Om man har ett fristående garage till älvsbyhus, drar de när de bygger huset in ett tomrör till garaget för framtida elinstallation? Om inte, hur har ni löst detta?
 
Ja dom drar in ett tomrör.
Men som med mycket annat verkar det bero på vilket kontor/säljare du handlar med.
 
Om du inte har det i avtalet så drar de INGET tomrör.
Jag blev vis av erfarenheten!
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Kontaktade precis mitt försäljningskontor. De drar inget tomrör men de sa att det kunde jag göra själv innan de gjuter plattan! Var drar man sedan röret, till skåpet ute eller i tvättstugan? Någon som har gjort det själv, hur långt in på plattan drog ni upp röret?
 
Nej, Älvsbyhus drar inte tomrör till garaget. Det får man göra själv. Ibland kan även Älvsbyhusförsäljaren hjälpa till med det eftersom de i vissa fall har egna kontakter.
Vi drog tomrör in till vårt garage. Det räckte att dra det precis innanför.
 
Kanske en dum fråga, riskerar man inte att väggen hamnar ovanpå tomröret? Hur långt in på plattan ska det vara utan att hamna under vägg och utan att sticka upp en bit in på golvet? Har förresten för mig att även de fristående garagen är isolerade, stämmer det?
 
Tomröret bör du dra till tvättstugan i huset. Det finns två tomrör från elcentralen ner till krypgrunden som du kan använda. Röret i garaget bör du placera minst 105mm in från ytterkanten eftersom regeln i väggen är 95mm och spånplattan 10mm. Väggarna är isolerade men inte taket i de fristående garagen.
 
Jag fick besked om att jag skulle dra tomröret till skåpet på gavlen.
 
Kanske ska tillägga att jag vill ha in tre-fas till svetsen. Hade tänkt ha ett säkringsskåp i garaget, är inte så hemma i el-frågor dock!
 
Om du inte behöver mer än 16A trefasuttag till svetsen så kan du koppla centralen i garaget som en undercentral till husets elcentral.
Vill du ha mer ström så bör du helt klart ansluta till fasadmätarskåpet.
I mitt fall var det enklast att ansluta garagecentralen som en undercentral till huset. Eftersom de ligger vägg i vägg så behövde jag bara borra ett hål igenom grunden ut i garaget!
 
Lär inte behöva mer ström än så, då blir det kanske enklast att ha den som en undercentral!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.