Hej!

Följande tjusiga retro-lampa är inhandlad. Den är S-märkt. Den är dock varken jordad eller har dubbelisolering. Det är inte heller förberett för jord inne i lampan. Den skall användas i ett rum med enbart jordade uttag. Metalldelarna är målade och har nog inte perfekt kontakt med varandra. Kan man få denna lampa säker? I så fall hur?

2015-09-13 20.47.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-09-13 20.47.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snygg lampa! Jag blev lite avundsjuk.
Tyvärr har jag ingen kunskap hur man gör den säker.
Man kan inte konvertera till 12v och köra med trafo?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Köp ett lampställ (stickkontakt med kabel) eller en flätad kabel med lös stickkontakt.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Köp ett lampställ (stickkontakt med kabel) eller en flätad kabel med lös stickkontakt.
Nja det löser ju inte problemet att du behöver jorda metalldelarna. Jag skulle nog köra på 12Volts konvertering.
 
Problemet är ledade armar och då kan man skava hål på isolering. Finns ju 12 volt med e27 gänga så mata med trafo är det säkraste. Kör du med led lampor så kan du ha rätt liten trensformator.
 
Röstar också på 12V.
 
Tack för alla råd! Finns det glödlampor i "gammal stil" för 12V? Tips på lämplig trafo? För förtydligande: jag behåller de befintliga lamphållarna?
 
Med risk för att sticka ut hakan.

Skulle det inte räcka med en ny lampsladd rk3x0,75 och jorda höljet?

Alltså att då fortsätta köra 230V
 
Problemet ligger i att jorda HELA höljet på ett säkert sätt. Det är dels målarfärg som kan isolera vissa delar från en jordning. Dels kanske man skall vara lite misstänksam mot svanhalsarna, vad gäller ledningsförmåga.

Men OM det går att få till klass 2 isolation i lamphållarna, brukar finnas en plastinsats till moderna hållare som säkerställer att enkelisolerade trådar inte kan komma i kontakt med mutter och andra metalldelar hållarens fastsättning.

Då återstår själva lamphuset med strömbrytaren, även där tycker jag att det borde gå att uppnå klass 2 isolation. MEN strömbrytaren kan vara en hake här. Det går troligen inte att avgöra om den håller klass 2.

En lösning som jag inte vet om den är OK, är att blanda, så att man jordar den del av lamphuset som brytaren sitter på, och säkerställer klass 2 i resten av lampan. Som sagt jag vet inte om det är tillåtet.
 
Redigerat:
tommib
hempularen skrev:
Problemet ligger i att jorda HELA höljet på ett säkert sätt. Det är dels målarfärg som kan isolera vissa delar från en jordning. Dels kanske man skall vara lite misstänksam mot svanhalsarna, vad gäller ledningsförmåga.

Men OM det går att få till klass 2 isolation i lamphållarna, brukar finnas en plastinsats till moderna hållare som säkerställer att enkelisolerade trådar inte kan komma i kontakt med mutter och andra metalldelar hållarens fastsättning.

Då återstår själva lamphuset med strömbrytaren, även där tycker jag att det borde gå att uppnå klass 2 isolation. MEN strömbrytaren kan vara en hake här. Det går troligen inte att avgöra om den håller klass 2.

En lösning som jag inte vet om den är OK, är att blanda, så att man jordar den del av lamphuset som brytaren sitter på, och säkerställer klass 2 i resten av lampan. Som sagt jag vet inte om det är tillåtet.
Inte för att jag är alls säker, men spontant skulle jag säga nej på detta. Det är troligen inte tillåtet att blanda skyddsmetoder i en apparat. Detta baserar jag på att alla berörbara metalldelar ska vara skyddsjordade vid klass 1 och det blir de inte i detta fall (svanhalsarna).

Jag röstar som alla andra på 12V-konvertering. Det blir säkert och bra.
 
Att ALLA beröringsbara metalldelar skall vara jordade låter inte rätt. Ta till exempel en vinkelslip, där finns ingen separat jordfläta till skyddskåpan. Och det är rimligt eftersom kåpan bara skulle kunna spänningssättas genom sin tvivelaktiga kontakt med den skyddsjordade maskinen.

MItt resonemang (som jag inte vet om det är OK) i det här fallet, är att OM man kan uppnå klass 2 isolering i lamphållare och svanhals (genom att använda lämplig kabel, och separationsdelar inne i lamphållaren). Då kan svanhalsen bara spänningssättas genom sin kontakt med lamphuset, som då kan vara jordat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Att blanda klass 2 och jordning verkar inte vara tillåtet. Jag bifogar ett urklipp från definitionerna i elsäk-FS

elmateriel av klass II
Elmateriel i vilken skyddet mot elchock inte är baserat enbart på den grundläggande
isoleringen, utan i vilken ytterligare säkerhetsåtgärder, såsom dubbel isolering
eller förstärkt isolering, vidtagits. Dessa åtgärder får inte omfatta
anordning för skyddsjordning och inte vara beroende av installationens utförande.

Så antingen måste du uppnå klass 2 i hela armaturen (som jag personligen tror blir svårt) eller också fullgod jordning eller det som förr hette klenspänning.
 
Om du plockar fram lödkolven så borde du kunna löda in en infästning för jord i höljet och sedan byta sladden mot en jordad apparatsladd. Som sagt tidigare är det metallarmarna som är riskpunkten. Se till att du har bra ledningsförmåga mellan dessa och jordinfästningen (kolla med en multimeter), samt att du har mångkardelig tråd i armarna.

Jag vet inte om det är i enlighet med reglerna, men jag är rätt övertygad om att det är säkert. Det räcker ju men en liten läckström till jord (30 mA) för att jordfelsbrytaren ska lösa ut.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det är ju inget som hindrar att göra det säkert, tom överdrivet säkert för eget bruk genom att blanda klass I och II. Det är som sagt inte regelrätt men nu är det ingen tillverkare som ska följa dem och sälja produkten. Alternativet med SELV finns ju alltid också.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.