Hej

Jag har beställt Liebherr kyl + frys fristående. De ska stå i en inbyggnadsnisch.

Nischen är idag ventilerad i överkant, och om man lyser in där så kan man se att det är öppet upp till vinden.
Så för att beskriva hur det ser ut; om man börjar från golvet så har vi fristående kyl/frys inne i nischen, skåp ovanpå (med ventilationskanal bakom), ventilationsgaller ovan skåpen där det även är öppet upp till vinden.

- Ny kyl + frys med ventilation i sockel, behöver de ventilation i överkant också?
- Är det normal praxis att ha öppet upp till vinden vid kyl/frys?

Mvh
Johan
 
Ja, det måste finnas någon ventilation i överkant. Den kan antingen vara några cm ovanför kyl/frysen ELLER i bakkant av överskåpen upp på vinden i ditt fall. Jag har fått rekommendation på ca 200 cm2 per kyl/frys (exempelvis bredd 60 cm, höjd 3,3 cm).
 
S
- Är det normal praxis att ha öppet upp till vinden vid kyl/frys?
har du det nu? har du någon annan vindsentre?
 
S
ja. hur får du cirkulation annars?
 
Ventilation till vinden är inget som krävs men det kan vara praktiskt om man inte vill ha öppning mot framsidan.
 
S
oneman skrev:
Ventilation till vinden är inget som krävs men det kan vara praktiskt om man inte vill ha öppning mot framsidan.
trevligt om det är kallvinda (y)
 
Ok så ventilation behövs uppåt, i mitt fall kanske jag endast borde ventilera upp på vinden då? Det är Ok? Och stänga ventilationsgallret som finns idag ovan skåpen in mot kök? Precis det är en kallvind, det var därför jag frågade egentligen, känns lite besynnerligt?
Känns som vi borde ha det kallare i huset med den lösningen egentligen.. Andra som har en sådan lösning?
SBH förstår inte denna fråga "har du någon annan vindsentre?" Vad är en vindsentre i detta fall?
 
S
hyllplan skrev:
Ok så ventilation behövs uppåt, i mitt fall kanske jag endast borde ventilera upp på vinden då? Det är Ok? Och stänga ventilationsgallret som finns idag ovan skåpen in mot kök? Precis det är en kallvind, det var därför jag frågade egentligen, känns lite besynnerligt?
Känns som vi borde ha det kallare i huset med den lösningen egentligen.. Andra som har en sådan lösning?
SBH förstår inte denna fråga "har du någon annan vindsentre?" Vad är en vindsentre i detta fall?
jag vet en som har vindsluckan i ett skafferi
 
Är det en kallvind så skulle jag inte skicka varm luft dit. Finns ju risk för kondensbildning på vintern. Det bästa är ju att ventilera ut mot köket. Då får man ju nytta av spillvärmen som blir från kyl/frys. (iaf på vintern)
 
Verkar ju rätt skumt att köra upp luften på kallvinden. För att undvika mögelproblem på vinden ska man ju täta överallt där det kan läcka upp luft. Då känns det ju som hål i huvudet att ha öppen ventilation av varm luft upp på vinden...
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
som föregående skriver så låter det vansinnigt att ventilera fuktig luft upp på vinden. gå upp och kolla om det är mögel på vinden i närheten av ventilationshålet!
 
kall + varmt = kondens, jag ska kolla vinden !
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.