Hej,

Har inte lyckats hitta något svar och hoppas jag lägger frågan rätt!

Det är så att vårt hus ligger i detaljplanerat område som säger 80kvm boyta och 40kvm biyta, men mindre avvikelse på 10% för boyta är okej så max 88kvm boyta är tillåtet. Huset är utbyggt en gång tidigare (med bygglov) till 86kvm som det är nu, men enl skatteverket är boytan fortfarande 70kvm av någon anledning.

Nu skulle vi vilja bygga ut, bygga attefallshus och även flytta befintliga biytor så jag började läsa på lite. Som jag tolkade det så bör vi få bygga ut huset 15kvm och bygga både ett attefallshus på 25kvm och en friggebod på 15kvm även om det strider mot detaljplanen.

Men då uppstod massor med frågor:

1. Hur räknas utbyggnaden på 15kvm? Från detaljplan, bygglovet (och husets nuvarande storlek) eller storleken enl skatteverket?

2. Vad är skillnad på biyta enl detaljplan och friggebod? För på boverkets sida hittade jag följande information:
"Friggeboden kan användas till exempel som uthus, garage, förråd, trädgårdsväxthus, gäststuga, bastu och båthus."
Men vad ingår då i biyta? Får vi bygga 40kvm biyta och sedan 15kvm friggebod eller är friggeboden inräknad i biytan nu när biytan är så stor?

3. Behövs bygglov för att riva befintliga biytor och bygga upp dem någon annanstans?

4. Stämmer det att vi enligt de nya attefallsreglerna kan bygga attefallshus och extra 15kvm utbyggnad på samma tomt? Eller är det antingen eller?

Tack på förhand! :)
 
1. från det du har bygglov på idag. taxeringsuppgiften styr inget annat än taxeringsvärde.

2. Biyta i detaljplanen innebär att du får bygga 40 kvm som ex. garage. Med bygglov. Ofta är kravet att det skall vara fristående alltså inte ihopbyggt med huset, men då brukar det kallas komplementbyggnader. Biyta tror jag är en lite ovanlig beteckning i en det. plan. Du får bygga en friggebod utöver vad detaljplanen tillåter.

3. Ja ifall det är komplementbyggnader som du har bygglov för och vill riva, så krävs rivningslov, och om du vill bygga upp nya bygglovspliktiga komplementbyggnader behöver du bygglov.

4. tror det men där är jag osäker, inte aktuellt för mig själv.

Observera att attefallsutbyggnad är bygglovsfri, men du måste göra bygganmälan, vilket alltså innebär att de flesta regler som finns runt byggande måste vara uppfyllda.

Du skriver att det. planen tillåter 80 kvm Boyta. Detta är en rätt ovanlig formulering, oftast står det byggnadsyta, vilket är något helt annat. Byggnadsyta är den yta som upptas på tomten av huset, så om det. planens höjdbegräsningar tillåter 2 plan, så får man alltså bygga ca. 160 kvm boyta osv.
 
2. Vad är skillnad på biyta enl detaljplan och friggebod? För på boverkets sida hittade jag följande information:
"Friggeboden kan användas till exempel som uthus, garage, förråd, trädgårdsväxthus, gäststuga, bastu och båthus."
Men vad ingår då i biyta? Får vi bygga 40kvm biyta och sedan 15kvm friggebod eller är friggeboden inräknad i biytan nu när biytan är så stor?

Fristående hus på tomten är komplementsbygnad biyta är typ källare, garage, förråd etc som ej klassas som boyta men är ihopbyggt med huset. Vad som menasi din DP vet jag ej, om den är gammal kanske det är komplementsbygand som avsees.
Du får bygga allt inom DP, + friggebod + attenfallhus om tomten räcker till. frige + attenfall regleras ej i DP/planbestämelser.


4. Stämmer det att vi enligt de nya attefallsreglerna kan bygga attefallshus och extra 15kvm utbyggnad på samma tomt? Eller är det antingen eller?

Också osäker tror det är: du får bygga fler attenfallshus men totalt endast 25 kvm.
 
Aah, okej! Då tror jag att jag förstår lite mer.
Hade inte DP framför mig när jag skrev inlägget så det blev som jag mindes det. Men har tittat upp det nu och det som står är att:
- Huvudbyggnad skall uppföras fristående vilket inte får uppta större byggnadsyta än 80kvm. Uthus får inte ha större sammanlagd byggnadsyta än 40kvm. Byggnad får icke uppföras till högre höjd än 3 meter.

Är det alltid så att det som står i DP att man får bygga kräver bygglov (dp från 70-talet)? Vi har bygglovespappret för utbyggnaden men inte för huset eller uthusen så kan inte kolla vad som står där. I den för utbyggnaden så finns inte uthusen med och det är inte vi som har sökt något av byggloven utan det är tidigare ägare.

Att attefallsbyggnad kräver bygganmälan visste jag, men kan jag ta reda på om de flesta regler som finns runt byggande är uppfyllda? Eller kontrollerar byggnadsnämnden det först när vi skickar in bygganmälan?

Hur lång tid kan det ta förresten att få bygganmälan godkänd och hur länge gäller den sen?
 
Är det alltid så att det som står i DP att man får bygga kräver bygglov (dp från 70-talet)?

Ja, dvs all förändring av byggnadens utseende (i princip) kräver bygglov med undantag av frigge och attenfall. DP anger inom vilka ramar du kan få bygglov. dvs i ditt fall är det onödigt att ansöka om en tillbygand på 200 kvm.

Att attefallsbyggnad kräver bygganmälan visste jag, men kan jag ta reda på om de flesta regler som finns runt byggande är uppfyllda? Eller kontrollerar byggnadsnämnden det först när vi skickar in bygganmälan?

Det är bra om du kontrollerar att ni bygger ett attenfallhus, dvs inom de ramar som gäller för det huset/utbyganden. Vid bygganmälan kontrollerar kommunen det också men om du har gjort fel så får du troligen börja om vilket tar tid samt att kommunen tar högre avgift för två handläggningar.

Hur lång tid kan det ta förresten att få bygganmälan godkänd och hur länge gäller den sen?

Beror på kommun, jag tror inte att det finns regler för bygganmälan, osäker, bygglov skall handläggas på högst 10 veckor. och bygganmälan skall då därefter hanteras omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.