Hej, jag bygger till 23kvm och har nu kommit till hängrännorna.
Jag tycker att jag har fått ett för stort avstånd mellan pannan och själva rännan, undrar ifall någon annan har den erfarenheten och hur det funkar med stort avstånd.
Taket är på ca 30 kvm och har en lutning på 22 grader.
Det är ett litet tak och hoppas att det inte gör något med det stora avståndet, grannen har ca 17 cm på sitt stora tak och det funkar.
 
  • IMG_4616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4620.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4614.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar på avstånd, men du ska lägga en papp under takfotsplåten om det saknas.
 
I Norge är det vanligt med en sänkt ränna.

Sätt en bredare "läkt" längst ner och skruva kroken i den istället, sedan fotplåten på den, blir ett snyggare avslut på taket.
 
Och by The book så skall fotplåten gå minimum 10mm förbi bakkant på ränna för bästa skydd.
 
  • Gilla
Khsalas
  • Laddar…
1 19magnus skrev:
I Norge är det vanligt med en sänkt ränna.

Sätt en bredare "läkt" längst ner och skruva kroken i den istället, sedan fotplåten på den, blir ett snyggare avslut på taket.
Lyfter en gammal tråd, då jag står med samma problem.

Jag trodde man var tvungen att ha plåten under pappen, men det är alltså inget krav?
 
Antingen fotplåt under pappen, eller ett utdrag på pappen så att den sticker ut utanför spånten, då klarar man sig utan plåt.
 
  • Gilla
Pokke
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!
😀
 
P Pokke skrev:
Tack för snabbt svar!
😀
Sätter du fotplåt ska det ligga en pappremsa eller underlagspapp under med täckpapp ovanpå. Inte plåten direkt mot råsponten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.