Jag skall montera ett DSC Powerseries larm och till detta är det specat att man skall ha en 16.5V transformator.

Jag har redan en 17V transformator (som lämnades kvar när mitt hyrda Securitaslarm monterades ner) skulle den fungera lika bra eller måste det vara precis 16.5V....?
20150913_082718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Funkar bra!
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Kan inte se några problem med det. Att mata en apparat som vill ha en konstant spänning på 16.5 V med 17 V innebär teoretiskt att den överbelastas. Men här handlar det om en elektronisk apparat där I=U/R inte är direkt tillämpbar, och det handlar om växelspänning. Det sitter alltså en omvandlare i larmet som ger konstant kanske 12 V DC till elektroniken, och den klarar sannolik ett spann på inspänningen på flera volt. Att denna omvandlare i medel får en halv volt extra över sig innebär då bara att den blir marginellt varmare.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Låter kanon - då kan jag spara några hundralappar på att slippa köpa en ny sådan - tack för snabba svar!
 
D
Tänk bara på att den ger runt 40VA (antar jag) ifall du utökar ditt system.
 
tommib
Tur för TS att 40VA är precis vad DSC specificerar för PC1616/1864. Vill man utöka rekommenderas ändå flera matningsmoduler.

Precis som Bo skriver så regleras spänningen ner internt i larmet till 12V vilket man får ut på Aux/Keybus. Anledningen till att man vill ha högre inspänning på AC-sidan är sannolikt att man vill slippa en buck-converter för att ladda blybatterierna (och räknar med någon volt spänningsfall i laddningskretsen).
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jo jag såg att det var ganska "precis" mot deras spec vad gäller effekt men jag tror inte att jag kommer att ha så många sensorer etc. att det blir ett problem.

Tyckte faktiskt att larmet de tog bort var ganska likt ett DSC när montören öppnade lådan men hann inte se med säkerhet - många larm har ju liknande kort och uppbyggnad så det kan ha varit något annat också...

Bra att slippa montera ny transformator - för det skall man väl (om man följer alla regler) ta hjälp av en elektriker - så nu slipper jag den kostnaden också...
 
Redigerat:
D
Beror nog på om det är en fast installation eller ej. Bo kan nog svaret på frågan...
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Transformatorn ser ut att vara fast inkopplad via en sladdrig EKK, och då är det behörighetskrävande att byta den. Det krävs dock inte mer kunskap än att montera en stickpropp.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
tommib
...vilket sannolikt också var anledningen till att den lämnades kvar......

Om det var ett gammalt securitas direct (inte Verisure) så kan det mycket väl ha varit ett gammalt DSC-larm. De är väldigt vanliga....
 
Jo det var Securitas Direct....

De lämnade också ett antal fina "Optex" rörelsedetektorer och en siren. Plockade faktiskt bara bort panel (med batteri etc) och keypad - resten lät de vara kvar. De tycker väl inte de kan sätta in dessa begagnade prylar hos nya kunder...
 
Läser du avtalet ser du att detektorerna är friköpt, du hyr central och knappsats(er)
 
RilleRock
tommib skrev:
...vilket sannolikt också var anledningen till att den lämnades kvar......
Ja de är ju mer vän av stickpropp.
 
@Peter ok så det var därför. Var en positiv överaskning för mig som inte lusläst avtalet.
 
Jo det är tacksamt, och ifall de lämnat tillräckligt mycket kabel är det ganska enkelt att ansluta ditt nya larm också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.