A
plv skrev:
Ja då får de se hur länge den håller då...svärfar körde slut sin första Bosch på sex år, inte heller värd att laga, då en ny Bosch kostade 5000. Den nya Boschen "nån testvinnare" har nu tuffat i tre år och börjar så smått diska orent...får se om det går att lösa. Den är dock tystare än den gamla, alltid nått.

För övrigt kalkylerar E-Lux internt att deras vitvaror håller ca 7 år, iallafall om man läser deras årsredovisning.

Under de år jag sålde vitvaror var det sällan man hörde någon med Miele vara missnöjd, så jag gissar att de håller relativt hög kvalitet än. Dessutom har de 1000kr rabatt på service i 10 år om man registrerar maskinen.

Ang. besticklådan har ju Bosch efterapat det nu också.
spelar ju ingen roll om de har en servicecheck på 1000.- när bara framkörningen ligger 1000.- över de andra
bestickskorgar har för övrigt även elx o hva oxå numera
 
Jag köpte en Miele 45-cm integrerad maskin sommaren 2010. När jag sålde lägenheten december 2014 så såg innandömet ut som nytt. Har aldrig tömt silen. Fanns ingen skit där, trots att jag inte försköljde disken. Kunde sitta runt köksbordet 1.5m bort och föra en konversation i normal ljudnivå utan att störas av maskinen. Helt underbar, men dyr. I mitt hus som jag ska bygga blir det Bosch överallt förutom diskmaskinen. :) Jag är en av dem som älskar det utdragbara bestickfacket.
 
Det utdragbara bestikfatet är otroligt smidigt ur den aspekten att man slipper böja sig ned och hålla på med småplocket.
 
Utdragbart bestickfat finns ju hos samtliga tillverkare nuförtiden, även på Ikea, så det är ju inget argument för Miele längre.
 
electroluxaren skrev:
spelar ju ingen roll om de har en servicecheck på 1000.- när bara framkörningen ligger 1000.- över de andra
bestickskorgar har för övrigt även elx o hva oxå numera
Vad exakt kostar framkörning då för de olika märkena? På kronan alltså?
 
  • Gilla
Aaaaabbbbdddd
  • Laddar…
A
Beror på var i landet du befinner dig.
Getinge tar 7.000.- + moms
 
electroluxaren skrev:
Beror på var i landet du befinner dig.
Getinge tar 7.000.- + moms
OJ! Med de framkörningarna kan jag förstå att man hellre byter ut maskinen än att laga den! :x
 
A
Deras maskiner är ju betydligt dyrare och av högre kvalitet, men ändå....
 
electroluxaren skrev:
Beror på var i landet du befinner dig.
Getinge tar 7.000.- + moms
Vem tar 8750kr för framkörning?
Helikopterservice?
 
A
Nä det hade nog varit billigare med helikopter
Men behöver man korsa landet så är det nog dessa kostnader
 
Vi har en Husqvarna QB5191 som nu bör ha några år på nacken, men som tjänar oss väldigt väl. Bonuspoängen är för dess tysthet. Till och med flyttgubben kommenterade maskinen när han bar in lådor här med att den var "bästa maskinen nånsin" just för att den är diskret och gör sitt jobb bra.

Enda nackdelen är väl att plast har kvar vatten på sig, men det är först nu på senare tid zeolit-grunkor kommit ut på marknaden gissar jag.

Diskmaskinen vi hade före flytten hit (minns inte märket) hade ordentliga ljud för sig emellanåt. "BRRÖÖÖÖÖÖTTTTTT, SHCHSHCHSHCSHCHC WRRRRRRRMMMMMMMMMMM" och sen knäpptyst. Inget sådant med Husqvarnan inte.

Enda problemet hittills har varit att fjädern i luckhandtaget hoppade loss. Några kronor i lokala butiken och lite skruvande så var det löst, så lättmekad är den också.
 
Vi har kört med bäst i test maskinen från Bosh. Felkod minns jag inte. Höll fyra år. Hade dit en reparatör. Gick att laga, men inte garanti att det var det felet. Nått med kretskort.

Köpte ny Siemens. Motsvarande bäst i test. Lika innuti. Fick felkod E15 igår. Vatten i undertråget. Verkar vara ett känt fel. Nån packning man lär byta. Finns ett kit att köpa från Siemens. Läste tråd här på byggahus om just detta. Denna maskin är max 5 år.

Så mitt förtroende för Bosch/Siemens är nu förbrukat.
Skall testa en Miele få se om de lever upp till sina ”byggd för 20 års livslängd”.

Pajjar den kommer jag köpa billigt skit resten av livet å byta när det skiter sig.
 
Siemens / bosch är väl samma komponenter?
 
A
H heppe72 skrev:
Vi har kört med bäst i test maskinen från Bosh. Felkod minns jag inte. Höll fyra år. Hade dit en reparatör. Gick att laga, men inte garanti att det var det felet. Nått med kretskort.

Köpte ny Siemens. Motsvarande bäst i test. Lika innuti. Fick felkod E15 igår. Vatten i undertråget. Verkar vara ett känt fel. Nån packning man lär byta. Finns ett kit att köpa från Siemens. Läste tråd här på byggahus om just detta. Denna maskin är max 5 år.

Så mitt förtroende för Bosch/Siemens är nu förbrukat.
Skall testa en Miele få se om de lever upp till sina ”byggd för 20 års livslängd”.

Pajjar den kommer jag köpa billigt skit resten av livet å byta när det skiter sig.
Köp en tyskbygd då och inte de från tjeckien
 
Jag har en made in Germany man känner en skillnad i plasten mot våran tvämaskin Series 6 som är made in Turkey" plasten är hårdare och vassare, säker fler delar som känns billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.