Hur lagar jag bäst detta avloppsrör? Det är alltså ett jordankare som är nedkört i ett avloppsrör. Går inte igenom botten. (Kommer självklart dra ur jordankaret och flytta staketet...)
IMG_20150913_123406686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde väl funka att efter regöring, lite lätt slipning, lägga igen det med Plastic Padding Glasfiberspackel, ev armera med glasfiberremsa.
 
S
Kurtivan skrev:
Borde väl funka att efter regöring, lite lätt slipning, lägga igen det med Plastic Padding Glasfiberspackel, ev armera med glasfiberremsa.
Avsluta detta jobb med att lägga över en böjd plåt som går tight mot röret tror jag stenhårt på.

Grannens betongavloppsrör hade ett stort hål på ovansidan, det blev stopp hela tiden när jordmassor rasade ner.
Han grävde upp, gjorde rent, sen la han en böjd plåt över röret och grävde igen, alltså ingen tätning eller något. Det har fungerat i över 10 år nu.
 
En gummimuff eller jet koppling kanske blir bra annars så är det en skjutmuff eller dubbelmuff som gäller.
Men jag är ingen expert på avlopp.
 
Om du har en snutt avloppsrör över så kanske du kan slitsa upp det och trä över.
Det borde bli tillräckligt tätt, men om du är orolig så går det ju att smeta i något tätande också.
Fast jag är ju bara en hobbytyckare:)
 
Kapa in en dubbelmuff.
 
Dubbelmuff eller jet skulle jag köra med.
 
Hur funkar det med dubbelmuff? Går det att kapa och trä på, det går ju inte direkt att bända på röret så känns som att det är svårt att kapa precis lagom mycket och trä på den? Försöker hitta beskrivningar på hur det funkar men utan resultat.

Just nu lutar det åt att försöka täta på något sätt och sedan trä över typ en bit avloppsrör, men vill ju göra det så "rätt" som möjligt. Var inte särskilt roligt att gräva upp röret så vill helst inte göra det igen :)
 
Krilleman
Dubbla skjutmuffar är vägen att gå!

Kapa bort 20cm vid skadan. Trä på skjutmuffar åt varje håll. Kapa till en 18cm rörbit. Backa tillbaka skjutmuffarna så dom hamnar rakt över skarvarna. Klart.
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Krillemans lösning är den 100% rätta men en bit gummimatta och några rostfria slangklammer funkar nog de med.

Protte
 
Viktigast är att lagningen blir tät för externt vatten, så det inte bildas ett slurkhål.

Om det är svårt att hitta skjutmuff på plåtladorna så kan man fila bort stoppen i en vanlig dubbelmuff. Den brukar bara vara två eller tre klackar ingjutna i muffen.

Det är viktigt att märka djupet på muffen med en tuchpenna på röret innan montering, så man vet att den centreras över skarven.
 
Visst, dubbla skjutmuffar är "rätt", men jag hade valt "plastic padding" vägen. Såga till en fyrkantig bit rör på typ 6x6 cm och tryck fast den med plastic padding över hålet...
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Problemet är att om det är PP plast i rören, så biter inget lim.
Då är gummiduk och RF-klammer bättre.

PP svetsar man normalt sett isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.