Vet inte hur en briggs förgasare ser ut men det brukar sitta en avluftning på förgasare om inte luften kommer ut kommer inte bränslet in. På lite större maskiner brukar avluftningen vara ansluten via en slang kommer inte ihåg hur det ser ut på briggs.
 
Den typ av förgasare vi pratar om har inte primer. Förgasaren har en överströmningskanal om inte flottören stänger. Denna fungerar som en urluftning samt att den luftar genom matningsröret till insuget till flottören är stängd. Men trots detta räcker det inte alltid till om förgasaren är helt tom. Eller det tar ett jäkla tag innan förgasaren fylls så motorn startar.
 
Den briggs vi hade körde frugan tom ett antal gånger och den startade direkt efter tankning tror förgasaren fylls i stort sett direkt om allt är riktigt.
 
MultiMan
Min Honda använder en Keihin-förgasare, uppenbart helt olämplig att tömma ur och varför ska jag? Det fungerar perfekt efter en lång vinter ändå och betydligt sämre när man tömmer den, oavsett orsak. Ibland är det skillnad på teori och praktik när det gäller skötselråd.
 
R
jag kan ju tänka mig att motortillverkarna inte kan begära att gemene man ska veta hur man tömmer en förgasare. Det ska bara vara och dra I snöret och inget mer, annars väljer kunderna något annat märke nästa gång.
 
Min Honda snöslunga har en räfflad stor skruv man tömmer förgasaren med brukar dock inte göra det man vet inte när vintern är över och sen glöms det bort.
 
Roland112 skrev:
jag kan ju tänka mig att motortillverkarna inte kan begära att gemene man ska veta hur man tömmer en förgasare. Det ska bara vara och dra I snöret och inget mer, annars väljer kunderna något annat märke nästa gång.
Mja läs instruktionsboken så finns ofta skrivet hur man skall agera vid avställning.
 
R
mekar-anders skrev:
Mja läs instruktionsboken så finns ofta skrivet hur man skall agera vid avställning.
jag har då aldrig tömt förgasare till någon av de gräsklippare jag haft och de startar alltid direkt på våren.
 
Roland112 skrev:
jag har då aldrig tömt förgasare till någon av de gräsklippare jag haft och de startar alltid direkt på våren.
Då är det väl bara att fortsätta med det om man känner sig nöjd.
 
Andy78 skrev:
Då är det väl bara att fortsätta med det om man känner sig nöjd.
Precis. Flertalet motortillverkare rekommenderar att man kör slut på soppa eller tillsätter bränslestabilisator
Men funkar det så funkar det.:)
 
Snöslungan står alltid laddad med alkylatbensin för att vara redo, sedan får den en provstart och varmkörning på hösten för att vara redo. Inte hålla på och krångla utan "alltid redo" (är en Husqvarna med B&S)
Bra att bli påmind, så idag får den en varmkörning inför vinter.
 
Att köra slut på bensinen är något som nästan alla tillverkar rekommenderar vid vinterförvaring.
Och då blir även resultatet att man tömmer förgasaren vilket inte ska innebära några problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.