Hej,

Är i slutfasen av vårt nybygge och har under en tid tittat på olika larm och kameraövervaknings lösningar.
På larm sidan har jag fastnat för Visonic 10, Agility 3 och DSC Neo. Men efter att den senaste veckan både haft inbrott på bygget samt ha läst alla kommentarer om hur lätt det är att slå ut ett trådlöst larm har det börjat luta mot NEO.

Krav larm:
Kameradetektorer i hus och garage, magnetkontakter och rök/detektorer. Helst vill jag att man skall kunna använda tag för att starta/stänga av larm då jag har små barn

Krav kameraövervakning:
Kunna filma entre, garageuppfart samt trädgård vid rörelse och spara film 3-7 dagar.

Vill gärna ha hjälp i denna röra så jag hittar en driftsäker lösning. Är det någon utav er som har liknande lösning?
Om man går på NEO bör man använda sig av installatör (Norrort sthlm) eller kan man göra det själv?

Tacksam för all hjälp jag kan få
 
Hej

Har precis startat husbygget och är livrädd för inbrott speciellt i slutfasen när vitvaror kommer in.

Jag har bestämt mig för dsc neo trots riskerna med trådlösa system men det gör installationen mkt enklare i prefab hus. Hoppande frekvenser och AES kryptering lär kräva special ligor från baltländerna för att knäcka så där är jag lugn. Systemet jag valt landar på ca 28kkr i USA och minst 40kkr om jag köper i Sverige dvs inte så troligt.

Skippa ir deckarna med kameror, helt värdelöst och svindyrt, funkar och endast om du ska ha ett företag kopplat tex Securitas.

Orkar inte skriva allt på ipaden så pma om du vill ha komplett system som jag tänkt iaf.

Kamera systemet har jag under några års tid labbat med billiga kameror av olika sort och testat olika system som synology, milestone osv men jag tröttnade på den dåliga stabiliteten och kvalitén i systemet. Ska det vara säkerhetssystem måste det lira 24/7 annars blir det bara en plojgrej i mina ögon.
Så jag sålde rubbet på blocket öppnade plånboken ordentligt och kör nu endast axis kameror med axis camera station. Jag är fruktansvärt nöjd det är 110% stabilt men oj vad det blir dyrt. Landar på ca 60-70kkr men då är det allt som serversystem, licenser, 4 1080p utomhus kameror och 6 inomhuskameror några 1080p några 720p men med audio inspelning också vilket kan vara nyttigt om polis vill få det lättare att binda personer med både bild och ljud om de nu säger något vilket är troligt om de är flera. Valde även axis nya dörrklocka som har bild och ljud till smartphone så kan du lättare få kontakt med folk på besök speciellt om du inte är hemma.
Allt detta kostar flis när det är axis men då är det superstabilt och kvalité med massor av stabila smarta funktioner. Dock kan man ju skala ner lite så det blir billigare men räkna ändå med iaf 25-30kkr om det ska bli något av det.

Dsc Neo + axis plus lite andra smarta komponenter jag inte vill dela ut publikt kommer göra huset rätt säkert men visst är det folk i rånarluvor som jobbar snabbt så va fasen ska man göra då? Ståldörrar och stålgaller för fönstren? Men så vill iaf inte jag ha det. Jag siktar ist på att göra huset så obekvämt att göra inbrott i så man väljer lättare objekt.

Detta slutar på ca 100kkr totalt men då blir det proffs lösningar med proffs komponenter och inget billigt skit som bara funkar i reklamen.
Larmen kommer gå som push notiser till axis app och dsc app, email och sms, finns ännu flera sätt om man vill men känns lite onödiga.

Jag tänker inte koppla till larmfirma eftersom det lätt lär ta dem 1 timme att komma om de ens bryr sig.... Plasta sönderslagna fönster kan grannar, kollegor och släkt göra för några flaskor fin whiskey per år som tack ist.

Jag får väl själv ta ställning till om jag tar baseball trät, ringer polisen eller bara samlar bevis om det väl händer något. Man ser ju i kamerorna vad det är för folk.... Är det pundarerik så blir det baseball trä och en läxa i att välja rätt hus iframtiden. Proffs killar = polisen.

Dra ett PM om du vill snacka mer orkar inte skriva mer på iPad
 
Inbrottslarm är en dyr försäkring, genomsnittsvillan drabbas ev ett inbrott var 200:e år i snitt. Och larm hindrar inte det, men kan kanske få tjuvarna att välja att göra inbrott hos grannen istället.

Om man nu är inne på att försvara sig olagligt så är en elpistol nog ett bättre vapen än ett basebollträ. Man slipper närstrid med en eventuellt beväpnad rånare, och straffet blir milt eftersom det räknas som ringa vapenbrott.
 
