Hade det varit mitt bolag hade jag tagit det på garantin för att hålla en god kundrelation.
 
  • Gilla
Ragsan och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Fast om det då vore inom 6 månader så är det ÅF som måste bevisa att det beror på yttre åverkan.
ARN kan ju döma lite som de vill så där vet man aldrig vad som händer. Plus att det inte är bindande att följa.

Men, om man drar det till domstol vilket jag inte är främmande för, så är de juridiska bitarna plötsligt det ända som har betydelse. Om domstolen känner till (!) 6-månadersregeln så tror jag att det kommer vara den avgörande faktorn. Och nu har det snart gått ett år sen själva inköpsdatumet så den fighten kommer jag inte vinna tyvärr, oavsett vänliga grannar som vittnar eller inte ;-)

Om jag nu köper ett nytt glas, får jag då ytterligare 6 månader på mig att låta det spricka och hinna gå till domstolen?
 
hempularen skrev:
Sedan är det en annan femma att en bångstyrig ÅF troligen inte kommer att erkänna att bevisbördan ligger där, så det kan säkert bli en del uppförsbacke ändå.
I domstolen tror jag ändå man skulle ha en bra chans om det var inom ett halvår.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi köpte en Siemens inbyggnadsugn, monterade och allting var fint. Efter några månader small det till och glaset splittrades. Ugnen var inte igång.

De hävdade bestämt att det var vårt fel - glaset spricker inte bara - och att service skulle kosta nästan lika mycket som ugnens inköpspris. Efter ytterligare några kontakter "kom de på" att vi kunde beställa en ny lucka för kring en 1000 lapp och byta själva. I slutändan tog vi den dealen istället för att slåss för vår rätt.
 
Avgörande för om 6-månadersparagrafen skall gälla är om du kan visa att du reklamerat inom denna tiden. Skedde skadan inom 6-månader men du reklamerade typ den 7:e så bör du fortfarande ha rätten på din sida, men det är ditt ansvar att reklamera ganska snabbt.
Om det sedan blir en tvist och denna drar ut på tiden så påverkar inte detta dina rättigheter enligt KKL.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
I
Vad jag kan se på bilden är det typiska kantskador, som det kan bli vid ovarsam hantering, och då menar jag i hela kedjan från fabrik, dock borde det då upptäckts vid uppackningen.
Det kan ju även uppkomma om man med kraft för något hårt mot glaskanten efter monteringen, det avskriver inte möjligheten att något tappats uppifrån.
Som opartisk bedömare kan jag bara hålla med Elektrolux.
Antingen får man byta och betala allt själv eller leva med den som den är, ett alternativ kan vara att sätta en snygg metallist och dölja det värsta.
 
Jag håller med, i detta fallet kanske hällen spruckit av sig själv.

Men vitvarutillverkare kan inte ta ett övergripande betalningsansvar för att folk tappar kryddburkar ner i sina hällar eller dänger stekpannor. Och det går ju inte att särskilja dem som drullat med dem som inte tappat/dängt något.

Det är ju helt utom deras kontroll. Folk får ta ansvar för sitt eget drullande.

En annan sak, är hålet för hällen gjort tillräckligt stort/enl spec ? Sitter hällen i spänn och den expanderar med värme så kan jag tänka mig att den spricker. Bara så du kollar innan du sätter i en ny.
 
Fast om det nu inte går att särskilja så är firman ansvarig under de första 6 månaderna enl. konsumentköpslagen. Bevisbördan ligger på leverantören.
 
hempularen skrev:
Fast om det nu inte går att särskilja så är firman ansvarig under de första 6 månaderna enl. konsumentköpslagen. Bevisbördan ligger på leverantören.
Men vad innebär det i praktiken ?
Om dom går med på att ta emot hällen, undersöker den och sedan kan konstatera att den har fått en smäll - måste jag som konsument då också stå för den undersökningen+frakt etc - kan ju bli rätt dyrt :/

/K
 
klaskarlsson skrev:
Men vad innebär det i praktiken ?
Om dom går med på att ta emot hällen, undersöker den och sedan kan konstatera att den har fått en smäll - måste jag som konsument då också stå för den undersökningen+frakt etc - kan ju bli rätt dyrt :/

/K
Så är det.
 
