Hej, nu har ja grunnat på detta alldeles för länge så måste fråga!

Tror ni man kan bygga denna konstruktion i trä (limträ elr plyfa balkar)? eller måste man ha en ram av stål kanske?
Tycker det är snyggt med valmat tak men vill inte bygga två fulla våningar, sedan skulle jag gärna centrera ett takfönster mitt i taket på toppen liksom. bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild3.JPG

Ska såklart höra med en konstruktör om det blir av.
 
Hej Sir Anton! 1.Takstolarna behöver nog spikas ihop i nocken. Enklast genom att du förlänger takstolarna på ömse sidor om takfönstret upp i nocken, så de går ihop. 2. Kanske takfönstret behöver modifieras för att passa in i takstolarna. 3. Undersök liknande konstruktioner som förkommer men som är högst ovanliga. 4. Beställ taktstolarna från takstolsfabrik, så får du dimensionering för vind och snölast i zon! De kommer nog behöva lägga in golvbjälklaget i dimensioneringen. Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Hur menar du med att förlänga takstolarna i nocken.. om man förlänger dom täcks väll takfönstret över?
Så jag slipper räkna på takstolarna om jag beställer från takstolsfabriken, grymt!
 
Hej igen Sir Anton! Takstolar brukar alltid vara fast förankrade. I varandra, i nock eller i takås. Takåsarna bildar då formen av en pyramid och hålls ihop av golvbjälklaget.Och placerar man dem med avstånd cc 120 cm finns det gott om plats för takfönster emellan. Alternativet med ett tak utan fast konstruktion i nocken blir mycket svårare, även om jag sett något exempel från längesedan. Kanske går att hitta ett exempel i gömmorna hos en funkis arkitekt eller antikvariat?! Med vänlig hälsning, PerOF.
 
Vi hade ett liknande tak i det hus jag bodde i som barn. Högst upp var det en lanternin, tänk säteritak. (Bildgoogla) Ramen gjordes i svetsat stål och lyftes på plats med en ganska stor mobilkran. Ramen var 6x6 meter. Inget den normalhändige gör själv. Men det blir en fantastiskt trevlig rymd i rummet. Det är nog svårt att få till konstruktionen i trä, eftersom allt kommer att vilja sträva utåt och trycka isär väggarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Okej de e stål som gäller alltså.. precis den rymden är jag ute efter! Vill ju gärna ha takfönstret centrerat i skärningspunkten i nock.
 
Hej. Nyfiken på hur du löste takstolar? Jag har ett liknande projekt på gång nämligen.
 
Hehe jag löste de alldrig, bygger ett annat hus i stället :)
Men enl konstruktör så va en ram av stål, typ H-balk att föredra i den skulle man sedan lätt kunna plocka i reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.