Behöver ett utebord så jag tänkte jag skulle göra det rätt och designa ett i sketchup innan jag börjar så jag har ritningar och fogar klara.

Bordet ska bli cirka 230cm x 90 cm och runt 74cm högt. Bredden och höjden tog jag från vårt matbord, sen gjorde jag det lite längre så man ska få 4 stolar på var sida. Tjockleken på brädorna som utgör bordsskivan är 40x90mm, eftersom jag använder gamla 2x8 reglar (45x195) som jag ska klyva och ta bort mittdelen ur och sen hyvla och plana.

zPeK4I6.png

i8WX84n.png

WcyOrzI.png

Kryssben som är 100x100mm som jag ska laminera från smalare bräder så det inte slår sig. Benen är fogade med "halv-om-halv" metoden och det inre benet har ett tapphål också. Jag vet inte de svenska termerna nu men undersidan av bordet har två "sliding dovetail battens" som sen vilar på benen. Detta ska då hjälpa hålla skivan rak och även två "bread boards" på varje sida själper med det

VDnhaFw.png

Vanligtvis bygger dom bara dessa bord med en lång bjälke som går mellan och igenom kryssbenen. Men jag såg några bilder online där man gjorde på detta vis och det såg snyggt ut. Vet dock inte om det kan bli problem med att bordet börjar bukta innåt då inget håller fast benen.

Ett alternativ för att motverka detta är att göra den såhär:
5Vxp7k7.png

Två tjocka balkar i mitten och en dymling igenom stödbenen för att hålla allting på plats.

Ja vad tror ni, några förslag? Bordet ska så att man kan plocka isär det, så det påverkar hur jag designat det. Kryssbenen får sitta som enheter dock.
 
Åsa Lund
Med så tjocka bräder är risken att bordet blir väldigt tungt?
 
Jo det blir en rejäl pjäs
 
Hepp här kom version två, med en gömd laxstjärt istället, annars kan den börja sticka ut beroende på årstiden, vet inte hur mycket utrymme man borde ge den att expandera, lagt 1mm på båda sidor tillsvidare.

DFeWB5Xh.png

mUs2CeFh.png

ktgh4bVh.png

0gCHEAsh.png

HPaRN0ph.png

r18P1P3h.png

Också lite mera detaljer på bordstoppen. Jag tror jag borde göra tapparna längre. Planen är att limma den innersta tappen och slå dymlingar igenom som sen sågas av rakt med ytan. De andra dymlingarna får ha ovala hål för expansionens skull.
 
Passar bara på att inflika, sliding dovetail battens kallas för gradlist på svenska! Gradlisten sitter sedan i ett gradspår.
 
Tack för det, får se om det fastnar! En "nara" lär den kallas på en av de lokala dialekterna här...

Designat om det lite mera efter feedback, flyttade in benen så att dom ska komma mellan två stolar, så behöver ingen sitta med bordsbenen ivägen.

ThMunu7h.png

7f9zkgzh.png

Använde en färdig modell av en stol för att hjälpa visualisera allt:
3vQvGILh.png

Det jag undrar är, är det en bra idé att laminera bordstoppen på ett utebord? Även om man använder vattenfast lim. Den här toppens design är lite beroende på att den ska vara en hel top.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
För några år sen gjorde jag ett snabbt bord på jobbet till en fest på balkongen,
Gjord av 25mm vanlig MDF ( inte fuktbeständig mdf)
Laminerade ovan+undersida, lackade kanten svart med utefärg.
Stod sen på balkongen under 4 år ink vintern,

laminatet höll sig fint förutom solblekt som f*n, Kanten som tog stryk av fukten.

/nykomling Mike
 
Jag hade tänkt göra springor ändå, så vattnet inte poolar sig. Men nu blev det inte så bråttom med denna, så jag gör ett mindre 8-kantigt utebord istället och denna design får vänta ännu.
 
Gott,
Gjorde ett själv nu i sommar liknande ditt fast med sarg under ;)
DSC_2008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_2009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_2015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ha det gott!
 
  • Gilla
nforslund och 3 till
  • Laddar…
Proffsigt och seriöst med ritning. Jag tror det kommer bli jättefint. Genomtänkt och snyggt designat.

