Hej, nej är inte nöjd med min 320, den låter betydligt mer än grannens gamla 220, och nej, det är inte obalans i knivarna! det är ljud från motorerna eller växellådan. Lindarn tyckte att den som han sa "Låter ok" De ska låta så, de är en ny modell och man kan inte jämför dB på en ny och gammal maskin... gaah... spec är väl spec och dB är väl dB?
Sedan så har mjukvaran ballat ihop, verkade vara en bugg som inte går att hitta, helt plötsligt tappar AM alla inställningar och bara klipper utan att följa instruktioner så som tidsinställningar och vädertimer, inställningar för Guide och begränsning.
Har inte stort förtroende för de tomtarna, stort misstag att köpa för 500kr billigare där än att välja handlaren på den lokala orten.
 
Jag och min far har varit helnöjda, efter att ha experimenterat lite med olika zoner så är vi båda tillbaka med att enbart köra allt på default-inställningar, det funkar kanon! (tidsscheman har vi givetvis oxå)
Förra veckan fick jag reda på av min återförsäljare att jag kan lämna in klipparen för en uppdatering som skall fixa ett litet problem med att knivarna någon gång gått upp till maxhöjd.
 
Jag har nyss köpt en Automower 320, och undrar om den gör korrekt då den följer guide. Klipparen kör strax bredvid guiden(max 50 cm ifrån), och ibland genom att "studsa" fram mot guiden dvs svänger som i en vågrörelse mot guiden. Samma beteende både då den följer ut och när den följer hem. Korridorbredd är inställd på 9, och automatisk korridorhantering är aktiverad dvs fabriksinställning.
Hur långt från guiden borde klipparen köra?
Är det korrekt att den kör i en vågrörelse?
 
ABo skrev:
Jag har nyss köpt en Automower 320, och undrar om den gör korrekt då den följer guide. Klipparen kör strax bredvid guiden(max 50 cm ifrån), och ibland genom att "studsa" fram mot guiden dvs svänger som i en vågrörelse mot guiden. Samma beteende både då den följer ut och när den följer hem. Korridorbredd är inställd på 9, och automatisk korridorhantering är aktiverad dvs fabriksinställning.
Hur långt från guiden borde klipparen köra?
Är det korrekt att den kör i en vågrörelse?
Min 330 gör likadant nu i år efter uppdatering till senaste mjukvaran. förra året gjorde den inte dessa svängar in mot guiden.
Antagligen finns det väl nån vits med det men frågan är vad?
 
Ringde och pratade med supporten idag.
De sa att anledningen till att den kör i svängar in mot guiden (vågrörelsen) är för att minska spårbildning. Hur långt från guide den borde köra visste de inte exakt men det rörde sig bara om någon meter, inte mer. Jag trodde dock den kunde köra längre från guide om det fanns plats, det var därför jag ställde en fråga här.
 
Hej,

Jag kan tyvärr bara ge en lite mer nyanserad bild av min Husqvarna Automater 320. Maskinen installerades i Juni -15 och började strula efter 40 timmars användning. Felet som uppkom var laddsystemproblem vilket varken går att hitta i svenska eller engelska manualen. Inte heller den auktoriserade verkstaden hade varit med om detta felet tidigare. Min klippare gick sönder totalt fyra gånger varpå jag fick en ny AM 320. Den gick bra i 40 timmar den också, därefter tar den oerhörd tid på sig att ladda. Kan ta upp emot ett dygn och den laddar med väldigt låg strömstyrka, endast ca 150 mA. Den nya maskinen har jag fått uppdateras 2 gånger på verkstad. Jag är numera så trött på min maskin och trött på Husqvarna. Har försökt komma i kontakt med någon ansvarig på Husqvarna, men deras kundtjänst hänvisar endast till ÅF.

Förstår att detta inte är någon slump, sannolikheten att två nya maskiner skall strula så kopiöst är ganska liten. Måste vara något allvarligt problem med någon underleverantör.

Jag har lagt mer tid på min Husqvarna automowerklippare i sommar än vad det tagit mig tidigare att klippa med min bensindrivna Partner.

När klipparen väl fungerar är den jättebra, men jag vill dock höja en varningens finger för de att ta sig en ordentlig funderare innan ni köper HQ Automower.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Hur är det med spänning i 230v uttaget? Testat att koppla klipparen till olika uttag som ligger på olika faser? Känns ju väldigt konstigt om två olika maskiner skulle ha problem med laddningen.
 
Du är den första som rapporterat om detta felet på forumet så vitt jag kommer ihåg så vanligt är det inte, så mycket kan man konstatera.
Antingen är det nåt i din elinstallation som pajar laddaren eller så har du helt enkelt en jäkla otur.
 
quick och legion:

Tack för era kloka inlägg. Jag har själv funderat på om det kan ha med elen att göra och varit i kontakt med både elektriker och en elingengör. De säger att det är högst osannolikt och snarast skrockfullt att tro att det kan vara något med elen. Ingen annan apparatur, då syftar jag till de datorer, telefoner, läsplattor som finns i huset har aldrig uppvisat några tendenser till att krångla. Men när jag fick maskinen utbytt så bytte jag eluttag och fas, trots att jag inte ser mig som skrockfull.

Det finns andra som nämnt laddsystemproblem på forumet i en längre tråd. Så felet finns sedan tidigare. Detta löstes genom att styrkortet byttes vill jag minnas.

Mitt andra fel finns tydligen också omdiskuterat här i forumet. Där tror jag kunden fick elektroniken i laddstationen utbytt? Liten brasklapp för att jag förstod det fel.

Med mitt nuvarande fel skall det påpekas att kör den in i laffstationen och jag ser att det är 14 timmar uppladdning innan den är klar så laddas den endast med ca 150 mA. Drar jag ut den och trycker in den igen så brukar den ladda med vanlig styrka på ca 1900mA.

Men det stämmer att det inte är något större problem på forumet. Vill dock påpeka att en stor del av genomsnittliga automoweranvändarna kanske inte håller till på internetforum och diskuterar robotklippare. Hursomhelst, nästa vecka skall adaptern bytas ut (7:e reparationen totalt och 3:e på min utbytta klippare). Vi får se vad som händer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.