Jag menar att om man med termostaten lätt kan öka eller minska värmen i rummet genom att höja och sänka golvvärmen. Det kan man ev göra några ggr per år och det ger varma golv oavsett sommar eller vinter. Med en rumsgivare och klinker på golvet kommer badrumsgolvet att vara kallt i stort sett hela sommaren samt vintertid kommer golvet att växelvis vara varmt och kallt. Vill man ha komforten med ett varmt golv är golvgivare det enda som ger en någorlunda bra komfort.
 
D
Men du förstår väl att komforten med ett varmt golv året runt oavsett väderlek har ett pris? Dels ett pris som du ser på elräkningen och dels ett komfortproblem med att det blir för varmt i rummet då golvet hålls varmt trots att värmebehovet i rummet inte finns. Du vill äta kakan men vägrar erkänna att den har ett pris...

Dessutom skrev du ju tidigare att man inte skulle behöva skruva på termostaten för att kompensera för att temperaturen ute varierar,har du glömt det? Det är bara i kråkslott som man behöver ändra golvets temperatur. I dina fina hus så kan golvet vara lika varmt vinter som sommar och ändå bibehålla samma rumstemperatur, var det inte så???

elmont skrev:
Med en givare i golvet får man både jämn värme på golvet (vilket är vad man vill ha i ett badrum) och i luften.
.
.
.
Måste man vrida på termostaten för att kompensera för väder har man troligen ett "kråkslott" eller gjort nått grövre fel i projekteringen och val av matr.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Uppdatering...

Borstade tänderna lördags morgon och såg det förbannade sladdtrasslet med halva givare ute... fick en pissed off tillfälle och började slita och dra för kung och fosterland samt lite grodor ur munnen (Väckte frun av rucklet och svordomar)... och sen pltösligt gick den in 3 cm. Började peta lite smått och sen gick ännu mer in... Hallejua! Kunde sen peta in hela sensorn och den fungerar fortfarande *phew*. Inga hål, inga problem. Hakuna matata... Så hela helgen har man gått runt med ett flin på ansiktet. En polare frågade mig varför jag flinade? Jag svarade... Du kommer intee att förstå mig, bara byggahus.se kan göra det.

Har faktiskt hittat en golvtermostat som kan ställa in olika ohm värden och temperaturer om man använder en annan givare. J*vligt smart... T2 NRG DM har den funktione. Bra och smart produkt för en billig peng. Inte ens den dyra EB therm 355 kan det. ska få hem den i veckan.

Man tackar och bockar för råd, case closed.

//A very happy man
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Förstår din Lycka,

Nu när ditt problem är löst kanske du kan tipsa mig angående mina problem. Har varit på semester och när jag kommer hem igår, så fungerar inte min golvvärme, kallt golv och displayen lyser men helt blank, inga ikoner i fönstret. Ebeco 330, En grön prick lös dock, uppe till vänster. Gjorde en norsk reset och samma i displayen som förut, men nu har även den gröna pricken slocknat.
Troligt fel? Givaren eller termostaten?

Tackar på förhand
 
Mr.Hammer skrev:
Förstår din Lycka,

Nu när ditt problem är löst kanske du kan tipsa mig angående mina problem. Har varit på semester och när jag kommer hem igår, så fungerar inte min golvvärme, kallt golv och displayen lyser men helt blank, inga ikoner i fönstret. Ebeco 330, En grön prick lös dock, uppe till vänster. Gjorde en norsk reset och samma i displayen som förut, men nu har även den gröna pricken slocknat.
Troligt fel? Givaren eller termostaten?

Tackar på förhand
Bäst är att mäta resistenen i både slingan och givaren, jämför sedan siffrorna i manualen, Brukar stå XX ohm vid XXºC för givaren och för effekt av golv, 52900/R = P (din effekt på golv och jämför med det du har installerat). Ser siffrorna bra ut och inget avviker helt och hållet. Då kan då utgå från att golvtermostaten har slutat fungera.

Alt. ta en annan termostat i huset och prova en kort stund... har du en 330 till i huset?

