jag har ett enplanshus med källare från 1943 som är utbyggt på 60-talet med rummet i källaren som visas på bilderna. Dock har de gjort en dörröppning som man måste vara dvärg för att gå bekvämt igenom.
Frågan är hur man växlar av den. Vågar man stämpa på sidorna, bila bort betongen uppåt och åt höger och sätta in en kraftig stålbalk ovanför och på sidorna?



20150916_203227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150916_204243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150916_204303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den avväxlad idag? Vet du att du måste bära av den?
 
Betongen ovanför är armerad. Tror inte det är något balk på insidan, man vet ju aldrig förren man bilat bort! finns ingen balk längst upp till höger när vi tog hål för avloppet.
Det finns ingen bärande vägg på bottenvåningen ovanför dörren, för den har vi flyttat om, det var bara spinkiga brädor.

Jag vet inte om den måste bäras av alls, inte 100 på hur de tänkt med konstruktionen. Därför tänkte jag om någon hade en idé.
 
Är hela väggen armerad kanske? Finns ju en sannolikhet att du bara kan bila uppåt. Har du kollat husritningarna?
 
Ritningarna säger ingenting mer än väggarna uppifrån, finns inga markeringar vad som är armerat etc. Från 40- och 60-talet.
Borde väl gå att bila även om det är armerat?
 
Ja, bila blir bara lite svårare med armering i såklart. Om det inte ligger någon balk ovanför öppningen ser jag (gissar) inte något problem att höja öppningen.
 
Men ser det inte ut som värsta betongbalken som ligger upplagd på stolpar?

I så fall borde det inte vara problem att bredda dörren iallafall. Men att höja verkar vanskligt.

Kanske går att ersätta hela balken bort till stopen vid väggen med någon stålvariant eller bygga en ny pelare närmare dörren och kör med någon mindre stålbalk.

Är det en bärande hjärtvägg eller gammal yttervägg?

Det kanske går att sänka golvet runt dörren på insidan istället.

Ska du ha boyta i källaren hade en höjning kunnat vara aktuell tycker jag men som källaren är nu hade jag levt med det.
 
tack för svaren! Det är ingen gammal yttervägg, så jag antar att det är en hjärtvägg?
Ovanför Stolparna är finns det väggar på bottenplan som vilar på dessa. Så stolparna låter jag bli.
Men ovanför balken finns bara källartaket/bottenplansgolvet så jag förstår inte varför den är så kraftig.
Din idé med ny pelare vid dörrposten tycker jag låter attraktiv. Menar du både avväxling och pelare i stål? 150mm I-balk var det någon på jobbet som föreslog.

Rummet ska bli boyta tänkte jag! Ska gräva ur golvet och isolera med golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.