För att göra en lång historia kort: sitter en 25A huvudsäkring till lägenheten, det är bara indraget en fas, och det är inte aktuellt att dra in tre-fas. Denna fakta bör ge att jag kan förbruka 5750W samtidigt innan säkringen går.

Vår nya ugn från IKEA har en maxeffekt på 1850W och hällen har en maxeffekt på 6500W, förutsatt att allt är maxat. Givetvis förstår jag att jag inte kommer att kunna använda alla plattor på spisen samtidigt som sambon kör någon god paj i ugnen. Men är det ens läge att koppla in hällen? Det finns ju lite andra saker i lägenheten också.. Enligt fastighetsskötaren kan vi prova.
Använder hellre tre eller två plattor på en fräsch häll än 4 på en ful kombinerad spis/ugn!
 
A
Du har ju vetskapen så det är bara att använda hällen med omdöme
 
Maxeffekten nås ju bara under uppvärming av ugn eller kastruller/stekpannor. Så fort de blivit varma så sänks ju effekten (ugnen av termostaten och plattorna av dig själv). Och du kan ju låta bli att ha ugnen på snabbvärming respektive plattorna på "boost". Prova dig fram och så är det som sagt omdöme som gäller.
 
Nu kanske du redan köpt dina vitvaror men jag var i nästan samma läge i våras då jag också har enfas, dock med huvudsäkring på 35A. Det jag kom fram till när jag sonderade marknaden var att det var smartast att köpa häll från Bosch/Siemens då de har en funktion de kallar för Power Management som innebär att du kan ställa in maximal effekt i steg om 500W. Så om man drar på för många plattor stryps strömmen och fördelas internt istället för att säkringen går, vilket är skönt i mitt fall då huvudsäkringen sitter i källaren (bor i lägenhet).
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Nu kanske du redan köpt dina vitvaror men jag var i nästan samma läge i våras då jag också har enfas, dock med huvudsäkring på 35A. Det jag kom fram till när jag sonderade marknaden var att det var smartast att köpa häll från Bosch/Siemens då de har en funktion de kallar för Power Management som innebär att du kan ställa in maximal effekt i steg om 500W. Så om man drar på för många plattor stryps strömmen och fördelas internt istället för att säkringen går, vilket är skönt i mitt fall då huvudsäkringen sitter i källaren (bor i lägenhet).
Har tyvärr köpt alla vitvaror.. Men tack för tipset! Kommer vi att behöva byta häll så känns detta aktuellt.
 
Min IKEA-häll låter mig inte köra för många plattor på "Power"-läget utan reducerar då effekten på någon annan platta.
 
13th Marine skrev:
Min IKEA-häll låter mig inte köra för många plattor på "Power"-läget utan reducerar då effekten på någon annan platta.
Exakt så fungerar Bosch/Siemens-hällarna också men med skillnaden att du själv kan sätta gränsvärdet för när hällen ska börja strypa. Ikea-hällen lär göra det vid märkeffekten men jag har ställt min på 5000W istället för 7200W som är maxeffekten.
 
Ikea:s folklig och otrolig häll har också powermanagement, av vad jag har sett i manualen. Bra finnes for oss som har en-fas system i lägenheten.
 
Detta med effektbegränsning av spisen är inge dålig idé, men oftast går det utmärkt ändå. En traditionell spis har oftast en märkeffekt på omkring 10 kW. I en enfaslägenhet finns oftast en 20 A säkring till spisen vilket ger en maxeffekt på 4,6 kW. Det fungerar av två skäl oftast bra ändå. Det ena är att säkringarna tål att belastas över sin märkström under en kortare period. Det andra är att man nästan aldrig använder spisens hela effekt. Med alla plattor på maxvärme och ugnen på startläget med öppen lucka håller inte säkringen länge. Men så behöver man inte göra när man lagar mat. Det tål att upprepas att om man inte brukar skjuta säkringen vid matlagning i dagsläget så kommer man inte att göra det med en ny spis heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.