Vi har idag vattenburen el som uppvärmning. min fråga är då om det hjälper oss på något sätt om vi vill ha vattenburen golvvärme eller om det kvittar?
Vad jag har förstått det så måste det till en massa utrustning om man har vattenburen golvvärme men tänkte att eftersom vi har vattenburen uppvärmning idag så kanske det har med varandra att göra?någon som vet?
 
Det är klart att det har med varandra att göra, det varma vattnet till golvslingorna måste ju komma någonstans ifrån och då använder man förstås samma panna. Den extra utrustning du pratar om ser till att lagom mycket/lagom varmt vatten går ut i slingorna.
 
ja självklart förstår jag det också. Men jag vet att många pratar om någon shunt hit och dit och massa sådana saker. och att det blir extra utgifter med vattenburen eftersom det behöver till något system eller vad dom pratar om. Därför undrade jag om vi har vissa utav dessa saker redan då vi redan har vattenburet. så om vi kommer billigare undan än någon som bara har typ direktverkande el eller något. Förstår du vad jag menar?
 
Är det en jämförelse mellan vattenburen golvvärme (med elpanna) och eldriven golvvärme du är ute efter?
 
AgnesRami skrev:
ja självklart förstår jag det också. Men jag vet att många pratar om någon shunt hit och dit och massa sådana saker. och att det blir extra utgifter med vattenburen eftersom det behöver till något system eller vad dom pratar om. Därför undrade jag om vi har vissa utav dessa saker redan då vi redan har vattenburet. så om vi kommer billigare undan än någon som bara har typ direktverkande el eller något. Förstår du vad jag menar?
Du har redan pannan som värmer vattnet men då det är en elpanna så kan du lika gärna köra direktverkande elslingor istället för vattenburen golvvärme då energin kostar lika mycket för båda alternativen. Har du däremot planer på att installera sjö/mark/bergvärme så är det definitivt vattenburen golvvärme du skall ha. Golvvärmesystem behöver vanligtvis inte lika hög temperatur på vattnet som ett vattenburet radiatorsystem (då ytan som värmer är mycket större) och just den lägre temperaturen är väldigt gynnsamt för att få bra verkningsgrad ur sitt sjö/mark/bergvärmesystem.

Just att framledningstemperaturen typiskt är mycket lägre för en golvvärmeslinga än för en radiator gör att man i ett mixat system måste stoppa in en shunt som blandar ut framledningen till golvvärmen så att temperaturen blir lagom, och det är dom prylarna och dess installation som kostar ett antal tusenlappar extra.

Även om du nu planerar att växla till t ex bergvärme så är det inte helt säkert att vattenburet ändå är bästa alternativet komfortmässigt. På sommaren värmer inte pannan något vatten till värmesystemet och då kan dditt klinkerförsedda badrum med vattenburen golvvärme kännas kallt när man går på det. Vill man ändå köra vattenburet men inte vara kall om fötterna när man tofflar in i badrummet får man slanta upp ytterligare tusenlappar för att få en elshunt som kan värma endast den slingan, osv...
 
nej jag undrar mer om vi har någon fördel med att lägga vattenburen golvvärme eftersom uppvärmningen i vårt hus redan nu är vattenburen.
Att vattenburet är bättre ekonomiskt än med el det vet jag redan.
 
tack för ett mycket bra svar.
Men som det är då så kan vi egentligen köra el också och det gör alltså ingen större skillnad ekonomiskt? Ja visst vill vi lägga in bergvärme i framtiden men det känns som ett projekt som ligger väldigt långt fram just nu.

Men kostnaden för vatten eller el i golvvärmen är alltså den samma eftersom energin är densamma? Men är det billigare att värma upp med golvvärme än med radiatorer?
För radiatorerna (element om jag förstår det rätt) sitter just nu bara i vägen i alla rum då vi har planer på lite av varje så att få bort skiten rakt av skulle vara fruktansvärt skönt.
 
AgnesRami skrev:
tack för ett mycket bra svar.
Men som det är då så kan vi egentligen köra el också och det gör alltså ingen större skillnad ekonomiskt? Ja visst vill vi lägga in bergvärme i framtiden men det känns som ett projekt som ligger väldigt långt fram just nu.

Men kostnaden för vatten eller el i golvvärmen är alltså den samma eftersom energin är densamma? Men är det billigare att värma upp med golvvärme än med radiatorer?
För radiatorerna (element om jag förstår det rätt) sitter just nu bara i vägen i alla rum då vi har planer på lite av varje så att få bort skiten rakt av skulle vara fruktansvärt skönt.
Dert blir väldigt fort väldigt komplicerat att svara korrekt på dylika frågor... Kör du med vattenburen elpanna så kostar det i princip lika mycket som direktverkande el, eftersom det är el som värmer i båda fallen. Har du elpanna eller fjärrvärme så spelar det ingen jätteroll för den löpande driften om du blandar radiatorer och golvvärme, men det tillkommer en initial kostnad för att installera en shunt med tillbehör som blandar ut värmen till golvvärmeslingorna jämfört med radiatorerna.

Att byta från radiatorer till golvvärme i alla rum för att "radiatorerna sitter ivägen och vi vill bli av med skiten som sitter ivägen" innebär en rätt ordentlig kostnad som är svår att räkna hem uppvärmningsekonomiskt då radiatorerna skall monteras ned, alla golv skall brytas upp, spårat golvspån och vattenburna värmeslingor skall läggas in och sedan nytt golv på det...däremot finns det många som föredrar bostäder med golvvärme framför radiatorer och är villiga att betala lite extra för det...ibland...
 
handlar ju så klart om praktiska saker. men ja dom är fula. Men vad det gäller att dom sitter i vägen så gör dom faktiskt det. I hallen sitter det en direkt innanför dörren där man för det första vill ställa en skohylla men också för att denna vägg ska rivas och flyttas ca 1 meter inåt så vi får större hall och kan få till en ordentlig förvaring då förvaringsmöjligheterna i detta hus är näst intill obefintliga och större hall skulle öka värdet på huset skulle jag tro. Så ja då är det lättare med golvvärme.
i köket sitter det också en, också i vägen då förvaringsmöjligheterna även där är rätt små. Så Där vill vi ha bort det som sitter under fönstret för att fylla hela den väggen med skåp och skafferi så vi får mer plats i köket. Så ja där sitter den också ivägen.
Och i vardagsrummet under fönstret sitter den också i vägen eftersom att enda utvägen ut på altanen just nu är in i köket och via tvättstugan så tänkte vi slå upp de väggen och sätta in dubbeldörrar istället så man kan gå via vardagsrummet ut. Så ja vi tycker att dom är i vägen som det ser ut nu. och ja dom är fula.
men dessa tre är största problemet och något vi måste göra något åt i vilket fall som helst och därför vill vi gärna flytta på dom.
I sovrummen så får dom utan problem vara kvar. fula eller ej men där är dom inte i vägen för några kommande projekt. Och golvet ska i vilket fall som helst rivas upp då det just nu ligger plastmatta och sen något fult laminatgolv på.
 
vi har redan golvvärme i badrummet. innebär det att vi redan har en shunt eller behöver man en till varje rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.