Hallåj.

Vi funderar på att byta ut sågspånet på vinden mot ny isolering och då samtidigt lägga golv ovanpå den isolering så vi kan ha vinden som förråd.

Vinden är helt oisolerad förutom sågspånet på golvet då. Om vi ska lägga golv ovanpå isoleringen så vi kan gå där och ha som förråd, är det något speciellt vi måste tänka på då?
Huset är byggt 1936, yttertaket är bytt till svart plåt samt att murstocken går upp mitt i vinden.
Är det bara för oss att slänga ut spånet och dit med ny isoleringen och sen spika dit golv ovanpå? går det använda spånskivor isåfall eller är det bättre med något annat där?
 
Ja, i princip är det bara att lägga på ett golv.

Vad gäller isoleringen, finns det en diffusionsspärr under den idag? För spån är bättre på att ta upp och avge fukt än ullisolering, så om det idag finns en fungerande fukttransport genom bjälklaget så kan det bli bekymmer med ny isolering.

En grej till, ni kanske skulle fundera på att lägga på lite tjockare isolering än det var tidigare. Hur tjockt är det idag?
 
jon_h skrev:
Ja, i princip är det bara att lägga på ett golv.

Vad gäller isoleringen, finns det en diffusionsspärr under den idag? För spån är bättre på att ta upp och avge fukt än ullisolering, så om det idag finns en fungerande fukttransport genom bjälklaget så kan det bli bekymmer med ny isolering.

En grej till, ni kanske skulle fundera på att lägga på lite tjockare isolering än det var tidigare. Hur tjockt är det idag?
Finns ingen diffusionsspärr idag vad jag vet om, går det att sätta den på vindsidan av golv/tak? eller måste jag riva ner innertaket på våningen under vinden och sätta det där?

Idag är det nog ca 20cm med spån och vi kommer lägga på ny isolering så det blir runt 40cm troligen. beror på hur bjälkarna ser ut och vad höjden kan tänkas hamna på, blir det tillräcklig höjd så kanske vi isolerar ändå mer.. uppåt 50cm kanske. Har inte kollat så mycket på det än hur mycket vi ska ha..
 
Jepp, ni kan lägga diffspärren under isoleringen uppifrån sett.

Men jag hänger inte med, om ni lägger på 4-500 mm isolering, vad hade ni tänkt att golvet skulle vila på..?
 
jon_h skrev:
Jepp, ni kan lägga diffspärren under isoleringen uppifrån sett.

Men jag hänger inte med, om ni lägger på 4-500 mm isolering, vad hade ni tänkt att golvet skulle vila på..?
vi får bygga på reglarna isåfall, så det stämmer med isoleringen.
 
Bra, jag måste missförstått nånting för jag fick för mig att det lät som ni hade tänkt lägga golvet direkt på isoleringen.. Fast det var jag som var trött eller nåt och läste slarvigt.

:)
 
jon_h skrev:
Bra, jag måste missförstått nånting för jag fick för mig att det lät som ni hade tänkt lägga golvet direkt på isoleringen.. Fast det var jag som var trött eller nåt och läste slarvigt.

:)
Kanske skulle bli rätt skönt att gå på det golvet iallafall om vi la det direkt på isoleringen :)
Tack för svar iallafall, nu är det bara att vänta på lite varmare väder och att vi förhoppningsvis blir av med lite möbler snart så vi kan fortsätta renoveringen.
 
Jag får intrycket att ni har pratat förbi varandra vad gäller fuktspärren...den skall altså sitta under/innan isoleringen, inte ovanför mot vindsidan som jag tolkar Orcus svar som...eller så är det bara jag som är virrig och läser fel...
 
bonnier skrev:
Jag får intrycket att ni har pratat förbi varandra vad gäller fuktspärren...den skall altså sitta under/innan isoleringen, inte ovanför mot vindsidan som jag tolkar Orcus svar som...eller så är det bara jag som är virrig och läser fel...
Vi tar om igen :)
Ingen fuktspärr idag vad jag vet om. så undra jag om det spela någon roll om man sätter den på vindsidan av tak/golv(alltså under/nedanför isoleringen), alltså hm.... ovanför bräderna som gör innertaket i rummet nedanför och då alltså under isoleringen.
fuktspärren alltså nedanför isoleringen :) det går alltså bra att ha så? så vi behöver inte riva ner innerpapptaket på våningen nedanför vinden för att sätta dit fuktskydd?
blev någon nå klokare av den förklaringen? :)
 
Jo då!

Nedifrån räknat...

papptak
innertak (brädor antagligen)
fuktspärr
isolering
vindsgolvet

När du lägger på fuktspärren så är det viktigt att det blir helt tätt, alla genomföringar upp emot vinden skall tas om hand också. Svårast blir det nog vid ytterväggarna, där får man klura ut hur man täpper till på bästa sätt.
 
Det skulle ju kunna bli problem med plastsom inte går på undersidan av reglarna. I ert fall antar jag att ni tänker låta plasten gå över reglarna och sedan ner i facken.

Då skulle man ju kunna tänka sig att ni får upp fuktig luft innifrån, som söker sig upp innanför plasten till ovansidan av reglarna. Där är det kallare och risk för kondens. Jag vet inte om detta är ett reelt problem. men i princip så borde det väl vara bra om man då kan fästa plasten mot reglarna så tätt som möjligt och sedan punktera plasten på översidan av reglarna. Som sagt bara hypoteser från mig.
 
Precis, plasten ska inte gå upp på reglarna, utan man får lägga i varje fack för sig och helt enkelt acceptera att det inte blir helt tätt. Den får absolut inte gå upp och ligga över reglarna.
 
Det bästa/säkraste vore alltså att riva ner innertaket och slå upp plasten där istället? i ena rummet på den våningen kommer vi riva bort det mesta av väggarna och golv, så där kan vi nog lika gärna riva taket samtidigt och lägga plast.. kanske gör så att vi river innertaket på hela våningen och sätter plast där om nu det är det säkraste för att slippa fuktskador på vinden.
När är det fukten bildas?
Ifall vi gör om isoleringen nu i vinter/vår uppe på vinden, måste vi ha gjort klart fuktskyddet då eller räcker det om vi gör det innan hösten?
 
Orcus skrev:
Det bästa/säkraste vore alltså att riva ner innertaket och slå upp plasten där istället? i ena rummet på den våningen kommer vi riva bort det mesta av väggarna och golv, så där kan vi nog lika gärna riva taket samtidigt och lägga plast.. kanske gör så att vi river innertaket på hela våningen och sätter plast där om nu det är det säkraste för att slippa fuktskador på vinden.
När är det fukten bildas?
Ifall vi gör om isoleringen nu i vinter/vår uppe på vinden, måste vi ha gjort klart fuktskyddet då eller räcker det om vi gör det innan hösten?
Jepp, det vore det bästa att riva innertaket.

Fukten bildas när den varma fuktiga inneluften kyls ner och fukten fälls ut som kondens. Det sker någonstans i bjälklaget där det blivit tillräckligt kallt, beroende på temperatur alltså. På sommaren ingenstans troligtvis.

Jag tycker att ni ska isolera och sätta plast samtidigt. Dels för fuktriskens skull, och dels för att det är jävligt bökigt att sätta plast och bråka med isolering som vill ramla ner. Mycket skönare att sätta plast och innertak och sen isolera uppifrån.
 
Vi håller på att omisolera vår vind. 30-talsvilla med sågspån sedan tidigare. Har öst ut sågspånen, lagt plast emellan reglarna, och så ca 20 cm isolering (samt byggt på reglarna så att de är i isoleringens höjd). Sedan golv på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.