Hej. Jag och mina grannar har enast om att bygga plank mellan oss 180 bakgård och 110 mot gatan på långsidan. Vi fick ok från alla närmaste grannarna. Jag ska också bygga altantak på baksidan och fick ok från alla grannar runt om. Nu till min fråga. Räcker det att rita så här plus att jag kommer skriva ner alla mått eller brukar man rita plank och tak på ett annat sätt?
2015-09-16 08.38.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den enda som kan svara säkert på din fråga är din kommun, men jag gissar att du nog behöver lite utförligare handlingar än s.
 
Nej det räcker inte har lämnat in bygglov nu i år och det var en massa olika vinklar det skulle synas från.
Är det bara ett skärmtak utan väggar eller fönster så behövs det inget bygglov. Dock behövs det för staket /plank och det är dyrt mitt kostade 6000kr. Och ja det enda de gjorde var att sätta en stämpel.
 
Om skärmtaket är max 15 kvm behövs det inte. Är det större kan det behövas bygglov.

santos skrev:
Nej det räcker inte har lämnat in bygglov nu i år och det var en massa olika vinklar det skulle synas från.
Är det bara ett skärmtak utan väggar eller fönster så behövs det inget bygglov. Dock behövs det för staket /plank och det är dyrt mitt kostade 6000kr. Och ja det enda de gjorde var att sätta en stämpel.
 
Det där med storleken är lokala regler. Vissa kräver bara bygganmälan.
 
Santos hur ritade du plank när du ansökte bygglov? Räcker det att markera med röd penna och skriva alla mått?
 
Såhär såg mina uppgifter ut när jag fick bygglov på mitt plank.
Plus granneintyg från sex grannar :x

bygglov.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att det här är ditt hus
2015-09-16 16.40.59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en sån ritning till verkar den ok och vem ritade bilderna på din plank?
20150905_140045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2015-09-16 17.25.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska testa med den här ritningen. Kommer skriva också att alla grannar sa OK till projektet.
 
Lite otydligt men ja, den inringade är min tomt, ritningen googla jag fram o ritade om i paint!
Tror du behöver grannarnas underskrift, kolla också med kommunen vilka grannar som behöver skriva under, för mig va det som sagt sex stycken!
Be grannarna skriva på baksidan av din ritning (underskrift och adress), det räcker, glöm inte att bor det två pers i fastigheten behöver du bådas underskrift!
 
Redigerat:
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Min fru ritade vi delar hon ritar jag bygger 😊
Men något åt det hållet och jag har för mig att det skulle vara 2 ex av allt.
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Vill du få ditt bygglov behandlat snabbt och smärtfritt så se till att du skickar in rätt dokument från början och på det sätt bygglovskontoret vill ha dem.

En professionell ansökan minskar också risken för avslag.

Annars tar det lätt ett antal veckor extra. Ring därför till ditt bygglovskontor som jag skrev tidigare och kolla med dem exakt vad de vill ha.
 
  • Gilla
celox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.