Vi har låtit byta ut ett element och borde ha luft i systemet. Jag har dock luftat alla element på ovanvåningen utan resultat. Var är luften? Kan den hamnat i expansionskärlet? Kan jag och rent av bör jag testa säkerhetsventilen på kärlet?


20150907_063002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trycket hade minskat till 0.5 bar och jag fyllde på systemet till 1 bar enligt rekommendation.
 
Det mesta av luften borde försvinna genom att bara lufta de(t) element som byttes.
Annars brukar luft typiskt ansamlas på höga punkter, tex ovanvåningens element.
 
Stäng av cirkulationspumpen, vänta 5-10 minuter beroende på systemstorlek och lufta sen. Kommer det inget luft då så har du förmodligen antingen automatavluftning någonstans.

Vänta till värmesäsongen så kommer du kunna känna på elementet om du har luft i: varmt nertill och kallt upptill - 99% säkert att det är luft.
 
Det beror på om de som bytte elementet kunde stänga av i kopplet (eller i termostatventil och returventil). Isf släpper man på returen först, luftar ur och släpper sedan på tilloppet. Om de var tvungen att tappa hela systemet är det lite mer luftning som kan bli nödvändig. Som Roev08 sa, stäng av pump och låt luften samlas i högpunkter, lufta sen. Varje gång du fyller på ett system kommer det med lite luft med vattnet ;) Du kan motionera SÄV´en, men det finns en liten risk att den kan börja droppa om den har år på nacken. Gör då inte som idioterna som pluggar igen utloppet = BOMB!
 
Redigerat:
Hur menar du att ett automatiskt avluftningssystem skulle funka?
 
Det finns mackapärer med ett flöte, sjunker flötet ner så finns det luft och så släpps det ut luft och då lyfter flötet och stänger ventilen.

Typ

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.