singla slant många gånger (säg, 1000) och räkna hur många utfall du får av varje resultat, och du kommer (med extremt stor sannolikhet) att hamna väldigt nära 50%.

Det är därför slumpmässigt urval funkar så bra i statistik, och det är därför slumpmässiga rörelsemönster på klippare är så effektiva.
Detta tror jag inte på. Onekligen kör den slumpmässige klipparen över samma ställe flera gånger så det är ineffektiv till tusan. Slumpmässigheten och långa arbetspass gör bara att ALLA delar blir klippta. De flesta delar dock flera gånger.
Om slumpröresler vore så effektiva så skulle målare målar en vägg slumpvis. Det blir inga ränder med färgåtgången skulle vara ohygglig.
 
Hela upprinnelsen med slumpmässig klippning är en gammal KTH-uppsats som bevisade att just slumpmässigheten gav överlägsen täckningsgrad för samma insats på ytor som förändras och behöver "behandlas". Det finns en FoF-artikel om detta. Skall se om jag kan hitta den.
Man får inte heller låsa sig fast vid "när jobbet är klart" eftersom gräset fortsätter att växa kontinuerligt. Det är klart till senhösten, så att säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att ett problem är att förse klipparen med tillräckligt bra information om var den befinner sig. Gräset är för ojämnt för att det skall duga att bara titta på hjulens rotation. GPS är inte tillräckligt noga och lokala radiofyrar eller liknande är för dyrt.
 
Jo, Men suhagg har en poäng i sin ursprungliga frågeställning...

OM det gick att styra i raka rader med perfekt felfritt utnyttjande av klippbredden så skulle klipptiden ju förkortas. För att undvika spårighet så kunde sidoläge och ev vinkel bara förskjutas lite mellan varje fullständig klippning.

Eftersom den precisionen antagligen är omöjlig att uppnå med dagens teknik så blir fullständig slump det nu bästa valet.

Tror jag :) /M
 
Thomas_Blekinge skrev:
Detta tror jag inte på. Onekligen kör den slumpmässige klipparen över samma ställe flera gånger så det är ineffektiv till tusan. Slumpmässigheten och långa arbetspass gör bara att ALLA delar blir klippta. De flesta delar dock flera gånger.
Om slumpröresler vore så effektiva så skulle målare målar en vägg slumpvis. Det blir inga ränder med färgåtgången skulle vara ohygglig.
Ja onekligen är den väldigt oeffektiv gällande körd yta vs klippyta. Men som Johans säger i, och med att den inte klipper klart utan kontinuerligt ser till att gräsmattan är mellan önskad längd och lite däröver så blir det bra ändå.

Tror inte riktigt på den smarta klippningen om den inte 1. funkar mycket bättre än det verkar göra nu 2. tar till 25% överlappning baserat på att klipparen glider snett på nån tuva, tar en lutning fel eller liknande.

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.