Bensin i tät dunk håller sig många år. Det som händer i tanken på gräsklipparen är att de flyktigare delarna av bensinen dunstar och det kan därmed bli svårt att starta på våren. Det kan inte hända när locket till dunken är tätt.
 
Du kommer få flera svar, men har under 30-års tid aldrig tömt en gräsklippartank och det enda som krävs på våren är att fylla tanken och så kan få dra några extra gånger. Klipparna förvaras i kallt utrymme.
Klipp gräset som vanligt, det är sämre att lämna för långt gräs.
 
hsd
2 skolor när det gäller sista klippningen, den jag har hört är att sista klippningen ska vara lågt för att minska risken till snömögel och smågnagare
alkylatbensin håller i flera år men vanlig 95 är det lämpligt att tex. köra i bilen (eller snöslungan:D)
 
Jag skulle ställt in klipparen i förrådet som vanligt men ett oljebyte skadar inte men bensinen klarar sig.
 
Jag hade stängt bränslekranen och låtit den gå tills motorn dör för att tömma förgasaren , sen på våren så hade jag bara startat upp den med den bensin som är och och kört på med den som är i tills tanken är tom.
Brukar inte vara några problem.
 
Jag tömmer aldrig tanken på gräsklipparen inför vintern (kör på alkylat). Förutsatt att jag primar lite extra på våren så startar den alltid på första eller andra rycket.

Vanlig 95 som innehåller etanol ska förvaras i ett helt slutet kärl över vintern då håller den sig utan problem. Eftersom det är etanol i den bensinen så suger den åt sig vatten från luften om kärlet är öppet. Av den anledingen tömmer jag alltid tanken på båten inför vintern. (Visst det kan bli kondens i tanken men den kommer etanolen ta hand om när jag tankar fullt på våren.)
 
MultiMan
Andy78 skrev:
Jag hade stängt bränslekranen och låtit den gå tills motorn dör för att tömma förgasaren , sen på våren så hade jag bara startat upp den med den bensin som är och och kört på med den som är i tills tanken är tom.
Brukar inte vara några problem.
Jag gjorde så för första gången förra året på min Klippo Pro4 (Honda GCV135-motor). I våras var motorn i stort sett omöjlig att starta. Tvingades ta isär förgasare och undersöka men hitta inget fel. Efter ytterligare ett par timmars startförsök startade den. Kör alkylat enbart och kommer aldrig mer köra tomt på hösten. Har alltid lämnat bensin i tanken på alla maskiner i 30 år och aldrig haft problem, förrän nu när jag skulle vara "duktig".
 
MultiManOriginal skrev:
Jag gjorde så för första gången förra året på min Klippo Pro4 (Honda GCV135-motor). I våras var motorn i stort sett omöjlig att starta. Tvingades ta isär förgasare och undersöka men hitta inget fel. Efter ytterligare ett par timmars startförsök startade den. Kör alkylat enbart och kommer aldrig mer köra tomt på hösten. Har alltid lämnat bensin i tanken på alla maskiner i 30 år och aldrig haft problem, förrän nu när jag skulle vara "duktig".

Måste ha varit en tillfällighet eller att du inte fick fram bensin pga luft eller någon anledning.
Gjorde alltid så på tex moppen och det var aldrig några problem.
Däremot kan jag tänka mig att man får choka eller pumpa fram lite extra bensin innan det går igång.
 
R
vi har haft flera gräsklippare som stått i kallförråd om vintrarna. Dessa har tankats med 95 oktan bensin och vi har aldrig tömt tanken och de startar lätt på våren.
 
Lilla Yk skrev:
Hösten närmar sig och snart är det slutklippt. Har två frågor innan sista klippningen.

1) Enligt en bekant till familjen får man inte klippa för kort sista klippningen då det förstör gräsmattan. Stämmer det?
2) Jag har förstått det som att tanken bör tömmas i samband med klippningen. Hur är det med bensin i bensindunk? Bör den också tömmas? Jag har använt 95-oktan, dvs exakt samma som för bilen. Borde kanske tanka bilen med fen istället för att låta den stå över vintern?

Vad skulle ni gjort i mina kläder?
1: Det har flera fördelar om det är lite längre till vintern. Så höj upp klipparen något eller några snäpp sista klippningarna så är det lugnt.

2: Ja tanken bör definitivt vara tom och kör slut på bränslet, alltså låt klipparen gå tills den stannar av sig själv så du inte får kvar soppa i förgasaren och ledningar över vintern. Jag rekommenderar att du gör just så att häll överblivna bränslet i bilen och tanka nytt i vår.Bensin har en lagringsbarhet på upp till ungefär sex månader i gastät behållare, och om den står torrt. Men det är bättre att köra slut och köpa nytt bränsle till våren.
 
MultiManOriginal skrev:
Jag gjorde så för första gången förra året på min Klippo Pro4 (Honda GCV135-motor). I våras var motorn i stort sett omöjlig att starta. Tvingades ta isär förgasare och undersöka men hitta inget fel. Efter ytterligare ett par timmars startförsök startade den. Kör alkylat enbart och kommer aldrig mer köra tomt på hösten. Har alltid lämnat bensin i tanken på alla maskiner i 30 år och aldrig haft problem, förrän nu när jag skulle vara "duktig".
Det som hände var att det blev luft i flottörhuset och ny soppa kunde inte rinna ner när du släppte på kranen igen, detta händer ibland på vissa förgasare, hade du hällt en skvätt soppa i flottörkoppen när du hade isär förgasaren så hade den hoppat igång direkt.
 
Det bör väl sitta avluftning på flottörhuset annars lär inte bensinen kunna rinna dit.
 
R
avluftningen är väl I själva bensinlocket?
 
Ja till bensintanken men inte förgasaren.
 
R
men tanken är ju ansluten till förgasaren. Men sitter de inte ett litet lufthål i primerblåsan?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.