I vårt hus sitter idag detta kök, stommarna är original men luckorna är nya med mjukstängning och lådorna är helt nya, även de med mjukstängning. Fläkten och spisen är 3 år gamla, varmluft med glashäll. Fläkten är alliance från Franke. Diskmaskinen är 6 år från Miele. Kyl/frys behåller vi förmodligen.

Kan man få något för ett sådant här kök eller är det bara att hiva?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara s.k. "utbytesluckor" och då är det svårt att säga värdet, ser ut att vara plastlaminerade luckor där stommen troligtvis är mdf. Har du möjlighet att skicka fler bilder på hörn och även på insidan av lådan ?

Utbytesluckor och gamla skåp kan vara svåra att sälja, beror helt på vilket utförande och vilken kvalitet det är.

Spisen och fläkten bör ni kunna få sålt till hyfsat pris på blocket beroende på vilket tillverkare det är.
Diskmaskinen är lite äldre, men Miele brukar gå att sälja relativt lätt.

Sätt ut en annons på inredningen och se om någon nappar, annars så brukar det funka med bortskänkes mot hämtning så slipper man själv slänga det.
 
Ja jag kam tänka mig att det är typ Härjedalskök eller liknande. Diskbänksskåpet är ex 70cm så det behövs specialmått IKEA inte har...

Förväntar mig ingen förmögenhet men tänkte om typ 5000:- var rimligt eller om det bara är att hiva ;) Ex min svärfar ser det som ett lyxkök, själv tuffar han envist kvar med ett originalkök från 30-talet utan minsta glid i lådorna... Medan vi vill hiva ut detta.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spisen är en 3 år gammal Electrolux med varmluft och glashäll.
 
Hemmakatten
Vill inte vara glädjedödare men jag skulle aldrig vilja ha det köket. Inte ens om det var gratis. Tyvärr tror jag inte många andra vill ha det heller.

Spisen kanske du kan få en femhundring för.
 
Fint kök, enligt mig.
Jag skulle kunna tänka mig att betala ca 10.000 om jag hade ett projekt på gång.
Köpte ett mindre kök, av samma standard för 5000 kr, till lillstugan jag bygger på tomten.

Andrahandsvärdet på kök är tyvärr lågt. Men hittar du rätt kund, kan du få en del. Säkert mer än 10.000 också.
 
Något kan du säkert få för de olika delarna. Det är ju inte den mest upphetsande luckmodellen. Jag tror att stommen är från mitten av 70-talet. Lådorna ser ut som de som de flesta tillverkarna hade för några år sedan.
 
Varför inte göra flera glada och erbjuda svärfar köket?
Förstår varför ni vill byta och plastlamineringskök tilltalar inte mig heller. Men några gör det eftersom Härjedalskök finns kvar.
 
Hemmakatten
slurppe99 skrev:
Varför inte göra flera glada och erbjuda svärfar köket?
Förstår varför ni vill byta och plastlamineringskök tilltalar inte mig heller. Men några gör det eftersom Härjedalskök finns kvar.
Och varför skulle svärfar vilja ha köket? Han har väl inte sämre smak än nån annan?
 
Svärfar tycker köket är vrålsnygg och lyxigt ;) men han är "nöjd" med det han har...
Är som sagt inte ute efter att bli rik på köket utan ville mest veta om det var värt att ens försöka sälja det :)
 
Bortskänkes mot nedmontage troligtvis. Diskmaskinen kan du kanske få 500 kronor för. Spisen 1000 om den är fräsch. Fläkten ev. några hundralappar.
 
Har ni inget garage att inreda med delar av köket? Lådorna är inget IKEA-skräp utan BLUM tandembox.
 
Folk betalar förvånansvärt mycket för kök. Prova att sätt ut det för ett gäng tusenlappar. Är du ute i god tid/har möjlighet att förvara går det ju alltid sänka priset. Att folk inte tror det skulle gå att sälja beror nog mest pga att de själva inte skulle köpa, de har nog inte sonderat marknaden för begagnade kök ordentligt.
Jag satte ut ett liknande men mindre för 3000 kronor för några år sedan (Utan några vitvaror), tog inte många dagar då var det en kille och hämtade så glatt. Hade på kunnat krama ut lite mer så här i efterhand...
 
Jag hade ett IKEA-kök med granitbänkskiva och vitvaror som var 5-6 år gamla. Jag fick 19000 kr efter en dag på blocket. Det var i och för sig ett vitt kök med STÅT luckor, Siemens vitvaror, helt komplett. Med diskbänk, blandare och allt.

Jag tyckte själv det var i överkant men köparen var jättenöjd, han hade fått pris på 75 lax utan bänkskiva för ett likadant kök fast nytt.

Det finns alltid köpare för fina grejer till rätt pris.

Mvh, Johan
 
Stilmässigt är köket tokigt ute tyvärr och din fars 30-talskök är förmodligen värt mer än ditt. Vitvarorna kanske kan säljas för någon tusenlapp eller två men jag skulle bli förvånad om någon gav något för luckorna. Men testa :) jag kanske är Stockholms-skadad? Här tror jag nämligen inte de skulle gå att ge bort gratis ens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.