Hej!

Håller på att anlägga en stenlagd uppfart och frågade snickarna om vi kunde använda 0/4 till att foga med. Dom svarade att jag måste köpa fogsand för annars blir det ogräs. Jag googlade ämnet och många tycker fogsand är bedrägeri. Olika former av stenmjöl rekommenderas då det är minst lika bra och mycket billigare. När jag läser tillverkarnas försäljningsargument för fogsand eller hårdfog så är ett att stenmjöl försvinner om det vattnas eller sopas. Och just vatten är en sak jag oroat mig för i planeringen att det ska föra med sig fogsanden då det är ganska kraftig lutning på uppfarten. Kanske räcker det med att använda något material med 0 i sig som halkbekämpning på vintern för att det skall fyllas på.

Ni som använt stenmjöl eller liknande och har några år på backen så att säga, håller det ogräset borta?

Jag funderar på om 0/4 blandat med cement vore en bra lösning. Borde ju bli som en hårdfog fast för en struntsumma i jämförelse.
 
Fogsand 0-2 funkar definitivt INTE!

Den som påstår något annat kan ju komma hit och rensa!
 
Spelar ingen roll vad man har i fogarna. Ogräset kommer fortare än kvickt iaf
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Blanda i salt. Man måste sopa i ny fogsand ett par gånger om året i början iaf.
 
Jag har kört med Lithofix - är mycket nöjd.

Nu efter 4-5 år har jag helt förträngt kostnaden men gläds varje dag åt den totala frånvaron av ogräs.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi har ett par hundra kvadrat, med smågatsten, så jag har liiiiiite svårt att förlika mig med kostnaden för Lithofix... ;)
 
Redigerat:
Stenmjöl 0-2 röstar jag på, myrorna verkar inte trivas (vilket dom gör på andra sidan huset där jag sopat ner sand från barnens sandlåda.

Det stenmjöl jag testade först 0-4 innehöll för mycket stora bitar och var svårt att sopa ner.
 
Våra combatmyror trivs även i 0-4, liksom växtligheten...
 
Dessutom verkar myror inte ha problem med flis (2-4) istället för sättsand under plattorna. Den där tråden med hel betongplatta istället för stenplattor som snurrat dom senaste dagarna är inte dum.
 
thomasx skrev:
Vi har ett par hundra kvadrat, med smågatsten, så jag har liiiiiite svårt att förlika mig med kostnaden för Lithofix... ;)
Joo...så är det väl alltid, att vad som kan anses prisvärt baseras på en synnerligen subjektiv bedömning.

Jag resonerar som så, att fogen bör räknas in i kvadratmeterpriset tillsammans med stenen i planeringsstadiet när man bestämmer sig för vad kalaset får kosta.

Alltså, att ev. flytta lite pengar från stenen till fogen om nu en dyrare fog har ett mervärde vilket den verkligen har i detta fall.
Det finns absolut inte minsta tillstymmelse till ogräs eller myror mellan stenarna i vårt fall - värt varenda spänn. ;)
 
Kanske helt enkelt får prova med lite cementmix. Skulle det bli ogräs får jag väl punga ut x antal tusen på lithofix..

Vad är det med lithofix som skulle göra så stor skillnad tro?
 
putte82 skrev:
Kanske helt enkelt får prova med lite cementmix. Skulle det bli ogräs får jag väl punga ut x antal tusen på lithofix..

Vad är det med lithofix som skulle göra så stor skillnad tro?
Hur hade du tänkt ta bort cementmixen om det inte funkar?

Fördelen, vad jag förstått, med Lithofix är att den är flexibel, dvs den spricker inte vid de rörelser som uppstår mellan stenarna. Lägger du någon annan typ av hårdfog så riskerar den spricka, och gissa vad som händer i sprickorna ;)
 
jbr skrev:
Joo...så är det väl alltid, att vad som kan anses prisvärt baseras på en synnerligen subjektiv bedömning.

Jag resonerar som så, att fogen bör räknas in i kvadratmeterpriset tillsammans med stenen i planeringsstadiet när man bestämmer sig för vad kalaset får kosta.

Alltså, att ev. flytta lite pengar från stenen till fogen om nu en dyrare fog har ett mervärde vilket den verkligen har i detta fall.
Det finns absolut inte minsta tillstymmelse till ogräs eller myror mellan stenarna i vårt fall - värt varenda spänn. ;)
Jo visst, jag säger absolut inte emot dig. Kostnaden är dock ändå inte oansenlig.
Jag funderar väl mest på hur jag ska få ner priset på Lithofixen. Kanske köpa från tyskland eller polen, vid tillfälle.
Men det lär väl gå åt ett par ton för mig, så det gäller ju att ordna med transport också.
 
Riktig fogmassa kostar en slant, vi använder ofta Granuscan fog till gatsten.
http://www.scanmineral.se/mineral-old/gatstensfog.html

Försök undvika att ha för mycket 0-material o fogarna, då är nog vanlig sand bättre. Myror och ogräs trivs tyvärr i det mesta efter ett tag.
 
Mina fogar är helt utan ogräs efter 3 år. Det är något bundet material. Viktigt är tydligen att rensa stoftet/flygsand uppifrån med alla frön. Markduk är helt värdelös under stensatt, ogräset kommer uppifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.