Hade planerat för tao + dusch på endast 3 m² och tre sovrum, mest beroende på att ett större badrum skulle bli rejält mycket dyrare än ett vanligt sovrum. Men nu har vi tänkt om och tänker ta ett av sovrummen till badrum istället och ha det lilla som en toalett. Så nu blir det drygt 12 m² till badrum istället. Men jag är väldigt osäker på vilka kostnader detta innebär. Det är då golv och väggar jag syftar på med fuktspärr, kakel och klinkers. Någon som har lust och lite mer kunskap än jag och som kan räkna lite? Har inte så där bra koll på hur mycket man "brukar" kakla och sånt, men det vet nog ni bättre. Tänkte så att jag har en siffra mellan tummen och pekfingret.

Vänstra väggen är ca 4m.
Nedre väggen är ca 2.8m
Fönstret på högra väggen sitter ca 1.58m/1.07m in från kortsidorna och är 1.35 brett, 1.35 högt och sitter på en höjd av 73 cm, med ett element under.
Den övre väggen är ca 2m.
Höjden är 2.42m.

Se på bilden.

Lite fel på skalan upptäckte jag nu, beroende på att rummet inte nu ser ut som det ska göra när det är klart.

Något mer som behövs för att räkna ut?
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att räkna höjden X bredden på de olika väggarna.
Vänster vägg 9,68
Nedre vägg 6,77
Höger vägg 9,68 - 1,82(fönster) = 7,86
Övre vägg 4.84

Totalt ca 30m² vägg om du kaklar hela väggarna upp till taket.

Hur många plattor det går beror på storleken på dem.
 
Du måste ju även räkna in kostnader för Ev gips då du måsta ha dubbelgips eller cc 30 i reglarna.. iom att du använder bef vägger skulle jag lägga på ytterligare ett lager gips.. O de e inte billigt.. Sen har du golvet.. Hur är det uppbyggt?? Styvheten på golvet ska vara motsvarande en golvspån på 22 mm monterat på reglar cc 30... De blir snabbt mer än vad man tänkt sig från början... Ska du ha golvvärme?? Då ska de gjutas.. Använder man sig av flytspackel blir de riktigt dyrt... Finjas kostar 199 kr/ 25 kg st, Där jag bor ivarjefall.  O de krävs 1,7 kg för att bygga 1 mm på en kvm... O man ska gjuta minst 15 mm... Så undersök vilka förutsättngar du har Räkna sen på de... Jag har byggt ut ett badrum från 4 till 8 kvm.. Är nu uppe i 25000 bara i material, o då är inte toa, badkar, handfat eller vattenrör inköpta ännu...
Kan tilläga att tar man in en hantverkare som ska göra tätskikt + kakel o klinker kan man räkna med ca 1000 kr kvm inkl ett någorlunda standard kakel...
 
Det är vanligt gammalt trägolv och det ska inte in någon golvvärme. Vatten finns i rummet redan. Min svåger kommer göra allt jobb utom möjligtvis att våtrumssäkra rummet. Mest intresserad av materialkostnader till själva rummet, utan någon dusch och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.