Hej

Har sett liknande trådar, men frågar ändå:

vi köpte en tomt förra året som av Myresjöhus styckades av till 2, dvs vi köpte den ena delen.

Vi håller på att bygga hus, vårt hus är ett sluttningshus - grannens är det inte och det kom nu på plats I veckan..

längst in mot berget (se bild) blir det 2,5 m nivåskillnad - detta är inget vi blivit informerade om eller som Myresjöhus tar något ansvar för..

Så min fråga - vad gör man här?
Staket på vår sida och stödmur på nersidan? det är vår tomtgräns som är den höga kanten...

Hittar ingenstans vem som är ansvarig för vad...

Staket är ett måste oavsett, vi har en 2 åring som kutar omkring så det är ju direkt farligt... men slänten kommer ju att rasa om det inte är en stödmur på grannens sida.,..

tomtgräns.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så grannen har grävt ut för att kunna bygga sitt hus?
 
Grannen kommer nog vilja bygga stödmur för att inte ha din tomt på sitt hus. Dessutom behöver det väl vara fall ifrån deras hus ut mot muren för att slippa problem med vatten under huset. Det är väl grannens problem. Men för grannsämjan är det väl trevlig att göra ett sånt projekt gemensamt.
 
Ja - Grannen har grävt ut för att bygga sitt hus, medan vår tomt typ behållt sin karaktär (givetvis tillkommande massor också eftersom vi har ett sluttningshus, så fylldes det ut efter plattan och betongväggarna var på plats) men vi har inte höjt tomten

Ja självklart skall vi prata med grannarna (vi har inte träffat dem än) båda byggs fortfarande.. vårt hus restes v27 och deras nu v37 - men det är runt årskiftet som det blir inflyttning på ett ungefär...
Bara tänkte vad man brukar göra... känns lite som att Myresjöhus hade kunnat informera lite, men icke....
 
Tittar man på berget i bakgrunden så ser man ju rätt tydligt att den som planerat för och byggt grannens hus har grävt ur för detta medans din marknivå verkar vara som den varit de senaste tiotusen åren. (Din tomt kan ju iofs vara utjämnad i riktning mot kameran...) Med det som utgångspunkt bör det rent moraliskt ligga på din granne (eller den byggaren) att se till att slänten inte rasar vid första duggregn. Juridiskt? Ingen som helst aning....

edit: Och där hann du svara innan mig... :D Tycker du ska fråga Myresjö om detta, eller kanske inte fråga, påpeka det orimliga i att slänten ser ut som den gör och efterfråga någon form av åtgärd. De kanske redan har planerat någon form av stödmur eller liknande?
 
Redigerat:
Normalt sett är det ju den som ändrar marknivån som ska se till så att grannens tomt ej påverkas.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
oh no... detta är Myresjöhus svar (min fråga längst ner)

Hej,
>
> Jag förstår om du tycker slänten är brant, men i vårat åtagande ingår ingen finplanering eller murar.

> Hej
>
> Jag undrar lite vad tanken är mellan våra hus.. Är det helt upp till oss att lösa el vad? Det är ju jättehögt och ytterst farligt för en 2åring så dit kan vi ju inte ens flytta utan någon åtgärd först..
>
 
Vi har samma byggledare och samma markentreprenad som gjort markarbetena... och byggloven har hanterats ungefär samtidigt, så borde ju liksom inte vara en surprise för någon att det ser ut så här (förutom för oss då...) ... men man kan ju liksom tycka att lite information och ni behöver göra så här vore på sin plats....
 
Det är ju fastighetsägaren du ska prata med, inte husleverantören.

Men fokusera på rasrisken. Deras ansvar är att inte orsaka skada på er fastighet.
Skydda barnet är nog er egen sak.
 
Jo vi skall som sagt prata med fastighetsägaren, men jag kan tycka att Myresjöhus nog allt kunde informera oss om vad som gäller...vem som är ansvarig för vad...
totalentreprenad låter fint på pappret men lämnar allt en hel del kvar att önska...
 
Förstår iofs att entreprenören eller husleverantören inte vill ta i det här ...
Det är, som tidigare nämnts, den fastighetsägare som ändrar marken som ska fixa muren. Nu kommer denna höjdskillnad bli ganska dyrbar att stödja med mur. För din egen del kan du nog på sikt vinna på att erbjuda viss ekonomiskt bidrag - risken är att det annars kan dra ut på tiden.

Ta inte upp problemet med ditt barns säkerhet för det ligger utanför. Marklov måste begäras och kommer du att ekonomiskt bidra till en mur ska du se till att ni fixar ett dokument som säger att grannfastigheten står för underhållet av muren. Du vet ju inte vilken granne du har om 5 år!

Det är ju vanligt att det sker en hel del fastighetsbyten i nybyggeområden de närmaste åren.
 
Som jag förstod det så var det Myresjö som ägde tomterna tills de såldes till TS och grannen. Frågan är ju då om det är grannen eller Myresjö som beslutat att tomten ska grävas ut. Iofs kanske det spelar mindre roll vem som ägde tomten när den grävdes ut, det är nog riktigt att det är den nuvarande fastighetsägaren som har ansvaret. Rent moraliskt kan jag ju tycka att Myresjö inte borde få sälja en tomt med rasrisk.... Din granne känner säkert att det borde vara Myresjö som sålt dem tomt med hus som ska fixa en mur men det är ju inte ditt problem....

Svår fråga.... I princip har du ju ett val mellan att börja din relation med grannen med att bråka om en stödmur denne borde bekosta, eller att riskera att en del av din tomt rasar in till granne med staket och allt.
 
Samhällsbyggnadskontoret lämnade följande besked i min kommun på en liknande situation:

1. Bägge tomterna skall vara i höjd med gatan framför respektive hus. Om inte, så krävs marklov. Detta innebär att om gatan sluttar så kommer tomterna på gatan att ligga som i trappsteg sinsemellan.
2. Varje fastighetsägare har rätt att utnyttja sin tomt till fullo. Detta innebär att man får platta till sin tomt ända fram till tomtgräns även om resultatet blir en ”vägg” till en granne som ligger högre.
3. Om en fastighetsägare väljer att ”platta till” sin tomt så att det uppstår en vägg, så ligger ansvaret på den som har den högre fastigheten att säkerställa att väggen inte rasar ner på grannen nedanför.

Med andra ord så blir det som har den högre placerade fastigheten som måste bekosta en stödmur om fastighetsägaren nedanför väljer att ”utnyttja sin tomt till fullo”.

Fast i vår kommun valde samhällsbyggnadskontoret att skriva servitut där den högre placerade fastigheten har rätt att lägga utfyllnadsmassor på de lägre placerade tomterna så att man undvek att behöva bygga dyra stödmurar (och för att undvika att grannarna skulle slå ihjäl varandra :) )
 
Kolla med stadsbyggnadskontoret hur marklovet ser ut och hur de anser att detta problem skall hanteras.
 
Att det skulle vara den högre fastigheten som har ansvaret låter konstigt. Det förekommer sådana skrivningar i detaljplaner när hela områden projekteras. Det är då så att nivåerna bestäms vid projekteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.