Jag håller med man kan köra noll larmsystem och ta på försäkringen om det nu händer nått men känslan att komma hem till sitt eget hus med rutan inslagen dörren öppbryten dina saker igenomrotade och värdesakerna stulna. Nu för tiden sparas allt på disk. Blir min synology med hemma gjorda filmer och foton stulna blir iaf jag rätt less på livet.

Risken är liten men skadan blir stor....

Sen kanske våra baltfirmor och tiggarplågor trappar upp?

Utpressning? Vakna med en kniv mot strupen? Ta ut alla dina pengar eller se dina barn dö.

Jag kanske sett förmycket på Johan Falk filmerna men om man ser vart samhället är på väg så tror jag ett bra larmsystem kan ge en heldel inre lugn och ro.

Vi importerar män i sina bästa år ifrån länder med mördarkulturer och de kommer aldrig få ett hederligt jobb om vi ska vara helt ärliga. Varför tror ni vi ser alla skjutningar och knivdåd? Marknaden är överfylld av kriminella, det finns så många att det inte finns plats för alla... Tänk när de tvingas börja med utpressning av vanlig Svensson och kniven mot strupen för att det inte finns plats längre för den typ av kriminalitet vi ser idag?

Jag tror fan jag tar min larmsystem nu idag och är förberedd, sen blir det staket och gallernät runt villan när kriminaliteten tar nästa steg.

Jag tror helt ärligt att larm,övervakning och väktar företag har en ljus framtid i morgondagens Sverige där vi får förlita oss på privat säkerhet när polis och samhället har gett upp.

Och det där med baseball trä är mer en synonym för att man väljer att göra något åt problemet själv. Kan va elpistol, sprey, starka muskler eller vad som helst. Hur som helst innebär detta alternativ inte att polis kopplas in på något sätt. Polisen kommer inte att hjälpa dig när du misshandlat en inbrottstjuv utan då blir det mer intressant att pumpa dig som är hederlig på pengar. Jag vet att många skriver på nätet hur balla de är om något händer men i verkligheten pissar vi ner oss om vi ser en tiggare gå på villagatan.

Vi vet inte om jag är den typen, men jag har inte själv varit den snälle Svensson hela mitt liv, det är nu de sista 15 åren som jag siktat på Svensson med chefsjobb. Bra betalt och städa villaområdet på söndagar.

Jag har kvar de rätta svenska kontakterna och man kan faktiskt vara vän med folk högre upp i näringskedjan i "västgängen". De är människor de med som uppskattar gamla vänner de kan umgås och prata skit med utan att riskera problem. Se bara till att aldrig ha några affärer ihop för då skiter det sig rätt fort.

Om den svenske pundarerik gör inbrottet så tror jag att det räcker med några telefonsamtal så är grejerna tillbaka inom 48 timmar och jag får se glädjen i att se pundarerik med skräck i ögonen be om ursäkt och be om att inte straffas i framtiden för misstaget.

Är det utländska firmor är det dock värre, då får man antingen ringa polisen och be en stilla bön att de av någon outgrundlig anledning skulle vara intresserade av ditt inbrott. Ta smällen och gå vidare i livet. Det är här som ett jävla jobbigt larm och övervakningssystem kommer in i bilden. De är lättare att skita i ditt hus och ta nästa med noll i säkerhet.
 
Självklart är man medveten om att det inte skyddar med ett larm, men med utomhussiren och bra uppmärkning tar man bort en del av buset.

Ser en fördel med att man kan ha skalskydd på natten då jag reser mycket och frun är hemma med barnen.

Är det lätt att installera NEO själv?

Är det någon annan som har erfarenhet av en smidig CCTV lösning?
 
Tror NEO är hyfsat lätt att installera själv.

Jag har iofs aldrig installerat något larm tidigare och larm system brukar verka vara krångliga över lag men det verkar som om de förenklat det hela lite med NEO, jag ska iaf försöka själv. Sen har jag backup av en kompis som installerar larm dagar i ända så lite fusk kanske..

Hur mkt kan du tänka dig att lägga på kameraövervakning så kan jag hjälpa dig lite mer med exempel på system.
 
D
Paradox nya Insight har trådbunda kameror inbyggda i detektorn och larmar med bildöverföring direkt till appen.
Det verkar dock inte finnas något larmsystem som klarar av utomhuskameror annat än att skicka live bildöverföring via länk direkt via onvif, vilket är poänglös lösning enligt mig.

FLR vad hade du för problem med Synology?
 
Ska larmet vara fristående eller ska det vara kopplat till larmcentral?

Gardio är väl inte den snyggaste lösningen, men de håller på och tittar på att ta med en kamera som klarar av utomhus.
Själv kommer vi kombinera egen kameraövervakning med Zoneminder och larm från någon leverantör. Vi vill ha full koll och bra högupplösta bilder och inte nå sketna suddiga bilder från en deckare.
 
harry73
FLR skrev:
...
Sen kanske våra baltfirmor och tiggarplågor trappar upp?

Utpressning? Vakna med en kniv mot strupen? Ta ut alla dina pengar eller se dina barn dö.

