Vi har ett trähus från 2005, mekanisk frånluft, med en tvättstuga i markplan om ca 10-12 m2. Vi tvättar i snitt 2-3 maskiner tvätt om dagen, som får hänga i tvättstugan alternativt torktumlas. Nu upplever min tvättande sambo att tvätten inte riktigt blir torr när den hänger, plus att ett par plagg fått slängas då de luktat mögel.

Jag har en luftfuktighetsmätare jag tänkte ställa in i tvättstugan ett tag, för att se hur illa det är.

1. Är det lämpligast att ställa luftfuktighetsmätaren högt upp, i midjehöjd, eller rentav i golvnivå? Man vill ju mäta på rätt ställe.
2. Vid vilken uppmätt luftfuktighetsnivå ska man börja oroa sig?
3. Är det lönt att ställa in en Torrbollen?
4. Ska man kanske installera extra ventilation? Vi tvättar ju väldigt mycket (småbarnsfamilj). Vad finns det för system då? En elfläkt som startar nattetid? Något med fuktighetssensor? Annat?



Tackar på förhand!
 
Redigerat:
Åsa Lund
2: mögel växer när relativ fuktighet är över 70% har jag för mig.
3: nej
4: avfuktare är bra
 
1. Spelar ingen roll.
2. Vid över 75% över längre tid bör ni oroa er.
3. Det kan det vara, men ni lär få tömma den ständigt.
4. Det är helt klart så att det är ventilationen som är undermålig. Tvättstuga räknas som "skitigt" utrymme och ska ha frånluft. Installera en elektrisk frånluftsfläkt med ett konstant grunsdflöde på 10 l/s och som ökar genom styrning på luftfuktighet.
 
  • Gilla
Nybörjarnybyggare
  • Laddar…
En avfuktare är väldigt bra i tvättstugan. Kläder torkar fortare och blir bättre luft.
Mellan 40 och 60 % relativ fuktighet är bra för människan så ställ avfuktaren på 40 %.
Det räcker att man hänger upp tvätten så ökar fuktigheten från 40 till 50-60 på 5 minuter.

Protte
 
  • Gilla
Nybörjarnybyggare
  • Laddar…
En sån räcker, i vår källare står en från JULA som är 1000 kr billigare.
Anslut dräneringsslang och dra till golvbrunn annars blir du knäpp på att tömma tanken var och varannan dag.

Protte
 
En avfuktare som ovan fungerar fint, men den löser bara konsekvensen av problemet, inte anledningen. Anledningen till att det blir fuktigt är för att ventilationen är undermålig. Sätter du in erforderlig ventilation behövs inte avfuktaren.
 
Då kokar den långsiktiga lösningen ner till mitt förslag nummer 4 i första inlägget:

4. Ska man kanske installera extra ventilation? Vi tvättar ju väldigt mycket (småbarnsfamilj). Vad finns det för system då? En elfläkt som startar nattetid? Något med fuktighetssensor? Annat?

Är det bara att borra ett hål i fasaden och smacka upp en passiv ventil? Eller hur gör man?
 
Nybörjarnybyggare skrev:
Då kokar den långsiktiga lösningen ner till mitt förslag nummer 4 i första inlägget:

4. Ska man kanske installera extra ventilation? Vi tvättar ju väldigt mycket (småbarnsfamilj). Vad finns det för system då? En elfläkt som startar nattetid? Något med fuktighetssensor? Annat?

Är det bara att borra ett hål i fasaden och smacka upp en passiv ventil? Eller hur gör man?
I princip ja, men jag hade valt en elstyrd fläkt som styrs av RF nivån i rummet.
 
Med ventilation är det svårt att hålla fukthalten inne nere när det är varmt och fuktigt ute.

Vintertid så hjälper mer ventilation.

Protte
 
Forseringsdon el motorspjäll kan vara en bättre lösning än ytterligare en fläkt. en gammal tråd: LÄS https://www.byggahus.se/forum/ventilation/232832-fuktstyrd-central-kanalflakt.html Den totala frånluftsmängden i huset behöver inte öka, vilket ökar värmekostnaden, utan när forseringen sker minskas automatiskt suget i de andra frånluftsdonen i huset vilket inte temporärt torde ha nån större negativ påverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.