Nu är jag förvisso ingen möbelsnickare, men jag tycker 1 mm rörelsemarginal låter lite i minsta laget. Eftersom gradlisten nu är helt dold skulle jag nog ha tagit i lite mer för säkerhets skull. Nu skrev du förvisso att du skulle använda gammalt virke, så kanske är det inte lika illa som färskt, men min erfarenhet är att trä rör sig en hel del och framför allt, att det krymper och expanderar oproportionellt - mer på bredden än på längden. Detta blir ju extra viktigt att tänka på när man sammanfogar trä i olika fiberriktningar, vilket du gör här.

Jag blev hur som helst inspirerad att dela med mig av ett liknande projekt jag var involverad i nu i våras. Fast vi var inte alls lika seriösa. Vi lade nog ner ungefär lika mycket tid på hela projektet som du gjort på dina fina ritningar... ;-)

En långväga kompis som hälsade på kring påsk hade bestämt sig för att möblera om sin lägenhet. Han hade lagt in nytt golv och ville ändra stil på möblemanget för att matcha. Som matbord ville han ha något riktigt rustikt. Så vi gick ut på farsans gård och hittade lite gamla plankor som legat oskyddat utomhus i många år, och som i sitt tidigare liv varit hemsnickrad byggställning. Det var både patinan och åldern på virket vi ville åt - vi antog att brädorna funnit sin "slutgiltiga" form och inte skulle slå sig eller krympa så särskilt, även när de fick flytta in till varm och behaglig inomhusmiljö. De rostiga spikhålen, de grova kvistarna och de okantade bitarna uppskattades särskilt.

Vi for till Jula och köpte lite franska träskruv och sen la vi upp plankorna, måttade, ritade, sågade och skruvade. Fullkomligt oprofessionellt! Jag var helt paff när det visade sig att bordet var både plant och stabilt när vi var klara! ;-)

Inget är limmat. Det du kallar "breadboard" (ändkantlisterna på bordsskivan) pluggade vi fast. Ytan sandpapprades lätt för att få bort de värsta stickorna. Ingen ytbehandling. Vi snickrade även två bänkar och anpassade måtten så att bänkarna kunde skjutas in en bit under bordet.

Kompisen blev jättenöjd och han har fått massor av ovationer för sitt matbord. Jag tog några bilder när jag var där och hälsade på i somras och jag får medge att det var ett lyckat projekt. Ibland blir det riktigt bra när man inte "övertänker" (vilket jag har lätt för att göra själv).

2015-04-05 14-21-06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primitiva snickringsmetoder

2015-04-05 14-53-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att kryssbenen blev raka och räta på första försöket är ett mirakel.

2015-04-05 14-53-09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en skön patina på gammalt grånat virke.

2015-04-05 00-06-44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hittade okantade plank att ha längst ut på bordsskivan.

2015-04-06 17-39-40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändkanterna på bordsskivan pluggades fast, utan lim. Det skulle aldrig funka i en barnfamilj, men så länge vuxna använder bordet borde det hålla.

2015-04-06 19-02-36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi gjorde två likadana bänkar. Benen på bänkarna sitter lite smalare än bordets så att bänkarna kan skjutas in under bordsskivan. Även till bänkarna hittade vi okantade plank vilket gör framkanten rundad och behaglig mot låren.

2015-07-22 18-43-35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det rustika matbordet i sin nya hemmiljö.

2015-07-22 18-44-32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 4 till
  • Laddar…
Denna tråden är perfekt för mig som har som vinterprojekt att få ihop ett matbord till vårt uterum. :D
Tackar för inspiration och byggunderlag!
 
Det 8-kantiga bordet jag nämde tidigare, ska ännu lackeras med en wipe-on-varnish:

20973266725_25f1a83430_b.jpg

21124666142_ae59edd599_b.jpg

21248474526_d4ce6f30bf_b.jpg
 
  • Gilla
Mike_the_pip3 och 1 till
  • Laddar…
Gillar stenhårt sammanfogningen med klossen . Snyggt! (y)
 
Här är ett matbord i vårat uterum som jag gjorde i våras.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snygge med betongen, hur gjorde du med underredet för att få det hålla ihop med ytterskvivor & betong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.