Det innebär att pumpen kan leverera mer effekt om den inte behöver görs så varmt vatten. Temperaturhöjningen är ca 7 grader varje gång vattnet passerar pumpen.

Men givet dina förutsättningar med ett hus som troligen mår bäst av en varm murstock så hade jag också haft pellets på första plats.

Du kan ju köpa dig en beg. Brännare på blocket och stoppa i pannan så du klarar dig över vintern. Så hinner du lära känna huset och så är du bättre rustad att fatta ett informerat beslut senare.

Brännaren kan du ju sälja för i princip samma pengar om ett år.
 
exerg skrev:
Om du inte hastar iväg så kommer troligen en ny vinter där du kan kolla vilken temperatur radiatorerna behöver ha för att hålla 20 grader inomhus när det tex är 20 minus ute. Klarar du det under 45 grader så är vp ett bekvämt alternativ. Många kompletterar radiatorsystemet med en eller ett par fläktkonvektorer strategiskt placerade för att orka hålla ekonomisk värme med vp. Med pellets kan du däremot få vilken temperatur du vill på radiatorerna men det krävs lite engagemang istället
Vi har funderat på att ha kvar oljan första vintern för att inte ta några förhastade beslut. Men kanske skulle vi spara 20000 på bränsle om vi satte in pellets nu innan vintern, ev. ännu mer med bergvärme. Det lockar så klart. Nu vet vi egentligen ingenting om energiförbrukningen i huset, men jag gissar att det kan sticka iväg mot kanske 4 kubik olja.
Jag tvivlar starkt på att huset blir varmt nog med 45-gradigt vatten.

Vad görs egentligen vid en energideklaration, om det inte finns några tidigare uppgifter (från exempelvis fakturor) att gå på? Hur exakt värde får man, i kWh/år?
 
Den enda som tjänar något på energideklarationen är konsulten som gör den. För alla andra är den inte ens värt pappret den är skriven på.

Normalt så uppskattas energiförbrukningen. Saknas uppgifter används schabloner. Därtill brukar det typ stå att man ska ha tätningslister i fönstren och tilläggsisolera vinden. Ungefär så.

Tanken var god med energideklarationer, men i utfallet blev uselt.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Byta till snålspolande duschmunstycken är ju ett annat vanligt förslag...
 
mexitegel skrev:
Du kan ju köpa dig en beg. Brännare på blocket och stoppa i pannan så du klarar dig över vintern. Så hinner du lära känna huset och så är du bättre rustad att fatta ett informerat beslut senare.
Ok, då förstår jag det med watt och vattentemperatur, tror jag!
Det där med begagnad brännare tillfälligt under första vinter var ingen dum idé. Men jag antar att installationen av den inte är något en total nybörjare ger sig på. Sen verkar pannan, en Diom Topp kombi olja/ved, inte vara särskilt populär att använda till pellets, och jag kanske får vara beredd på en rejält usel verkningsgrad. Kanske drar till med ett helt värmesystem, begagnat. Alltså vedpanna med brännare, förråd, rör/skruv, 2x750 oisolerade ack-tankar. Frågan är: om jag skaffar en brännare och vill ha in den i den befintliga pannan, vad tar gemene hantverkaren för ett sådant jobb? Eller om jag nu köper ett helt nytt system, vad är rimligt att betala för en sådan installation?
 
Jahaja, då kan vi bara vara nöjda med att vi fick ett avdrag på 3000 av priset för att deklaration inte var gjord. Härligt. Tack för era svar!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hybridnyckel skrev:
Ok, då förstår jag det med watt och vattentemperatur, tror jag!
Det där med begagnad brännare tillfälligt under första vinter var ingen dum idé. Men jag antar att installationen av den inte är något en total nybörjare ger sig på. Sen verkar pannan, en Diom Topp kombi olja/ved, inte vara särskilt populär att använda till pellets, och jag kanske får vara beredd på en rejält usel verkningsgrad. Kanske drar till med ett helt värmesystem, begagnat. Alltså vedpanna med brännare, förråd, rör/skruv, 2x750 oisolerade ack-tankar. Frågan är: om jag skaffar en brännare och vill ha in den i den befintliga pannan, vad tar gemene hantverkaren för ett sådant jobb? Eller om jag nu köper ett helt nytt system, vad är rimligt att betala för en sådan installation?
Om du installerar den i den del som ger längst rökgasgång så kommer du säkert få hyfsad verkningsgrad, iaf mer ekonomiskt än olja. Själva installationen är inte så avancerad, du behöver någon form av adapter/plåt för att kunna ansluta den till pannan, sedan kopplar man in den till den befintliga termostaten. En begagnad brännare typ Janfire Flex-A kan du ju få för typ 5000:- på blocket.

Kan rekommendera forumet http://www.pellets.info/ för frågor specifikt om pellets.
 
Ok, kanske värt att nörda in sig på pelletsbrännarinstallation då!
Redan medlem i det forumet!
 
scim skrev:
Jag betalar 2350:-/ton för min pellets, vilket ger ett pris på 48 öre/kWh. Jag har betalt samma pris alla tre år jag eldat med pellets.
Det är ju vad bränslet kostar per levererad kWh. Sedan skall anläggningens verkningsgrad in i beräkningen och det är den svåra biten. Hur effektiv är den brännare och pannkombination man har på leverera tillförd energi till vattnet som går ut. Där varierar värdena från låga 60-65% till de bättre kring 90 kanske upp till 95%.

Räknar du på detta spann så varierar kostnaderna för varje "utlevererad" kWh mellan 50,5-80 öre/kWh med ett bränslepris på 48 öre/kWh.

Det är inte lätt att hitta den bästa värmekällan.....
 
Självklart, det var ju bara pelletspriset jag skrev om, min pannas specifika verkningsgrad är ju ganska ointressant för andra (runt 80%). De flesta nya pannor ligger väl ganska nära 90%.
 
Redigerat:
Då kostar din värme 60 öre per kWh (om du har 80 procentig verkningsgrad). Skall man redovisa sina uppvärmningskostnader, med öre/kWh, så måste även verkningsgraden med annars haltar jämförelsen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag angav inte mina uppvärmningskostnader, jag uppgav vad jag betalade för min pellets ;)
 
Den säger ju ungefär samma sak som framkommit i denna tråden. Det som inte nog kan understrykas är att hur effektiv en värmepump är beror på många faktorer. Det är inte självklart så att du får energi för 30 öre/kwh bara för att du skaffar dig värmepump.
 
Haha, jag gillade uträkningen på pelletsen, pellets kostar 2900:- per ton och har en verkningsgrad på 74%, så är det bara ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.