Räknar på värmesystem för nybygge vid kusten i Södermanland. Knappt 200 m2 i ett plan, vattenburen värme i betongsula. FTX och värmepump, sannolikt Nibe 1145-8 kW med fristående ackumulatortank om 300L (hustru duschar länge). ;)

Så till problemet. Är INTE sugen på att borra bergvärme, pga enskild borrad brunn i husets närhet och begränsat med lämpliga borrplatser. Har ca 140 m till vattnet längs närmsta "grävbara" väg för sjövärme. Hälften av sträckan går i stenig blockterräng/rullstensås, andra halvan genom gammal, mycket blöt sjöbotten. I praktiken innebär det att värmen till kollektorslangen kommer att tas dels ur marken och dels - beroende på lämplig slanglängd - ur havet.

- hur djupt ska "kall" resp "varm" slang grävas?
- kan de förläggas i samma grav?
- hur ska de i så fall isoleras från varandra?
- hur mycket värme från det på vintern varmare havet förlorar jag på vägen tillbaka?
- ska kollektorslangen delas upp i flera mindre loopar i havet för att minska cirkulationsmotståndet?

Jag har tillgång till grävare och kan spaka själv, så jag tänkte lägga kollektorslangen själv. Tänkte också lägga el till vägbelysning i samma grav, om möjligt.

Vad tror ni?
 
Hemmakatten
Jag tror att du behöver tillstånd av Länsstyrelsen för "vattenverksamhet" oavsett om du lägger slangarna på eget vatten eller ej.
 
Hemmakatten skrev:
Jag tror att du behöver tillstånd av Länsstyrelsen för "vattenverksamhet" oavsett om du lägger slangarna på eget vatten eller ej.
Tack, ja, men jag har anledning tro att jag får det. Givet att tillståndet ok, hur djupt/långt gräva, isolera osv osv

Mvh
 
Hemmakatten
Vi var nämligen inne på sjövattenvärme också ett tag (bor vid en liten sjö med eget litet vattenområde). Men det var för krångligt med alla tillstånd och alla myndigheter verkade negativa (iaf i början) så vi la ner och kör nu med en vattenmantlade pelletskamin för golvvärme och varmvatten.
 
Ok, förstår. Jag har flera "prejudikat" från grannar m samma förutsättningar. Men du har rätt: medborgarnas likhet inför lagen kan för nämnde medborgare te sig tämligen olika... ;)
 
Försöker knuffa upp denna tråd; någon som kan detta?
 
Vi har en slinga lagd i vatten.

Äldre hus, blandade värmekällor (golvvärme, nya radiatorer och gamla gjutjärns varianter). Ny Bosch värmepump (den för berg, mark, vatten) 8kw. Från hus till vatten, ca 30m nedgrävt inte mer än 50cm (mycket berg) ligger tillsammans, slinga i vatten 120m.
Detta har funkat mycket bra, första installation var 1979-80.

Har inga problem att värma hus och varmvatten, den nya värmepumpen är mycket effektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.