Min kusin har haft hemma hantverkare för att renovera i huset. Det borrades ett flertal hål i en vägg som senare visade sig bestå av eternit. Det utfördes inga som helst säkerhetsrutiner, utan borrdammet fick vara kvar i väntan på städningen av allt annat skräp som skedde ett par dagar senare med vanlig grovdammsugare utan hepa-filter. Hela våningen av huset renoverades med bland annat nytt golv och nya tapeter. Under tiden det renoverades bodde familjen på ovanvåningen i huset (sutteräng) där de har kök och badrum, men det har ju inte varit helt tätt vid trappan upp även om de haft en dörr stängd större delen av tiden, och både hantverkare och min kusin har rört sig mellan våningarna.

Nu när renoveringen strax börjar vara klar fick de då höra att ena väggen som det borrats en hel del i var av eternit. De hade inte känt till det innan, och när jag vid ett tillfälle träffade hantverkaren fick jag inte direkt intrycket att han var så värst kunnig, så jag tror inte han heller kände till det under arbetets gång.

Efter en lång bakgrund är frågan nu alltså hur man kan städa upp detta asbestdamm som nu antaligen finns kvar i huset. Framförallt frun är rätt så hysteriskt för tillfället då de har småbarn som ska bo i de renoverade rummen när de är helt klara, och att det dessutom finns risk att det dragits med upp i övriga huset. Jag försökte lugna med att det nog hunnit vädras ut en hel del då fönstren stått på glänt ibland, men jag vet egentligen inte om det stämmer.

Så, någon som vet hur de på bästa sätt ska tänka kring städning och sedan barnens vistelse på nedervåningen? Räcker det att dammsuga med en vanlig dammsugar som har hepafilter och sedan våttorka när renoveringen är klar för att barnen lugnt ska kunna flytta in i sina rum eller hur gör man? Och stämmer min gissning att mycket har åkt ut genom fönstren, eller finns det befogenhet för kusinens och hans frus oro?
 
Mikael_L
Mycket har åkt ut, och vi andas som regel dagligen något tusental asbestfiber när vi rör oss inom urbana miljöer - bara för att ge lite perspektiv på saken. Dvs, man dör eller skadas som regel ej av vare sig enstaka exponering eller regelbunden lägre exponering.

Men för att städa så ska ni ha dammsugare med hepa H13 filter. Tar ni mekaniskt bort materiel, större bitar eller högar med asbestmateriel använd munskydd och jobba försiktigt så det dammar upp minimalt.
Asbest är små fibrer, de hänger i luften flera timmar, kan vara uppåt 8-12 timmar innan de minsta har dalat ner på golvet igen.

Men framförallt, våttorka utrymmen noga (men inte hysteriskt).
(Ni kan våttorka endast, om ni inte redan har en dammsugare med H13-filter i er ägo.)
Lägg använda trasor redan i vått tillstånd i påsar och kasta.

Detta är på gränsen till nojigt, men det är en rimlig avvägning för att känna sig lugnare om man är mycket orolig.
 
  • Gilla
pedber
  • Laddar…
Mikael_L har sagt det mesta redan, och jag skriver under på det som gammal asbestsanerare.
Eternit har ganska lågt asbestinnehåll, merparten är cement.
Jag hade inte oroat mig. Vanlig dammsugare gör dock mer skada än nytta eftersom filtret inte tar hand om de farliga fibrerna, dessa sprider dammsugaren effektivt ut i luften istället. Så, om du vill göra någon som helst åtgärd - våttorka ordentligt innan du börjar städa normalt med vanlig dammsugare.

Man ska alltid ha respekt för asbest, men det får inte gå till överdrift.

Förresten, vad menar du med att väggen var av eternit? Satt det en eternitskiva på väggen? Invändigt? I vilken typ av rum? Det enda ställe man egentligen har eternit inne i ett bostadshus är typ pannrumstak eller ventilationskanaler. Annars är det vanligt som fasadbeklädnad ("fattiglappar") eller takplattor, dock är de senare oftast på ekonomibyggnader.
 
Tack för svar, då ska jag berätta det för dem. Det var lite som jag misstänkte, men alltid bra att ha andras synpunkter också att hänvisa till. Det jag hörde angående plats var bara att det skulle vara någon eternitskiva i väggen bakom gipsskivorna i ett av rummen, och att det hade borrats en hel del just där. Men det det är möjligt att jag missförstått och det var i taket eller någon annan stans som det var.
 
Det låter ju märkligt med en eternitskiva i väggen. Enda orsaken kan väl vara om det funnits någon eldstad eller skorsten kanske.
Har de testat att det verkligen var eternit?
 
S
Togla skrev:
Tack för svar, då ska jag berätta det för dem. Det var lite som jag misstänkte, men alltid bra att ha andras synpunkter också att hänvisa till. Det jag hörde angående plats var bara att det skulle vara någon eternitskiva i väggen bakom gipsskivorna i ett av rummen, och att det hade borrats en hel del just där. Men det det är möjligt att jag missförstått och det var i taket eller någon annan stans som det var.
ut och åk lite i tunnelbane systemet och ni kommer andas i mer asbest.
 
Vi har hittat en skiva i vårt badrum som påminner om en eternitskiva. Verkar ha monterats som fuktskydd direkt på träpanel och går cirka en meter upp inne i rummet - även på den sidan där badkaret sitter! (Att det inte blivit fuktskador är i sig ett tecken på den hysteri som råder kring våtrum idag.)

Men vad kan det vara för typ av skiva? Den är gulaktig och hård och påminner i utseende om eternitskivor - förutom färgen då.
 
Våttorka och vädra ordentligt så är i princip allt eventuellt asbestdamm borta. Och sluta oroa er. Asbest är ett arbetsmiljöproblem - inte ett gift.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Gulaktig har jag inte sett
Har bara erfarenhet av skivorna vi hade på taket dom var gråvita på undersidan med ett lite räfflat mönster
 
Gissningsvis någon form av våtrumsskiva. En bild och troligt inbyggnadsår hjälper nog identifieringen. Fanns förvisso gul eternit så det kan inte helt uteslutas.
 
Staffans2000
Inget konstigt alls.
Sådana skivor var vanliga som badkarsstänkskyd efter kriget. På den tiden ansågs det fullt tillräckligt med ett bad i veckan utan en massa plaskande för att hålla en god hygien. Resterande tvagning skedde i tvättstället. Att låta ungar fara omkring med duschslangen som påtända brandsoldater skulle varit helt uteslutet.

Staffan
 
  • Gilla
Jolikat och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker också det låter lite märkligt med eternit i en vägg som inte är i ett pannrum, mot skorsten eller liknande i brandskyddssyfte. Visst har det förekommit i många sammanhang. För att lindra oron skulle en analys kunna vara värt pengarna (bättre än att kanske oroa sig i åratal i onödan). Tror man kan ta dammprov på tejp om det finns något kvar. Lyssna i så fall med ett analysföretag. Men vanlig eternit är som sagt mest cement.
 
Redigerat:
Om man skall gissa lite så kan jag tänka mig att väggen har varit yttervägg, med eternitfasad, och att man gjort en utbyggnad, byggt in eterniten.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
... Att låta ungar fara omkring med duschslangen som påtända brandsoldater skulle varit helt uteslutet.
Det blev en koffeinhaltig nässköljning av det där. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.