Ja som rubriken lyder, måste jag ha motorsågskörkort när jag kapar ved samt fäller träd på egen mark intill huset? Eller riskerar jag böter på 10k om jag skulle bli påkommen?
 
Nej du behöver inget körkort.
 
Du behöver en motorsåg, säkerhetsutrustning, några stockar och lite bensin...inget annat :)
 
Det är väl bara när man sågar åt någon annan man måste ha det där körkortet?
 
Kalle B skrev:
Det är väl bara när man sågar åt någon annan man måste ha det där körkortet?
Även som privatperson? Får jag inte hjälpa min far att såga ner ett träd i hans trädgård?
 
fn76 skrev:
Även som privatperson? Får jag inte hjälpa min far att såga ner ett träd i hans trädgård?
Jo, då klarar du dig

http://sakerskog.se/2562-2/
 
Korvgubbe
Som privatperson behöver man varken körkort eller skyddsutrustning, men det betyder inte att det är dåligt att ha!
Ibland är det värt det att betala för kunskap, antingen sin egen eller någon annans. Känner du dig osäker på hur du ska hantera kedjesågen så kan det vara idé med en kurs även om det formellt inte behövs. Är olyckan framme är det en klen tröst att man iallafall inte fick betalt för det...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
messijah skrev:
Ja som rubriken lyder, måste jag ha motorsågskörkort när jag kapar ved samt fäller träd på egen mark intill huset? Eller riskerar jag böter på 10k om jag skulle bli påkommen?
Som privatperson finns inga krav på dig alls.. Men om du aldrig kört en motorsåg förr så rekomenderar jag dig att läsa på lite om vad som kan hända och vilka risker som finns med dödsredskapet motorsåg..

Det finns billig skyddsutrustning på varuhusen, dom är bättre än inga skydd alls!

Hjälm är helt klart det viktigaste..
 
Mr9 skrev:
Du behöver en motorsåg, säkerhetsutrustning, några stockar och lite bensin...inget annat :)
Jo, du behöver också en plan, en strategi och lite eftertanke på vad som kan gå fel, och sedan modifiera strategin så att du undviker det som kan gå fel.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
ichgary skrev:
Det finns billig skyddsutrustning på varuhusen, dom är bättre än inga skydd alls!

Hjälm är helt klart det viktigaste..
Hjälmen är det minst viktiga! Sågskyddsbyxor och dito stövlar är det viktigaste. Billiga byxor som uppfyller samma sågskyddsklass som dyra är lika säkra. Tex Oregons Yukon/Waipua som finns på Jula för ca 800:- är helt godkända och bra byxor.

Grundteorin hittar du på nätet tex från SkogForsk kunskapdirekt.se Läs på, skaffa sågskydd och ta det försiktigt.
 
JPW skrev:
Hjälmen är det minst viktiga! Sågskyddsbyxor och dito stövlar är det viktigaste. Billiga byxor som uppfyller samma sågskyddsklass som dyra är lika säkra. Tex Oregons Yukon/Waipua som finns på Jula för ca 800:- är helt godkända och bra byxor.

Grundteorin hittar du på nätet tex från SkogForsk kunskapdirekt.se Läs på, skaffa sågskydd och ta det försiktigt.
Sågskyddsbyxor är svettigt och klumpigt, jag brukar såga i shorts nu på sommaren. :rolleyes: Hörselskydd är det viktigaste.
 
Kalle B skrev:
Sågskyddsbyxor är svettigt och klumpigt, jag brukar såga i shorts nu på sommaren. :rolleyes: Hörselskydd är det viktigaste.
Jag skulle kunna tänka mig att ett träben efter en olycka är klumpigare...
 
Men åter till frågan utifrån mig som privatperson och sågkörkort. Har kollat på Säkerskog och deras tolkning är den utifrån att man är yrkesverksam? Men frågan är ju tudelad, jag som privatperson och fastighetsägaren.
Hjälper jag en granne på en vanlig bostadsfastighet med att fixa att såga hans ved kontra att såga en annan grannes ved på en skogsfastighet som hamnar under "företagsverksamhet, vad skiljer? Jag gör allt gratis enbart för att hjälpa till.
Och sedan har vi detta med vedhantering för egen del på annans fastighet. Det har skrivits att man bör göra ett avtal/kontrakt, kan man enkelt från fastighetsägaren/skogsägare göra ett avtal där jag kostnadsfritt ger någon rätten att på anvisad plats ta ved för eget bruk? Måste jag då kontrollera vilka verktyg/maskiner som personen använder, handsåg eller motorsåg.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.