Hej!

Vi håller på att bygga ett hus på totalentrepenad av ett större byggbolag, träregelkonstruktion med mineralull som sedan skall putsas (ventilerad fasad). Den utvändiga fasadisoleringen är på plats och har till största del, dock ej helt täckts av vindskyddskivor och fasadskivor. I helgen kom det ju som bekant en hel del regn ihop med blåst och förmodar att den öppna isoleringen på kortsidan närmast taket blivit blöt och jag förmodar (?) att det då också kan ha runnit vatten därifrån och nedåt , dvs under skivorna som satts upp an mot isoleringen längre ner. Nu undrar jag lite om detta är något man borde vara bekymrad om (= ligga på byggaren om?) Eller är det OK så länge det får torka upp? Jag har inte sett att man skyddat nåt av husen som ligger i området.

Tack från en lekman.
 
Redigerat:
Enl. AB04 (som man ofta tillämpar vid större byggen) är entreprenören ansvarig för ev. uppkomna skador av entreprenaden. Ni bör ni påvisa detta felet, för de kan stå entreprenören dyrt i framtiden vid eventuella fuktskador.

Se AB 04 Kap. 5 § 8 & 9
 
Tack för svar. Frågade byggaren som menade att det inte borde vara problem då ev fukt i väggen skulle vandra igenom vindsskyddskivorna och ut. Alltså att det torkar även efter att man byggt in isoleringen.

Håller ni med?
 
S
Vixen skrev:
Tack för svar. Frågade byggaren som menade att det inte borde vara problem då ev fukt i väggen skulle vandra igenom vindsskyddskivorna och ut. Alltså att det torkar även efter att man byggt in isoleringen.

Håller ni med?
Jag håller inte med om isoleringen är mer blöt än några ytliga droppar. Man brukar ju vilja torka ur hus rätt rejält innan man bygger in något, just pga. fukt.
 
Det var min kommentar till byggaren också, han hävdade då att vindskyddsskivorna är diffusionsöppna just för att ev fukt ska kunna torka innifrån.
 
Hemmakatten
Jag är iofs bara amatör men skulle oroa mig för framtida fuktskador och skulle anlita en besiktningsman för att kontrollera fukten. Att bygga in fukt och säga att den vandrar ut av sig själv låter helt galet.
 
Ja, ska så klart ta upp det vid slutbesiktningen innan inflytt i december. Problemet med att vara lekman är att man lätt blir bortkollrad, jag har svårt att hävda motsatsen när byggaren säger att dry torkar enl ovsn . Sägas skall att de faktiskt lät bli att täcka helt ett par dagar efter ovädret för att torka upp.
 
Hemmakatten
Om det är en skada är det viktigt att få reda på det nu medan väggen är öppen och det finns möjlighet att rätta till ganska enkelt. Som jag skrev tidigare så skulle jag anlita egen besiktningsman för kontroll nu.
 
Jag hade bums ringt kontrollansvarige för bygget och krävt att ingenting byggs igen av det som är fuktigt innan denne har tittat på det. Bygga in fukt är normalt ett stort, stort nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.