Jag har del projekt framöver med högre väggar än 3 meter. Det är därför nästan omöjligt att till rimligt pris få tag i hela gipsskivor, utan man måste skarva.

Jag vet att det ska finnas nåt verktyg för att göra fina fasningar på kortändan av en skiva. Jag kör annars med brytkniv och håller på en stund, men det blir aldrig bra. Kanske att det inte blir det med ett specialverktyg heller, men det är just det jag vill veta.

En variant är att köpa sådana skivor som har fyra fasade kanter (normalt till för när man ska sätta släta tak. Dessa är dyrare men det kan vara värt för att få perfekta förhållanden att sen sätta pappersremsa och spackla på.

Någon som känner till sådana verktyg?
 
Jag tror det är en surform och ett uns av övning du behöver.
 
Precis. Jag kör med surform och det blir bra.
 
Egentligen ointressant hur du gör fasningen, det ska ju ändå spacklas över men helt perfekt blir det bara med orginalfasade kanter runt om. Vill man inte bredspackla hela väggen blir det oavsett hur brett man spacklar en bulle vid fulskarvningen.
Jag har det verktyget i första posten och man kan lika gärna dra med kniven.
 
Med brytbladskniv och lite ninjaskills får du perfekta fasning. Man låter kniven "hyvla" kanterna.
 
S
vanliga gipskniven bara att använda.
hyvel bara till gipsplank
 
Har själv en sån här fast äldre modell. För fasning av vanliga gipsskivor. Går fort och blir bra mycket bättre fasning än med gipskniv.
 
Det borde ju vara ett trevligt kvällsprojekt att snickra ihop en egen fashyvel av trä och ett gipsknivblad?
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
S
verktygsgurun skrev:
Har själv en sån här fast äldre modell. För fasning av vanliga gipsskivor. Går fort och blir bra mycket bättre fasning än med gipskniv.
frågat målare hur dom vill ha kanterna.
svar: hellre med gipskniv så att det blir lite ojämnt så det greppar bättre
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.