Står det något i 330 manualen? Ibland bruakar manaulen beskriver vad elsignalerna betyder.
 
D
Om displayen lyser men du inte har någon "text" i displayen, så låter det som termostaten har gett upp.
 
DIY_freak Låter som...... jo det kan jag hålla med om :) Men man måste veta, dyr pryl att köpa i onödan hehe.

Vincent Truong Jo jag har två till hemma, bra tips att kolla med dom andra

Skrev fel tidigare, det gäller en EB-Therm 355
 
D
Mr.Hammer skrev:
DIY_freak Låter som...... jo det kan jag hålla med om :) Men man måste veta, dyr pryl att köpa i onödan hehe.
Jo, men det är dyrt med en tekniker som kommer hem och kontrollerar vad felet är också. Vet inte vad din Ebeco-termostat kostar, men när min Ebeco gick sönder så pratade jag med dem och de lät mig bara komma och hämta en ny kostnadsfritt. Utanför garantin, men de tyckte väl inte att deras produkt hade uppvisat önskvärd hållbarhet i vilket fall, så de bytte ut den mot en nyare modell som var bättre.
 
Mr.Hammer skrev:
DIY_freak Låter som...... jo det kan jag hålla med om :) Men man måste veta, dyr pryl att köpa i onödan hehe.

Vincent Truong Jo jag har två till hemma, bra tips att kolla med dom andra

Skrev fel tidigare, det gäller en EB-Therm 355
Bara byta, bästa och snabbaste sättet att felsöka om det är termostaten som strular.
 
Se där ja, ska höra efter med Ebeco va dom säger.

När fick du din termostat utbytt?

Vad jag kan förstå så tror ni bägge på termostat-haveri??

Den lär kosta ca 1 400:-
Undrar vad en golvgivare kostar om det nu är den, det kanske Vincent kan svara

Tack för råd och dåd
 
D
Men om golvgivaren skulle ge upp så borde rummet bli för varmt eller för kallt, utan att det nämnvärt påverkar termostatens status. Att termostaten har slutat visa någonting i displayen tyder på att logiken i termostaten har givit upp. Det är i alla fall så jag resonerar.

Min termostat fick jag utbytt för kanske 10-15 år sedan, så det handlar ju inte om samma termostat eller så. Jag bara menar att ibland kan man tala med företaget ifråga och höra hur de ser på saken. Min erfarenhet är att många av de svenska leverantörerna är duktiga på goodwill-gester. Mora Armatur, FMM, Ebeco, Pax och Uponor är några av de företag som helt utan vidare och utan att man har börjat klaga jättemycket, har gått med eller direkt erbjudit sig att ersätta trasiga produkter/delar när jag haft problem med dem. Därmed inte sagt att de alltid gör det, men ibland är det väl så att de känner att en produkt kanske inte riktigt har presterat vad de eller jag har förväntat.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Mr.Hammer skrev:
Se där ja, ska höra efter med Ebeco va dom säger.

När fick du din termostat utbytt?

Vad jag kan förstå så tror ni bägge på termostat-haveri??

Den lär kosta ca 1 400:-
Undrar vad en golvgivare kostar om det nu är den, det kanske Vincent kan svara

Tack för råd och dåd
Sorry... men kolla på elot.se. Dem säljer givare.. i värsta fall måste du köpa hela paketet, dvs termostat och givare. Dock tror jag nog inte att det är den utan det är nog termostaten som strular som DIY_freak säger... hem och provkör med en annan som sagt. Då vet du verkligen. Annars är det bara att återkomma.
 
Och nu hoppade den tillbaks och ser ut som den ska och verkar fungera normalt????? Utan någon påverkan alls.
 
Japp, allt fungerar normalt. Tydligen är Deviregs givare kompatibel med med T2 NRG DM, Den ger samma ohlm värden vid 20C och 25C. Kan liksom inte testa 15C. Men temperaturen reglerer mer exakt vid "Fabriksinställning" än "Annan givare" inställning.

i T2 NRG DM, kan man använda olika givare och ange olika motstånd vid olika temperaturer.

Mycket glad man =).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.