Kostanden för undersökningen får inte vara okänd för slutkunden. Tillverkaren skall informera om eventuella kostnader som kan drabbadig som kund om det visar sig att tillverkaren inte ansvarar för skadan. Med andra ord så vet "du" vad du riskerar att behöva betala innan vara skickas in. Om skadan ersätts, ska tillverkaren ersätta dig för de utgifter som du har haft (frakt etc). Detta framgår tydligt av förarbetet till konsumentköplagen.
 
least skrev:
Kostanden för undersökningen får inte vara okänd för slutkunden. Tillverkaren skall informera om eventuella kostnader som kan drabbadig som kund om det visar sig att tillverkaren inte ansvarar för skadan. Med andra ord så vet "du" vad du riskerar att behöva betala innan vara skickas in. Om skadan ersätts, ska tillverkaren ersätta dig för de utgifter som du har haft (frakt etc). Detta framgår tydligt av förarbetet till konsumentköplagen.
Men som sagt, här har vi ett fall där ord står mot ord. Leverantören kommer inte att ta på sig detta frivilligt. Min enda chans vore då att gå till domstol, vilket jag också hade gjort om jag haft en rimlig chans att vinna. Det hade jag kanske haft om det varit inom sex månader.

Visst kan man som leverantör inte ersätta allt som kunderna gör sönder. Men å andra sidan tycker jag inte att man kan förutsätta att kunden har gjort fel i alla lägen heller. Det är just den distinktionen som jag hade velat prova rättsligt.
 
least skrev:
Kostanden för undersökningen får inte vara okänd för slutkunden. Tillverkaren skall informera om eventuella kostnader som kan drabbadig som kund om det visar sig att tillverkaren inte ansvarar för skadan. Med andra ord så vet "du" vad du riskerar att behöva betala innan vara skickas in. Om skadan ersätts, ska tillverkaren ersätta dig för de utgifter som du har haft (frakt etc). Detta framgår tydligt av förarbetet till konsumentköplagen.
Ok ,det är ju bra, men det är inte otroligt att bara frakt av en glashäll (som är bräcklig) fram och tillbaka till fabrikaten kan gå på iallfall någon tusenlapp. Lägg därtill en undersöknignavgift på kanske rimligen 500-5000 kr (beroende på vad dom tänker göra/hur noggranna dom kommer vara etc - då är vi uppe i en självrisk på en hemförsäkring...och då är det itne ens säkert att du skulle få ngt för de pengarna, och frakten får du troligen stå för även vid ny vara.

/K
 
I
martinradbo skrev:
Men som sagt, här har vi ett fall där ord står mot ord. Leverantören kommer inte att ta på sig detta frivilligt. Min enda chans vore då att gå till domstol, vilket jag också hade gjort om jag haft en rimlig chans att vinna. Det hade jag kanske haft om det varit inom sex månader.

Visst kan man som leverantör inte ersätta allt som kunderna gör sönder. Men å andra sidan tycker jag inte att man kan förutsätta att kunden har gjort fel i alla lägen heller. Det är just den distinktionen som jag hade velat prova rättsligt.
Hade det varit en spricka mitt i hällen utan slagmärken hade läget varit annorlunda. Vad du har är något som kan ha kommit från tiden efter hällens färdigställande, från nedpackning hos tillverkande företag tills du noterat skadan. Vem ska betala? Electrolux, något av logistikföretagen eller du själv?
 
Som sagt enl. konsumentköpslagen så skall den firma du köpt varan av stå för skadan om den visar sig inom 6 månader. Såvida de inte kan bevisa att kunden orsakat skadan.

OM det finns tecken på ex. ett slag mot kanten som upptäcks vid en undersökning så är det fortfarande inget bevis på att slaget uppstått efter att kunden tagit varan i besittning. Såvida inte firman har bevis i form av fotografier direkt innan packning eller liknande.
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.