J
Hej
Planerar att bygga ett loft, ca 3,2*4 m. Då jag inte vill ha "stolpar" på golvet kommer bjälklaget att spänna över rummets bredd:3,2 m.  
Någon som kan tipsa om dimensionering/vet var jag hittar dimensioneringsregler?
För att få så tunnt plan som möjligt, hur tätt bör bjälkarna vara placerade och vad bör jag använda för material till golvet?
Säkert är det bra att ljudisolera på något sätt...
Och säkert finns det fler bra frågor som jag inte kommit  på än.

/Jonas
 
Rent generrelt så ju tätare mellan reglarna juklenare reglar men jag har inte rätt kunskap för att räkna på det så här rakt av
 
Vid en spännvidd på 3,20 hade jag inte byggt klenare än 45x170 på 300 c/c eller kanske 45x195 på 60 c/c. Golvmaterial väljer du efter smak och tycke, men antingen golvplankor eller golvspån+ytgolv. Mellan bjälkarna lägger du någon form av isolering för ljudets skull, typ mineralull.
 
med en spännvid på 4.20 då, med en ½ våning , vad bör man ha där?
vägglivet kommer vara 70cm... om det nu spelar in...
 
swecul skrev:
med en spännvid på 4.20 då, med en ½ våning , vad bör man ha där?
vägglivet kommer vara 70cm... om det nu spelar in...
45x220 behöver du ha i det fallet om du vill ha 60 c/c. Du kan även köra 45x195 på 30 c/c.

De här dimensionerna är alltså för att du ska få ett stumt och bekvämt golv. Man kan köra betydligt klenare utan att det skulle brista, men då blir det gungigt.
 
måste väggreglarna vara extra kraftiga också för att orka bära upp allt?
 
swecul skrev:
måste väggreglarna vara extra kraftiga också för att orka bära upp allt?
Nu hänger jag inte med riktigt, vilka väggreglar menar du? Menar du i ytterväggarna på bottenvåningen?
 
ja, ytterväggarna, det blir väl genomgående så bottenvåningens är samma som övervåningen?
 
Jag hänger överhuvudtaget inte med längre. Ska du bygga ett helt hus? Inte bara hänga i ett loft i en befintlig byggnad? Och du säger att väggreglarna ska gå upp i övervåningen, ska du ha två hela våningar? Och då undrar du om väggreglarna ska vara "extra"kraftiga för att orka bära upp vadå? Golvbjälkarna till loftet? Nej, inte extra, men de ska vara dimensionerade så att de passar alla krav som konstruktionen ställer på dem. Vad är det du ska göra för nånting..?
 
jon_h skrev:
Jag hänger överhuvudtaget inte med längre. Ska du bygga ett helt hus? Inte bara hänga i ett loft i en befintlig byggnad? Och du säger att väggreglarna ska gå upp i övervåningen, ska du ha två hela våningar? Och då undrar du om väggreglarna ska vara "extra"kraftiga för att orka bära upp vadå? Golvbjälkarna till loftet? Nej, inte extra, men de ska vara dimensionerade så att de passar alla krav som konstruktionen ställer på dem. Vad är det du ska göra för nånting..?
Ha ha ha ha! ;D

du svarade på min fråga ändå!
jo jag ska bygga ut mitt hus och på den utbyggnaden vill jag ha 1½ plan...
men förhöjtväggliv om 70 cm, that´s it.

 
Okej.. Då så. Lycka till :)
 
Som väggreglar skulle jag använda 45x195 och som golvbjälkar 45x220. Om du inte vill ha "vanliga" takstolar så för att få ett bra utrymme på loftet skulle jag lägga en limträbalk som ås och 45x195 som takreglar. Om du går in på http://www.svensktlimtra.se/ så ser du vilken dimension du ska välja på limträbalken. Golvet bör ljudisoleras med någon form av isolering som man tidigare skrev i denna tråd. För att slippa få kallras så isolerar du taket åt båda hållen om du förstår hur jag menar. 195 mm isolering mellan takstolarna och sedan slår du på en regel tvärs över och isolerar med en tjocklek som du önskar (beroende på var du bor).
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.