Vi håller precis på att dra in fiber i huset, har ca 8-9m från gata till hus. Grävningen hos mig är nästan klar(gör det själv för hand), gräver cirka 50-60cm djupt. Och dom har grävt upp trottoaren för att ansluta mig idag.

Jag funderar om det är smart att lägga dukten(eller vad fiberkabeln heter) i ett extra skyddsrör för lite extra skydd mot den omgivande marken. Mitt fiberbolag säger att det är onödigt men jag skulle ändå vilja veta vad ni tycker? Över kabeln kommer jag såklart att lägga grönt spårband.

Jag kan få 50mm gult skyddsrör gratis men har läst att PEM-slang ska vara bättre då den är slät invändigt.

Tacksam för snabbt svar då jag ska pyssla med detta under de närmsta dagarna.
 
peternicklas
Det ska vara med slät insida, jag la grön 50 mm. skyddsrör.
 
peternicklas skrev:
Det ska vara med slät insida, jag la grön 50 mm. skyddsrör.
Ja jag vet inte riktigt hur röret som jag kan få gratis ser ut invändigt, dvs. om det är räfflat eller slätt.
 
Slät insida är att föredra men på 8-9 meter spelar det ingen större roll. Vanlig vattenslangs PEM är väldigt tung att dra i, du ska isåfalla ha en optoslang av lågfriktionstyp (som faktiskt är räfflad, men på längden)
 
  • Gilla
Casa65
  • Laddar…
Men tror ni att det ens är nödvändigt att ha ett skyddsrör? Hur brukar man göra?
 
peternicklas
Man lägger utan rör för det mesta. Dukten räcker.
 
Det är inte nödvändigt. Ducten ger skyddet som behövs för fibern, men det är inte fel att ha ett extra skyddsrör så du inte klipper av ducten med spaden av misstag när du gräver i trädgården.
 
mexitegel skrev:
Det är inte nödvändigt. Ducten ger skyddet som behövs för fibern, men det är inte fel att ha ett extra skyddsrör så du inte klipper av ducten med spaden av misstag när du gräver i trädgården.
Så i det fallet spelar det ingen roll om röret är räfflat eller ej så länge man får i dukten nu vid installationen? Det är mest mot omgivande massor jag tänker att man behöver ha ett skydd så att inte någon vass sten nöter sönder den.
Men jag har egentligen ingen aning, borde väl lita på att det funkar så som tillverkarna beskriver.

Om jag nu lägger ett skyddsrör, det är ingen risk att det blir vattenfyllt och att det ställer till med något tok?
 
Sådan duct har lagts många mil under många år så det behöver du inte bekymra dig om. Du ska dock sortera massorna som du återfyller med så du inte får stora eller vassa stenar direkt mot ducten.

Ingen fara med vattenfyllt rör, om du borrar in röret i huset så är det dock viktigt att det lutar ut från huset så du inte får in vatten den vägen. Det bästa är att du avslutar röret vid husgrunden och bara borrar in ducten. Tänk bara på minsta böjradie.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Sådan duct har lagts många mil under många år så det behöver du inte bekymra dig om. Du ska dock sortera massorna som du återfyller med så du inte får stora eller vassa stenar direkt mot ducten.

Ingen fara med vattenfyllt rör, om du borrar in röret i huset så är det dock viktigt att det lutar ut från huset så du inte får in vatten den vägen. Det bästa är att du avslutar röret vid husgrunden och bara borrar in ducten. Tänk bara på minsta böjradie.
Tack för bra svar! Nu blev jag lite klokare.
Dock är det leverantören som borrar genom väggen men min tanke är att lyfta en lockpanelbräda och dra upp den(ducten, inte skyddsröret) där så syns den inte så mycket utvändigt, och sedan vidare rakt in i en klädkammare i hallen.
 
Om skyddsröret är gratis så skadar det ju inte att det läggs i. Om det mot all förmodan skulle behövas dras om något så slipper man ju gräva. Och grävs det i framtiden så är skyddsröret lättare att upptäcka en ett smalt vitt rör.
 
imported_Benno skrev:
Om skyddsröret är gratis så skadar det ju inte att det läggs i. Om det mot all förmodan skulle behövas dras om något så slipper man ju gräva. Och grävs det i framtiden så är skyddsröret lättare att upptäcka en ett smalt vitt rör.
Precis, så tror att jag gör så, enklast och billigast. Dock är det ducten orange i mitt fall ;)

Så nästa fråga är det svårt att få i 9m duct i ett 50mm rör? Behöver man ett dragsnöre eller är det bara att skjuta i? Ducten är väl ganska stel som jag har förstått det?
 
Dragsnöre är nog att föredra :)
 
Ducten går utmärkt att skjuta långa sträckor, om det är någorlunda rakt så är 9m inga problem.
 
20150916_162003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars kanske det går fint att bara lämna det såhär som det såg ut nu när jag kom hem från jobbet :)
 
  • Gilla
Thord Källström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.