Hej!
Har några problem när jag satt upp golvlister i nya lägenheten. Betongväggarna är ganska vågiga på sina ställen vilket gör att det bildas en glipa på vissa ställen mellan list och vägg. Inte så att det är något anmärkningsvärt men tillräckligt för att jag ska störs mig på det i en annars perfekt lägenhet.

Då jag var aktiv i byggsvängen var det tabu att lösa saker mha målarfog eftersom man då inte gjorde rätt från början, något jag alltid har strävat efter. Men nu börjar den lösningen krypa närmare. Vad anses om en tunn sträng mellan tapetkanten och listen?

Det absolut bästa hade varit att plana väggen men det projektet blir lite väl stort! Renovera gamla hus/lägenheter tillhör inte favoriterna.
 
Beror ju helt på hur mycket tid du vill lägga på att få det att se bra ut. Målarfog eller latexfog fixar det på några minuter, medan det kan ta dagar att karva i betongen eller listen, så det inte blir några glipor.
 
Jag använder gärna latex, om det inte är helt "förbjudet" att göra så.
 
Hur mycket rör det sig om? Ett par millimeter = latexfog. Diffar det på någon centimeter skulle jag nog bemöda mig med att justera antingen listen eller väggen. Om det nu inte är typ ett hundratal löpmeter... Då hade jag satt mig i ett hörn och gråtit.
 
Självklart rör det sig om ett så pass litet avstånd att jag överväger att använda latex. Latex för att dölja mer än 5mm blir ju bara fel :)
 
Jag hade nog valt att spackla upp väggen i rätt höjd för golvlisten, kan vara ett irritationsmoment att folk påpekar att du använt latex nu när du skrivit att du jobbat inom det området! ;)
 
Tacobob skrev:
Självklart rör det sig om ett så pass litet avstånd att jag överväger att använda latex. Latex för att dölja mer än 5mm blir ju bara fel :)
Det är väl inte självklart? Jag känner ju inte dig och vet inte hur dina referensramar ser ut. Det finns folk som fyller betydligt grövre avvikelser än fem millimeter med latex.
 
Min erfarenhet är att latex fungerar utmärkt, men du MÅSTE måla över fogen för att det ska bli snyggt. Dels åldras färgen på fogen annorlunda än på listerna och dels så suger omålad latexfog till sig damm.
 
Jag förstår inte denna avsky mot latexfog alls. Det finns många ställen där detta är en väldigt bra lösning. Självklart måste den dock målas över på ett snyggt sätt.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Det var inte menat som ett påhopp självklart kan du inte veta mina referensramar!

Tack för era synpunkter. Men uppstår det inte problem om fogen målas men inte listen?
 
Jo då kan det bli problem, så helst bör du måla antingen fogen och listen, eller väggen och fogen.
 
Tacobob skrev:
Det var inte menat som ett påhopp självklart kan du inte veta mina referensramar!

Tack för era synpunkter. Men uppstår det inte problem om fogen målas men inte listen?
Helt ska ju både vägg och list målas, men det går ju att måla enbart fogen med väggfärgen också beroende på hur den läggs.

Nu är det inte aktuellt för dig, men min arbetsgång hemma nu (vi renoverar alla rum), är att grunda väggar, latex sockel/vägg, täckmåla snickerier 2 ggr, maskera snickerier, måla vägg.
 
Tacobob skrev:
Det var inte menat som ett påhopp självklart kan du inte veta mina referensramar!
Tog det inte som ett påhopp, ville bara påpeka att det är väldigt olika från folk till folk vad som är acceptabel nivå. Det gläder mig att du står på "rätt" sida om latexfogsgränsen. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.