På en begränsad del av tomten, cirka 100 m2 så är gräsmatta väldig gropig och ojämn. Groparna är från 20 cm till 1 m i diamter. En del runda, andra avlånga. Med siktet inställt på en paradgräsmatta stör det mig väldigt.

Mina åtgärder har varit att försöka jämna ut gräsmattan genom att i flera omgångar kratta ut toppdress i groparna. Några gropar har jag skurit upp grässvålen i, fyllt på med jord och sedan lagt tillbaks grässvålen.

Jag börjar dock inse att det kommer ta många år innan det blir ett, i bästa fall, OK resultat.

Tanken slog mig att man istället skulle lägga på ett rejält lager toppdress/matjord, och sedan jämna till på samma sätt som vid nyanläggning av gräsmatta, dvs släpa en t.ex lastpall fram och tillbaks. Alternativt bygga en egen med hjälp av plankor eller reglar, som här. Efter detta efterså hela ytan med nytt gräs.

Någon som har erfarenhet av liknande åtgärd? Tror ni det kommer fungera?
 
I min erfarenhet funkar upprepad dress för grunda gropar, och att skära upp svålen för enstaka större. Gropigt på 100m2 skulle jag nyanlägga och om du är nöjd med gräset under borde det väl fungera med att fylla på med matjord och så i med samma fröblandning. Jämna ut med lastpall räcker dock inte för att undvika sättningar i vår, utan det är för att jämna ut. Du kan köra hälgång med några polare för att få rätt tryck. Sedan jämnar du ut igen (ev lägger på lite till) och myllar till det översta skiktet med kratta.

Att fylla på djupare svackor med dress tror jag inte på, då dress mest är mull. Använd sandig matjord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Segerlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.