nikasp
Vi har en massa TV-uttag i huset och tydligen dubbla VP-rör också. Jag ser ingen användning för en stor gammal TV-antenn. Är det bara att montera ner och sen för enkelhetens skull skarva ihop TP-kabel med antennkabeln och dra upp på vinden för fortsatt dragning? Finns det uttag som man enkelt ersätter TV-uttagen med? Finns någon orsak att spara antennkabel även om jag plockar antennen?
 
S
Jag skulle säga, dra ur allt gammalt o in med cat6 kabel, men det finns folk här på forumet som förespråkar att behålla antennkablaget, jag skulle inte göra det.
 
Fått igång fiber hemma. Gjorde ett försök med IPTV för att slippa disken på taket.

Men när jag fått igång det kom besvikelsen. Det utbud jag valt uppfyllde inte alls de önskningar jag hade. Så lämnade tillbaka det illa kvickt och kommer fortsätta ha parabol.

Kanske de utökar kanalerna i framtiden. Samt upplägget och boxarna.
 
Om du tycker att antennen är ful så behåll uttagen iallafall. Genom att ha både antenn och IP så utökar du dina valmöjligheter. Det är också enbart marksänd TV som går att få helt utan abbonemangskostnader. Det kan vara bra om man vill ha flera TV-apparater.
 
Ja det är ju inte konstigare än så. Är man säker på att man är nöjd med pris och innehåll via IPTV så är det ju bara att dra ur kablarna. Är man minsta osäker låter man dom vara kvar. För egen del ser jag inte riktigt någon ände på TVtittande via sat - det verkar ta lång tid innan alternativen kommer ikapp. Det blir nog snarare jag som slutar titta på linjärTV....
 
nikasp
Hmm... vi kollar ruskigt lite på TV så parabol eller antenn behövs inte. Har klarat mig med SVT Play och TV4 Play senaste året och med hus, torp och barn så blev det ju inte mer dötid över :) Det skulle vara om det är negativt vid försäljning i så fall.

Skulle tro att vi kör på alternativ 2: http://www.sollentunaenergi.se/stadsnat/smahus_kabeltv.asp
 
Om ni känner er nöjda med Svt play, tv4 play och andra "playtjänster" så behöver ni inte betala för iptv heller. Play-bitarna finns där ändå.
 
Martin Peterson skrev:
Fått igång fiber hemma. Gjorde ett försök med IPTV för att slippa disken på taket.

Men när jag fått igång det kom besvikelsen. Det utbud jag valt uppfyllde inte alls de önskningar jag hade. Så lämnade tillbaka det illa kvickt och kommer fortsätta ha parabol.

Kanske de utökar kanalerna i framtiden. Samt upplägget och boxarna.
Parabolen har precis lagt av och vi har dragit in fiber. Stod i valet vad vi skulle göra. Beställde basutbud på internet och nytt parabolpaket. Vill man ha mycket bra kvalité är parabol det enda valet anser jag. Den enda nackdelen är snö och regn som tillfälligt kan störa men det gör ju ip tv också.
 
nikasp skrev:
Vi har en massa TV-uttag i huset och tydligen dubbla VP-rör också. Jag ser ingen användning för en stor gammal TV-antenn. Är det bara att montera ner och sen för enkelhetens skull skarva ihop TP-kabel med antennkabeln och dra upp på vinden för fortsatt dragning? Finns det uttag som man enkelt ersätter TV-uttagen med? Finns någon orsak att spara antennkabel även om jag plockar antennen?
Ett problem med att ersätta TV-uttag med nätverksuttag är att de förra brukar vara dragna i serie och nätverksuttag måste vara ett stjärnnät. Men om du har rör som går att använda till stjärnnät så är det bara att dra ur och i nätverkskabel.

Själv så drog jag in ett nytt coaxnät i samband med fiber, men det beror på att vi har kabel-TV via fiber (både analog och DVB-C). Har man inte det så är det ju mindre vits med ett coaxnät i huset.

Som andra sagt, så kolla att du är nöjd med IPTV först. Jag skulle inte vara nöjd med IPTV, men det är jag det. (Jag skulle inte vara nöjd med sattelit heller...)
 
Har man flera TV-apparater måste man väl ha en IPTV-Box till varje och ett extrakort i varje box. Det blir dyrt.
Jag tänkte köra IPTV till TVn vi tittar mest på och ta in gratiskanalerna från det marksända med den gamla antennen till extraTVn.
 
nikasp
Tack för alla svar. Play är inte kul nog i längden. Om ca 10 år ska jag nog hinna pilla mig i naveln framför nån film på fredag :) då det är dubbla rör så ska jag fundera på hur jag gör. Vi kommer väldigt säkert inte att skaffa parabol i alla fall. Blir lite rörigt på väggen eluttag, nätverksuttag och sen ett tredje för tv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.