...

vet att många skriver på nätet hur balla de är om något händer men i verkligheten pissar vi ner oss om vi ser en tiggare gå på villagatan.

Vi vet inte om jag är den typen, men jag har inte själv varit den snälle Svensson hela mitt liv, det är nu de sista 15 åren som jag siktat på Svensson med chefsjobb. Bra betalt och städa villaområdet på söndagar.

Jag har kvar de rätta svenska kontakterna och man kan faktiskt vara vän med folk högre upp i näringskedjan i "västgängen". De är människor de med som uppskattar gamla vänner de kan umgås och prata skit med utan att riskera problem. Se bara till att aldrig ha några affärer ihop för då skiter det sig rätt fort.

Om den svenske pundarerik gör inbrottet så tror jag att det räcker med några telefonsamtal så är grejerna tillbaka inom 48 timmar och jag får se glädjen i att se pundarerik med skräck i ögonen be om ursäkt och be om att inte straffas i framtiden för misstaget.

Är det utländska firmor är det dock värre, då får man antingen ringa polisen och be en stilla bön att de av någon outgrundlig anledning skulle vara intresserade av ditt inbrott. Ta smällen och gå vidare i livet. Det är här som ett jävla jobbigt larm och övervakningssystem kommer in i bilden. De är lättare att skita i ditt hus och ta nästa med noll i säkerhet.
Jag tycker att det är ett obehagligt inlägg där FLR slår sig för bröstet för att han var en hederlig svensk kriminell med de rätta kontakter och kommer med massor med påståenden om balter och tiggare.

Kan vara att han har bra erfarenhet av larmsystem men det akulle då vara bra råd med dålig eftersmak :thumbdown:
 
  • Gilla
peddapedal och 3 till
  • Laddar…
Lantbrukarparet skrev:
Ska larmet vara fristående eller ska det vara kopplat till larmcentral?

Gardio är väl inte den snyggaste lösningen, men de håller på och tittar på att ta med en kamera som klarar av utomhus.
Själv kommer vi kombinera egen kameraövervakning med Zoneminder och larm från någon leverantör. Vi vill ha full koll och bra högupplösta bilder och inte nå sketna suddiga bilder från en deckare.
Vill nog ha det fristående men med möjlighet att koppla det till larmcentral om behovet uppstår i framtiden.
Vilka kameror har du tänkt använda till Zoneminder?
 
DMOL skrev:
Paradox nya Insight har trådbunda kameror inbyggda i detektorn och larmar med bildöverföring direkt till appen.
Det verkar dock inte finnas något larmsystem som klarar av utomhuskameror annat än att skicka live bildöverföring via länk direkt via onvif, vilket är poänglös lösning enligt mig.

FLR vad hade du för problem med Synology?
Googlade en del på paradox men hittar ingen som säljer nya insight.... Använder du paradox själv? Någon annan som rekommenderar paradox i jämförelse mot NEO eller visonic?
 
D
Japp, kör hela nya systemet. Fördelen är att i princip allt går att köra på bussen
Det går att beställa från Låsshop om du vill men det är ganska dyrt i Sverige. http://lasshop.se/presta/larmpaket-dgp-evo-hdd-tm-50-vit-paradox-50112205.html
Alternativet är du kontakter Nacka Lås och Larm för installation... men då får du räkna med betala en hel del samt att du får installatörslås och kan inte ändra något själv.
Själv beställer jag allt via leverantörer i EU och man sparar en hel del. De finns på Ebay också. PMa mig om du vill ha länkarna.
Insight är egentligen "varumärket" för kamerasystemet som helhet. EVOHD är själva benämningen på centralenheten och resten av tillbehören är samma som för EVO192, förutom själva kameran HD77/HD77W som bara fungerar till EVOHD (8st kameror kan kopplas till systemet). Kopplar man sedan till RTX3 så får man ett hyrbridlarm och det går att köra rätt mycket Magellantillbehör.
Här kan du se exakt vad man kan koppla till vilket system
http://www.paradox.com/Downloader?ID=7133

Tänkte skriva en liten Paradoxguide senare under hösten då det inte finns mycket information tillgängligt för oss gör-det-självare. Babywareprogramvaran är dock ett måste då det underlättar programmeringen.
Enda jag inte kör är access control, men det finns ACM12 och så kopplar du till någon proximity reader.
 
Redigerat:
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Paradox är ju läckert. Om man nu har ett larm med två paradox HD-pir videocam till larmcentral, vad kostar det i månaden tro?
 
Gillar den länken, DMOL! Alltså inte dyrare uppkoppling med paradox inkl. visslor och trumpeter per månad än något annat hemlarm.

Är det någon som har koll på vad det kostar med två larmaktiverade 'riktiga' övervakningskameror till larmcentral? När jag kollade larm blev det ganska dyrt men har väl ändrats. Man får ju mer prestanda för sina kronor för varje dag som går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.