richardtenggren
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett dilemma med mina lister, hur gör jag i detta hörn, två golvlister och ett foder ska mötas. I vanliga fall står ju fodret mot golvet och golvlisten går mot fodret. Innan hade vi plana lister där golvlisterna gick runt rummet och fodren stod på dessa. Men nu med våra profilerade lister fungerar ju inte detta.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En lösning är ju att använda kloss och avsluta golvlisten i smygen med en lite gerad snutt som ansluter mot klossen på samma sätt som fodret och den andra golvlisten. Men jag vill helst undvika klossar. det tråkiga är att problemet uppkommer på tre fönstersektioner till i resten av lägenheten.
 
Måste fodret gå ända ner?
 
richardtenggren
Blir ju lite konstig övergång om listen är ca 5 mm upptill och fodrets ena sida är närmare 20 mm? Men det var så med de gamla listerna som hade rektangulärt tvärsnitt.
 
peternicklas
Kör fodret till golvet. Vänster list till fodret, inga problem. Den högra listen skapar problem. Om du sågar denna list med 45 grader och sedan sätter en kort bit som även den är sågad 45 grader, borde väl fungera?
 
Testa att "mocka" upp det med sopkloss. Vad en sopkloss är hittar du på nätet. Kan funka i detta fall.
 
richardtenggren
peternicklas skrev:
Kör fodret till golvet. Vänster list till fodret, inga problem. Den högra listen skapar problem. Om du sågar denna list med 45 grader och sedan sätter en kort bit som även den är sågad 45 grader, borde väl fungera?
Precis, den högra är mitt problem. Jag har funderat på den lösningen men osäker om det verkligen blir snyggt, men kanske är enda lösningen. Har gjort på det sättet tidigare, men då som avslut utan möte med något annat.

Får laborera lite med vinklarna på några spillbitar i morgon.
 
richardtenggren
Nils82 skrev:
Testa att "mocka" upp det med sopkloss. Vad en sopkloss är hittar du på nätet. Kan funka i detta fall.
Om du läser inlägget så står det att jag funderat på använda en kloss, men helst undviker det.
 
Hej
Är inte smygen till fönstrert putsad ?
Varför inte slopa fodret och spackla och måla.
Ser inte hur det ser ut upptill men tror det kunde bli snyggt.

Mvh Patrik
 
richardtenggren
Jo, men vi vill ha foder, det jag funderat på är om man skippar golvlist i fönstersmygen istället, eller göra som peternicklas skrev.
 
Vi löse det såhär, men då har vi sett till att golvläggaren lagt golvet kant i kant med sidorna i nischen
foder_sockel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Jag har funderat på det där med, golvet ligger kant i kant med sidorna i smygen, men inte mot ytterväggen. Så jag får sätta golvlist mot ytterväggen men bara spackla sidorna i smygen och måla som i ditt exempel. Jag tror dock vi skippar klossar, men blir ju samma sak ändå. Gäller att övertyga min bättre hälft bara😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.