Har tänkt att äntligen få till en upphöjd integrerad diskmaskin när vi nu bygger vårt nya kök baserat på Ikea Metod.

Har då förstått att man brukar använda ett överskåp för kyl/frys under diskmaskinen samt att luckan för denna skall gå upp lite högre och täcka nedersta delen av diskmaskinen. Beskrivs bla här: http://www.byggahus.se/forum/kok/9542-ikea-kok-upphojd-diskmaskin-2.html#post565539

Nu undrar om någon av er redan gjort detta och kan tipsa på lämpligt överskåp och lådfront för satt få det passa med nya Ikea Metod?
 
Ingen som gjort detta?
 
Bump ;-)
 

Bästa svaret

Hej!

Inbygd diskmaskin i IKEA-kök.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en ritning som någon flitig ikea-medarbetera gjort till FAKTUM-systemet och som jag byggt efter.

I de nya köken är väl sockeln 7-8 cm om jag inte har helt fel och sen stora lådfronten är 40 cm i stället för 31. Så kör du med den stora fronten får du samma höjd som innan på diskmaskinen med sockeln inräknat.

Du köper ett överskåp för kyl och frys (60cm brett) som du kapar av, tidigare kapade du det till 15cm för att passa 31-fronten, så med en 40 front borde det bli 24 cm du skall kapa till (40-16).

Eftersom båda sidorna i skåpet är spegelvända tänk på att du mäter från rätt kant och sågar i rätt sida bara så att det blir rätt när du monterar ihop skåpt. Förstärk med några skruvar i ovankant och sen klart. Upp med diskmaskinen och justera in fötterna. Den lösningen fungerar utmärkt =)
 
Tack för återkopplingen. Kan ju kul att bli först med ngt ändå... :)

Jag får ett enkelt göra en ny egen skiss. Diskmaskinen kommer ha en 80 cm front (förmodligen 40x40) och därmed täcka sin egna nedre del (min Miele fixar det), det borde väl påverka förutsättningarn en del eftersom med Faktum fick dessa 10 cm täckas av nedre lådan.

Om vi väljer Metod Överskåpsstomme för kyl/frys som är 40 cm hög så borde väl en 40 cm hög lucka/front passa och då behöver man ju själv inte anpassa ngt i skåpen utan montera de helt vanligt enligt beskrivning: kanske bara lägga in lite förstärkningar eftersom diskmanskinen kan vägen en del.

Tror ni det låter rimligt?
 
Tänk på bara att när luckan är nedfälld på diskmaskinen kommer de 18-22 mm som luckan är tjock till på höjden på diskmaskinen eftersom luckan byggs på med så mycket när man fäster fronten på diskmaskinen. Så ni måste ha utrymme för att kunna skruva upp diskmaskinen lite annars tar diskmaskinsluckan i lådfronten under.
 
Bra tips!

Just i mitt fall borde det inte behövas pga hur Miele-diskmaskinen är byggd. Deras lucka är bara 70 cm hög så med en front som är 80 cm går dessa extra 10 cm ner och täcker deras sockel. De har sedan gjort så att nedre 10 cm helt enkelt svänger in under nedersta delen på luckan. Lite rörigt att beskriva med text, lägger med en bild också :)
 
  • Miele diskmaskin ändra till 80 cm front.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
När vi satte in Metod så ville vi gärna behålla denna lösning som vår snickare byggt på plats av delar från Ballingslövköket som vi hade tidigare. Men det var med en Husqvarna diskmaskin där fronten satt fast stumt på luckan. IKEA:s nyare diskmaskiner är helintegrerade och har en fullstor lucka på glidskena som åker in under fronten och för att detta ska fungera så måste det vara öppet rakt under maskinen, dvs där det ombyggda överskåpet ska stå. Visst skulle det gå att bygga så men hur snyggt är det att ha ett skåp utan lucka eller annat under maskinen? Det slutade med att vi satte maskinen på golvet. Fördelen blev mera bänkyta.
 
Jag håller på med precis samma sak. Har dock kört fast när det gäller fronten till diskmaskinen. Förstår inte hur du får plats med en front som är 80 cm?

Eftersom "överskåpet" som diskmaskinen ska stå på + eventuella diskmaskinsben måste va 40 cm kommer diskmaskinen hamna väldigt högt om man ska ha en 80 cm hög lucka, om det ens är möjligt..

