Har precis köpt ett hus där det går gamla rör till en trekammarbrunn så måste ev dra nytt.
Vi är flera grannar som delar på avloppet och den står på min närmsta grannes tomt, jag har servitut på att behålla, underhålla och förnya avloppsledning men nu har grannen, vilket mitt avlopp belastar, byggt ett garage i vägen för där mina rör ska gå så han tycker jag ska gräva runt hans tomt, troligtvis för att slippa att hans tomt blir förstörd av grävmaskinen. Dessutom blir det då på en tredje grannes tomt

Så två frågar jag undrar över,
1: ska han betala mellanskillnaden som blir av att jag måste gräva mycket längre än jag hade behövt om inte han byggt garaget ivägen?

2:Går det att behålla de gamla rören (gamla betong rör) och skjuta i någon sorts medel så de håller längre? hört nån gång att det finns nåt sånt.
 
Grannen borde ha sökt ett bygglov för garaget? då skall inte han kunna bygga på belastad del av fastigheten. Men nu finns det ett garage där ändå, vet ej om du kan kräva av grannen att betala mellanskillnaden och troligen kan du inte gräva på annans grannes tomt utan servitut.
Troligen ät det så att garagegrannen måste riva garaget rent juridiskt men om det går att avtala nytt servitut e.d och då kräva/avtala om att grannen står för merkostander, det borde gå. Om parterna kan komma överens.
Hoppas någon mer servitutinsatt svarar. :)

2 Ev går det att relina rören alt punktschakta och skjuta in nya avloppsrör i btg-rören. Beror nog på kvaliteten på rören och dimensionen,
 
Jag hade börjat med att ringa lantmäteriet och kollat vad de säger om saken. Jag skulle dock gissa att din granne gjort fel då garaget byggdes. Ring anonymt, eftersom risken finns att grannen saknar bygglov för garaget.

Ser tror jag att relining är den enklaste metoden att fixa till rören om de nu behöver bytas. Jag hade börjat med att skicka ner en kamera och kolla hur det faktiskt ser ut. Att rören är gamla betyder inte att det är något fel på dem. Ett avloppsrör kan vara 100 år och ändå i bra skick.
 
Grannen är säkerligen inte särskilt sugen på att riva sitt garage, bara för att du ska kunna gräva nya ledningar. Kanske har han bygglov, har han det inte är det knappast heller någon bra start på grannsämjan att anmäla honom. Inte heller kräva honom på pengar för ditt avlopp.
Du har visserligen ett servitut, men det är ändå grannens tomt. Det bör du visa lite respekt för. Börjar du bråka, kommer han ge igen.
Ta istället ett samtal med alla berörda grannar som delar avlopp. Fråga om de gillar "din plan" på att dra avloppet runt garaget. Kanske tycker den andra grannen att det är okej, kanske inte.
Betrakta garaget som fakta, inte som ett tillfälligt hinder. Du kan knappast tro att han ska riva det för din skull.
 
  • Gilla
Emma&Johan
  • Laddar…
Håller med AG A generellt men om ny spilleding skall dras utanför servitutområde måste nytt servitut ordnas och ny belastning av grannens tomt utan garage. det kan försämra värdet på fastigheten. Gräver ni utan servitut då kommer det garanterat uppstå ny konflikt den dag den fastigheten säljs och nya ägarna får reda på att det går ledningar på deras fastighet utan rätt, ny konflikt uppstår.

Dvs det kan krävas lite funderingar innan man bara gör det lätt för garagegrannen.
 
Precis. Jag är ganska ung å garagegrannen är mycket äldre å jag tror att han försöker lura mig som är ung och oerfaren.
Han sa dessutom i farten att det gör gör ju ingen om jag gräver på den tredje grannens tomt... "Sure"
 
peternicklas
Kolla vllka servitut som finns. Finns det något som skyddar dina rör och grannen har byggt ett garage i strid mot ett ev. servitut så får grannen acceptera att han har gjort fel. Servitut är till för att skydda det som är upptaget i servitutet. Skaffa nya servitut kostar pengar och ändra en rördragning och blanda in nya grannar anser jag inte vara rätt väg.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Ett servitut är i grunden en belastning på fastigheten som begränsar ägarens möjlighet att fullt ut disponera sin mark. I detta fall för att ge dig möjlighet att ha dina avloppsrör där. Bygger grannen då ett garage där så har han alltså gjort något som överskrider hans dispositionsrätt.

Det är alltid bra med samförstånd och att inte eskalera konflikter av principskäl. Men det betyder ju inte att du ska gå med på vad som helst eller låta grannen ensidigt diktera villkoren.
Den bästa utgångspunkten för alla fortsatta diskussioner är att verkligen ta reda på vad som gäller.

Första ska du kolla om servitutet är inskrivet. (ring lantmäteriet) En del äldre avtalsservitut är inte det. Då kan det bli lite diskussion om ifall de gäller eller ej efter ägarbyten osv.
Sen beror det på vad som står i det. Och om det finns någon beskrivning eller karta som preciserar var ledningen ska gå osv.
Kan du visa oss en kopia här så går det att råda dig bättre. Blir så mycket hypotetiska tolkningar annars.

Sen kan man titta lite på de icke-juridiska bitarna. Mest intressant är väl om grannen VISSTE att ledningen låg där när han byggde. Eller rimligtvis borde kunnat inse.
Är det bara ett litet hörn man kan göra en extra krök runt eller totalstopp att komma fram?
Om man ska diskutera alternativa dragningar så ska du inte gå in i någonting som innebär annat än att riktiga servitut skrivs på den nya lösningen. Kostnader för det ska fördelas utifrån vem som vinner och förlorar. Belastas en ny granne ska denna ha intrångsersättning t.ex. Också här beror det mycket på omständigheterna, kan du ge oss karta eller skiss på hur avlopp, garage och fastighetsgränser m.m. är placerade.

Det man gör som sista väg ifall man inte är överens är att man låter lantmäteriet göra en tolkning av vad servitutet innefattar, sk gränsbestämning vilket räknas som en juridiskt bindande förrättning. Men borde inte behöva gå så långt om dina papper är ok och grannen inser att han inte kan kollra bort dig.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.