Jag har utgått ifrån ritningen skapad av Jocke på Ikea, med Metod har jag angett följande mått:
Ben/Sockel: 8 cm
Överskåpet: 24 cm
Diskmaskinsben: 20.5 cm
Diskmaskinsfront: 70 cm

Om jag har räknat rätt borde diskmaskinens lucka hamna på 520 cm höjd i utfällt läge. Med en lucka på 80 cm borde det bli 10 cm högre?

Var kan man hitta en diskmaskinsfront som är 70 cm? Ikeas är ju numera 88 cm och 70 cm luckor finns så vitt jag vet inte.. :confused:

Den diskmaskinen (Bosch / Siemens) jag tittat på kör med samma system där fronten glider in framför benen på diskmaskinen. Bifogar en ritning. Där framgår även vilken storlek på front som fungerar vilket ligger på 655 - 725 mm.
drawing_DM_Siemens-bosch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måttet 655-725 säger mig att din diskmasin på bilden ovan inte klarar 80 cm front. På min Miele står det upp till 815.

Dvs upphöjning eller ej, så får du problem med att få fronten snygg gentemot omgivande lådor etc pga dismmaskinen inta klarar nya Metod-måtten på 80 cm och dskn klarar bara 70.
 
Videonisse: Hur har det gått? Några bilder?
Tänkte göra samma sak och det är intressant att se hur andra har löst det.
 
Självklart skall du få lite bilder och info! :D

Faktiskt inte helt klar än då bänkskiva ovanpå och nya fronten monterades för ett par helger sedan.

Jag gjorde skåpet med exakt 120 cm höjd (+ sockel) och upptäckte att jag borde haft 2-3 mm till för att ge lite marginal mellan ovansida på fronten till granitskivan ovanför. Så skall nu trolla fram de millimeterna genom att bla ta bort mellanrummet mellan de 2 frontskivorna som skruvas på diskmaskinen...

Rekommenderar därför att räkna med 120,5 cm. Det kapade överskåpet för nedre lådan är 34,5 cm hög.

Kan nämna att vi inte behövde dra slang och elkabel genomskåpet utan de drogs ut ca 40 cm ovan underkant direkt in till bänkskåpet bredvid. Vi kommer därför nog byta ut lådan mot en som är lite djupare.

Lovat frugan det skall vara klart senast söndag så kanske kan lägga till ngn bild efter det :)
 
  • Diskm 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskm 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskm 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NNT och 1 till
  • Laddar…
Väcker liv i den här tråden. Ska beställa kök från ikea nu och ska ha upphöjd diskmaskin, så alla tips är välkomna. ��
 
Jag kommer just därifrån (6 timmar enbart köksplanering) och de ritade upp två täcksidor på vardera sida, och uppifrån och ned:

60x60x40 överskåp för kyl/frys (med en dörr) alltså samma som kyl och frys bredvid www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40205537/

60x60x60 överskåpsstomme för kyl/frys, som vi tänker stoppa in en micro i och ha 1dm öppet utrymme eller senare en låda http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00205539/

diskmaskin integrerad, har inte valt maskin än så köpte bara täcksidan

60x60x40 överskåp för kyl/frys (med en låda) www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40205537/
 
PeterStrandberg PeterStrandberg skrev:
Jag kommer just därifrån (6 timmar enbart köksplanering) och de ritade upp två täcksidor på vardera sida, och uppifrån och ned:

60x60x40 överskåp för kyl/frys (med en dörr) alltså samma som kyl och frys bredvid www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40205537/

60x60x60 överskåpsstomme för kyl/frys, som vi tänker stoppa in en micro i och ha 1dm öppet utrymme eller senare en låda [länk]

diskmaskin integrerad, har inte valt maskin än så köpte bara täcksidan

60x60x40 överskåp för kyl/frys (med en låda) www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40205537/

Har nyligen planerat kök och nu satt jag och gick igenom ritningen där Ikea planerat samma lösning. Måste ju bli extremt högt att ha ett 40 skåp under.
Blir ju:
Sockel 8 (i mitt fall 12,5)
Låda 40
DM 82
= 130 (134,5) cm.

Någon som byggt denna lösning och har feedback?
Lutar just nu åt att planera om allt och bygga låda enl början på tråden med anpassning till 20-lucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.